Sv: Dressyrträning
Jag är ju helt ny på det här med distans, men kan ju iallafall svara på hur jag försöker träna min häst...
Vi rider dressyr för instruktör regelbundet (en gång varannan vecka). Jobbar då på lösgjordhet, liksidighet, form. Har ridit programridning med bedömning en gång (LB:1) och fick 62,4% (inte för att det säger mig något egentligen, men en dressyrryttare kanske förstår om det är bra eller dåligt eller mitt emellan).
Mellan instruktörsledda ridpass försöker jag träna dressyr åtminstone 2 gånger i veckan i paddocken. (Erkänner att det varit lite mindre just den här hösten, för jag har fler djur än hästen att träna... råkar ha skaffat en valp också...
).
Nästan lika regelbundet (försöker i allafall) löshoppar jag Bandy. Han har varit osäker på hoppning, så vi har kommit fram till att han behöver få löshoppas lite själv för att få självförtroende och bli vän med de färgglada bommarna...
Hoppning är ju annars inte min starka sida, är nöjd att ta mig över 50 cm.
Vid uteritter gör jag gärna skänkelvikningar över vägen, ställer hästen in mot mitten (har så förmånligt att jag kan rida på båda sidor av vägen - knappt någon trafik här i våra skogar) och det händer även att jag går in för att hålla ihop honom i form på uteritterna! Men då brukar jag välja vissa sträckor att jobba med. Han går inte i form hela uteritten. Därtill gillar jag att göra lydnadsövningar/uppmärksamhet - gå slalom mellan träd, galoppfattningar från skitt osv.
Roligast av allt är omväxlingen!
Önskar att veckan hade fler dagar, eller att åtminstone dygnet kunde ha fler timmar... då hade jag gärna tömkört och så småningom kört in hästen också!