Dressyrträning

H

Helan

Har en fd distanshäst hemma som bl.a deltagit i SM. Jag rider själv inte distans och har ringa kunskap om det hela. Ska nu vidareutbilda hästen i dressyr. Undrar hur många av er tävlingsryttare i distans som dressyrtränar era hästar och vad ni då tränar på för att bygga upp hästarna för det ändamål ni ska ha dem till. I vilken form rider ni hästarna? Och finns det någon som rider sin distanshäst i form (på tygeln) under uteritter? Jag ser bara hästar som rids på halvlång tygel på bilder jag tittar på.
Jag har säkert en massa fördomar, så hjälp mig gärna med mer korrekt info om distansvärlden.

Sv: Dressyrträning

Jag rider hästen i ändamålsmässig form ute, och arbetar enklare dressyr med henne emellanåt också. Oftast rider vi t.ex. skolor ute på ridturerna, då hon blir helt ooncentrerad på bana (något vi ska jobba med när ridbanan vid stallet är klar..). Under hösten/vintern ska hon sättas igång igen efter avställning, bygga lite muskler igen och planen är att rida dressyr 2 ggr/veckan ca 1 timme/gång, och då lära oss (hon måste lära sig rörelserna, alltså) skänkelvikning och bak-/framdelsvändningar (det har hon fortfarande lite problem med, skolorna går dock oftast ganska bra).
Jag tränar dressyr för; följsamhet, smidighet, uppbyggnad, känslighet för hjälperna, kontakten mellan oss och för variation i träningen.

rider alltid hästarna i form på träning, rider dressyr kanske 2 dagar/vecka, och tränar rätt hårt inom dressyren, mkt samlande rörelser som passage och piruett osv...

detta gäller dock inte nuvarande distanshästar då de är unghästar :p

på tävling rider jag däremot på lång tygel, hästen har det jobbigt nog ändå utan att behöva gå i form i X antal mil :crazy:

Man bygger upp hästen hemma på träning så de ska kunna bära sig på tävling.
Väl på tävling kan man inte begära att de ska gå samlat mil efter mil. Varken häst eller ryttare kommer att orka "dressyra" en hel distans.
Det man mest tränar är rakriktning, tempoväxlingar och lydnad.
Man vinner en del tex på att kunna fånga upp galoppen för att göra en snäv sväng och fortsätta i galopp. Det är jobbigare att sakta av och göra ny galoppfattning.
Alla ryttare har så klart sina egna ideer. Men det är distanshästar vi har. Trots detta rids många mycket allround i sin träning. Framförallt utanför säsongen.
// Linda

Har en fd distanshäst hemma som bl.a deltagit i SM. Jag rider själv inte distans och har ringa kunskap om det hela. Ska nu vidareutbilda hästen i dressyr. Undrar hur många av er tävlingsryttare i distans som dressyrtränar era hästar och vad ni då tränar på för att bygga upp hästarna för det ändamål ni ska ha dem till. I vilken form rider ni hästarna? Och finns det någon som rider sin distanshäst i form (på tygeln) under uteritter? Jag ser bara hästar som rids på halvlång tygel på bilder jag tittar på.
Jag har säkert en massa fördomar, så hjälp mig gärna med mer korrekt info om distansvärlden.

Distanshästar är så olika! Även om de deltagit i SM kan de ha väldigt olika status och träning. Tex SM vinnaren från i år är tränad för distans sedan han var liten med en målmedveten satsning mot elit, men han deltog ändå i sportscupen för araber i både dressyr och hoppning. Andra kan vara fd galoppörer eller travare som skolats om till distanshästar av olika anledningar. De har kanske svårare att ridas i dressyr och man kanske inte kan lägga ribban så högt i börja.

Jag kan bara tala för mig själv och exakt hur träningen ser ut beror lite på vilken typ av häst det är och vad den gjort tidigare. Men jag rider inte i form ute. Jag vill att hästarna ska lära sig att gå i en vägvinnande trav och att drivet skall komma bakifrån. det skall kännas att de skjuter på med bakkärran rejält. Jag har tittat en del på travhästar som tränas och de har ofta huvudet högt då de travar snabbare varvid jag låter mina hästar trava på lösa tyglar och välja att ha huvudet högt om de så önskar. Jag har märkt att när de ökar takten och travar runt 20km/h så höjer de gärna upp huvudet för att kunna bredda bakbenen och trycka på framåt. Jag har ridit ut med en dressyrtjej som tyckte hon travade snabbt men det fanns inte en chans för henne att hänga med i ens en för mig långsam trav, så detta kanske förklarar varför många med mig inte rider "på tygeln" form när vi rider ut eftersom målet är ett annat än för en dressyrryttare.
Däremot rider jag hästen i form på ridbanan hur ofta varierar under säsongen men ca 1 ggr/vecka. Det handlar mest om uppmjukande arbete som serpentiner, volter, öppna, skänkelvikningar. Jag kallar det inte dressyr direkt utan markarbete.

Vet inte om du fått svar på dina funderingar?

Jag tycker det gäller att definiera vad form är. Det som är bra form på en dressyrbana är en värdelös form på en distansritt medans en distansfrom är värdelös på en dressyrbana.
På bana jobbar jag min häst med att hon ska korta sig och bära mycket vikt bak. Jag vill ha henne i en lite högre form men inte en dressyrtävlingsform eftersom mitt mål inte är dressyr. När jag rider ute så går min häst oftast på lösa tyglar och rör sig i egen balans. Hon skjuter på med bak och går i vad jag tycker en mycket ändamålsenlig distansform. Känner jag att hon faller framåt så får jag plocka ihop henne lite för att få tillbaka en ändamålsenlig form.
När en häst går distans får den absolut inte hamna på bogarna för då kommer den ofelbart att gå sönder. Tyvärr är det många icke distansryttare som tror att våra hästar går på bogarna bara för att nosryggen inte är i lod. Nu är det dock så att en häst kan röra sig utan att gå på bogarna utan den eftersträvade lodräta nosryggen.
När jag rider dressyr så rider jag alltid korta pass, ca 15 minuter aktivt arbete. Jag jobbar med sidepass, ryggningar, öppna, sluta, och bakdelsvändningar samt givetvis alla gångarter och både rakt och böjt spår. Hon är vad jag tycker mycket fin i kroppen dock kanske lite väl tungt musklad för att vara distanshäst.
Många tror att en distanshäst är på tok för tunn med toppigt kors men så behöver det verkligen inte se ut. Givetvis är de tunna direkt efter tävling iom att de gör av med så mycket vätska och energi men i vanliga fall ser de flesta ut som helt normalt musklade hästar.

Kan bara hålla med dig och ge eloge för din beskrivning av ändamålsmässig (ändamålsenlig) form :bow:
att man rider på halvlånga tyglar och hästen får/kan ha huvudet där den behöver för att trivas bäst, betyder inte att hästen inte går i form. Men det är en annan sorts form än man eftersträvar som dressyrryttare. hästen måste bära sig för att hålla mil efter mil, och om det är någonstanns jag fått lära mig hållbarhet så är det se jag kastade mig in på distansen :D (ingen pik åt något håll).
ute begär jag inte att hästen ska gå i dressyrform på nåt sätt, utan helt enkelt bära upp sig med bakdel och till viss del ryggen så att h*n inte blir framtung. men hals & huvud kräver jag ingen särskillt vinkel på (såvida huvudet inte är nere i marken eller knockar mig :p) och inte heller att h*n ska vara uppkortad. men driiv bakifrån och bära sig. om vi däremot är ute och jag bestämer mig för att t.ex. rida en skola på en väg, då kortar jag ju upp lite och samlar mera (mer dressyrform, så att säga).

Jag är ju helt ny på det här med distans, men kan ju iallafall svara på hur jag försöker träna min häst... :grin:

Vi rider dressyr för instruktör regelbundet (en gång varannan vecka). Jobbar då på lösgjordhet, liksidighet, form. Har ridit programridning med bedömning en gång (LB:1) och fick 62,4% (inte för att det säger mig något egentligen, men en dressyrryttare kanske förstår om det är bra eller dåligt eller mitt emellan).
Mellan instruktörsledda ridpass försöker jag träna dressyr åtminstone 2 gånger i veckan i paddocken. (Erkänner att det varit lite mindre just den här hösten, för jag har fler djur än hästen att träna... råkar ha skaffat en valp också... :cool:).

Nästan lika regelbundet (försöker i allafall) löshoppar jag Bandy. Han har varit osäker på hoppning, så vi har kommit fram till att han behöver få löshoppas lite själv för att få självförtroende och bli vän med de färgglada bommarna... :D Hoppning är ju annars inte min starka sida, är nöjd att ta mig över 50 cm. :D

Vid uteritter gör jag gärna skänkelvikningar över vägen, ställer hästen in mot mitten (har så förmånligt att jag kan rida på båda sidor av vägen - knappt någon trafik här i våra skogar) och det händer även att jag går in för att hålla ihop honom i form på uteritterna! Men då brukar jag välja vissa sträckor att jobba med. Han går inte i form hela uteritten. Därtill gillar jag att göra lydnadsövningar/uppmärksamhet - gå slalom mellan träd, galoppfattningar från skitt osv.

Roligast av allt är omväxlingen!
Önskar att veckan hade fler dagar, eller att åtminstone dygnet kunde ha fler timmar... då hade jag gärna tömkört och så småningom kört in hästen också! :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 254
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 740
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar