Dricka för mycket?

Krockodil

Trådstartare
Hittade en del trådar här på buke om hästar som dricker för lite men jag har ett helt annat dilemma.
Min 9 åriga, nyinköpta halvblodsvalack dricker konstant! Han får ha en tunna i boxen då två vattenhinkar inte räckte till och vi har inte vattenkoppar i stallet. Hela den tunnan är ofta slut på morgonen då går han ut i hagen och dricker ur tunnan där. Sen när han kommer in på kvällen beter han sig som om han inte sett vatten på flera dagar och kastar sig över vattentunnan. När vi rider eller är ute och går så dras han mot vattenpölar på marken och vill dricka ur dom också, fast han druckit innan vi farit ut. :confused:
Jag vet inte alls vad jag ska tolka detta som. Det kan ju inte vara normalt att en häst dricker så mycket. Det är visseligen en stor häst, ca 175 i mankhöjd och rätt kraftig men då han har fri tillgång på vatten dygnet runt så förstår jag inte varför han håller på så här. Någon som vet om detta är normalt eller om jag ska börja bli orolig?? :eek:

Sv: Dricka för mycket?

Om jag var du skulle jag rådfråga med en vetrinär. Låter inte rikigt normalt.

Har själv en häst på 176 dock inte så kraftig men hon dricker inte ens i närheten av detta.

Vet att hundar kan börja okynnesdricka men hästar? Ring till vetrinär och fråga det hade jag gjort

En av mina unghästar hade en kort period när han drack massor och kissade så att det var blött i hela boxen på morgonen, tills jag kom på att han åt kopiöst mycket salt. Tydligen så kompenserar de sin överkonsumtion med att dricka så att de får ut saltet. Så om han har saltsten i boxen, prova att ta ut den.

En av mina unghästar hade en kort period när han drack massor och kissade så att det var blött i hela boxen på morgonen, tills jag kom på att han åt kopiöst mycket salt. Tydligen så kompenserar de sin överkonsumtion med att dricka så att de får ut saltet. Så om han har saltsten i boxen, prova att ta ut den.

Han har saltsten i boxen men den ser iprincip likadan ut som när vi stallade in hästarna efter betet. Han kan inte ha slickat på den många gånger alls så jag tror inte det är problemet. :confused:

Jag pratade med en veterinär om detta i början men hon viftade bara bort det och sa nånting om "är han törsig så låt han dricka"

Byt veterinär. Hur länge har du haft honom? Har du frågat förra ägaren om det var likadant där hästen stod innan?

Byt veterinär. Hur länge har du haft honom? Har du frågat förra ägaren om det var likadant där hästen stod innan?

Jag har funderat på det. :angel:

Jag har haft honom sen maj men han stod på bete dom två första månaderna och där hade vi ingen koll på hur mycket var och en av hästarna drack.
Förra ägaren hade vattenkopp så hon hade inte lagt märke till om han drack mycket.

Men prova att ta bort stenen då. Låt han enbart äta sten ute i hagen.

Äta sten i hagen? :confused:

Är inte salt vätskebindande?? Behöver inte hästen salt för att kunna reglera vätskebalansen i kroppen. Om jag tar bort saltet helt borde det inte bli fel någon annan stans då? han kanske dircker mindre men kan endå inte ta åt sig vattnet?? Bara nånting som jag hört talas om.... :crazy:

Vi har inte saltsten till hästarna, vi föredrar att reglera det via maten till var och en. Det är annars svårt att se och tillse att var och en får sitt behov tillgodosett.

Jag tycker du ska höra med närmsta hästklinik. Det låter ju som det är något fel, hur mycket dricker hästen i liter inne? Och under vilken tid? (timmar)

Jag hörde om något liknande häromåret och den hästen visade sig inte vara frisk, tror det var något njurproblem.

Det var dock ett tag sedan och jag lade inte informationen på minnet helt, men kontentan av mitt svar är att du behöver rådfråga en veterinär som visar intresse för "problemet".
Kontakta en klinik.

Ta kontakt med en klinik, njurproblem förekommer även på hästar även om det nog inte är så vanligt. Det borde synas vid ett blodprov eller urinprov.

Jag håller med dom andra ring en annan veterinär. Den du verka varit i kontakt med verka inte vara intresserad av sitt arbete. FY!

sånt blir jag arg på.

Skulle jag inte veta att det va en häst du prata om utan en männiksa skulle jag tro att det handlade om diabetes.
Kan hästar få det?

Ja eller som de andra säger. Kolla upp njurarna på dem. Det borde gå att ta prover på't. Det går i alla fall att analysera urinproven ju.
Det kan alltid leda någonstans. Så du får något grepp om det.

Men jag har för mig att någonstans i huvudet finns det något som säger att en häst kan dricka upp till 60L. Eller minns jag fel?

spännandetråd. Jag kommer att följa den och hoppas att du får något koll på detta.

Jag håller med dom andra ring en annan veterinär. Den du verka varit i kontakt med verka inte vara intresserad av sitt arbete. FY!

sånt blir jag arg på.

Skulle jag inte veta att det va en häst du prata om utan en männiksa skulle jag tro att det handlade om diabetes.
Kan hästar få det?

Ja eller som de andra säger. Kolla upp njurarna på dem. Det borde gå att ta prover på't. Det går i alla fall att analysera urinproven ju.
Det kan alltid leda någonstans. Så du får något grepp om det.

Men jag har för mig att någonstans i huvudet finns det något som säger att en häst kan dricka upp till 60L. Eller minns jag fel?

spännandetråd. Jag kommer att följa den och hoppas att du får något koll på detta.

Jag har aldrig hört talas om en häst med diabetes men det kanske finns? Intressant teori!

Jag har tagit kontakt med en hästklinik och har bokat tid för att kolla njurarna på pållen då dom där också trodde att det kunda ha något med dom att göra. Dock så tyckte dom att jag nog inte skulle få panik än eftersom symtomen för fel på njurarna brukar komma med ryggont och missfärgat piss osv, vilket han inte har. Men det skadar ju inte att kolla.

Dom sa också att jag absolut inte skulle ta bort saltet för då är chansen att han börjar dricka ÄNNU mera! :eek: Gav rådet att ge reglerad salt i maten och inte ha saltsten så att han verkligen får i sig samma mängd salt varje dag.

Provade mäta hur mycket tunnan i hans box rymmer... drygt 70 liter till och från. Mätade med en 10 liter hink så det stämmer inte på litern. Förstå då hur j*vla mycket han dricker per dygn! :eek: Det blir mycket piss i boxen att mocka ut på morgonen... :crazy:

Ca, hur många liter pratar vi om nu? Våra dräktiga ston dricker 30 liter inne på natten + att dom dricker i hagen.

Om våran stora ardennen har jobbat lite hårt så är 60-70 liter inte så ovanligt att han dricker.

då stämmer säkert den där siffran på 60 Liter som jag har i bakhuvudet i genomsnitt.

Hoppas proverna inte visar något allvarligt. Skriv gärna hur det går, alltid intressant att veta. Håller tummisarna.

Ca, hur många liter pratar vi om nu? Våra dräktiga ston dricker 30 liter inne på natten + att dom dricker i hagen.

Eftersom tunnan i boxen rymmer ca 70 liter och den alltid är tom på morgonen + att han dricker säkert 30 liter i hagen + dom säkert 10 literna han dricker när han kommer in innan ridning och sen så dricker han igen efter ridning så blir det en massa liter vatten! :crazy:

Om våran stora ardennen har jobbat lite hårt så är 60-70 liter inte så ovanligt att han dricker.

Jag kan dock inte relatera till min häst då han började dricka så här mycket redan när vi tog in honom från betet och då reds han inte alls. Så man kan inte säga att han dricker mycket för att han har jobbat hårt. :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 117
Avel Mitt sto, född 2008, väntar sitt första föl. Sista seminering var i juli, så hon är inte alltför långt gången i dräktigheten än. Jag...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Emma-pemma
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 265
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 496
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka