dricka för lite/för mkt?

noble art

Trådstartare
Här kommer en lite knasig omvänd fråga.
Alltså om min häst hade börjat dricka sämre då hade jag ju börjat fundera.
Men min har nu efter behandling med antibiotika pga njur problem börjat dricka extra mkt och då slår det mig att det kanske har varit så under alla år att han haft något problem och eg druckit för lite, och nu dricker normalt???

Hade vattenkopp i flera år så då har man ju inte koll (inte klokt eg) Nu dricker han upp en spann över natten, så mkt har han aldrig druckit tidigare, knappt 1/4 innan. (har vatten ute, så jag har aldrig funderat på om han druckit för lite)

En spann/natt är det normalt? mkt? Finns det något man kan fundera på som INTE är bra om de dricker så mkt?
Eller är det snarare så att han har haft problem länge med tex urin blåsa, njurar och därför druckit dåligt?? har alltid kissat normalt.
vet hittar ej ngt fel på urin rör, urin blåsan eller njurar. Bara höga värden som indikerade på problem med njurarana.

En häst med nedsatt njurfunktion, dricker den mer eller mindre än vanligt? kissar oftare eller mer sällan.
Har såklart fortsatt kontakt med vet, men vill alltid höra era kommentarer här.

Sv: dricka för lite/för mkt?

Min islänning dricker ca 60-80liter vatten/dygn.
Efter ridning dricker han alltid ca 18-20 liter och övriga dygnet går han ute men om man delar vattnet som går åt per dygn med antal hästar så blir det runt 60-80liter per häst.

Mina stora har druckit upp 20liter vatten utan problem när de stod installade över natten och sen drack de nästan lika mkt till på morgonen när jag fyllde på hinkarna innan de gick ut i hagen och sen gick det åt en del vatten i hagen med.

Så jag tror inte att din häst dricker ovanligt mkt.

Huruvida det hör ihop med ev njurproblem osv vet jag inte...

Sen beror det ju även på foder och hur mkt de svettas osv hur mkt vatten de dricker. Mina har alltid fått snustorrt hö och då behöver de såklart dricka mer än om de äter blött ensilage eller vad det nu heter den där ko-maten.

Sv: dricka för lite/för mkt?

Ökad törst kan vara ett symptom på njurproblem och då kissar hästen i sin tur mer såklart. En normalstor häst dricker ungefär 30 liter per dygn vilande, mer om det är varmt. Arbetande hästar kan dricka mer än dubbelt så mycket. Sen beror mängden också på hur mycket vatten fodret innehåller, mina dricker mycket när de får torrt hö. Vissa kan dricka 10-20 liter på en natt utan problem men du kan testa att sätta in mer vatten för att se om hästen vill dricka mer och i så fall hur mycket. Om du sedan håller koll på hur mycket hästen sedan dricker i hagen så får du en indikation på hur mycket hästen får i sig per dygn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 161
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 497
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur