Dricka kallt vatten

Yrja

Trådstartare
Mest en fundering. Men jag stog idag hos min häst och mockade medan han avslutade em-höet. Han gick som vanligt till vattenkoppen efteråt för att dricka. Och där stog han och klunkade Mängder av iskallt vatten. :crazy: Han klunkade i sig som om han inte kände att det var kallt.

Nu funderar jag på hur bra det kan vara? Själv tar man det ju lugnt när vattnet är väldigt kallt och sväljer kanske inte på en gång, med det brydde tydligen inte han sig om alls. Jag skulle såklart kunna ge honom ljummet vatten när jag är där, för att se om han vill dricka det istället och då kanske ha en hink i boxen. Men jag funderade mest på hur mycket skada en häst kan ta av att klunka i sig iskallt vatten sådär - de dricker ju ganska länge.

Stallet är ju annars varmt och han har dubbla täcken så han blir nog inte nerkyld eller så, funderade mest på vad som händer inuti halsen och magen..

//ttl :cool:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Tänkte ge ponnyn lusernpellets för att få upp proteinvärdet. Har sökt gamla trådar och många skulle aldrig våga ge det torrt medans...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Nu behöver jag er hjälp! Min häst har en otrolig passion för vatten, hans främsta intresse är att anlägga swimmingpools och tillverka...
Svar
11
· Visningar
1 329
Senast: Lihna
·
T
Hästvård Jag ska försöka fatta mig kort. För en månad sedan fick min häst kolik. Stallägaren sa då att det kunde bero på många olika saker, t...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 397
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?