Dressyrträning av hopphäst

Igår höll jag en dressyrlektion för ett hoppekipage (LA-MSV) och kunde snabbt konstatera att hästen var rätt kort i sitt bakbenssteg och lite dålig på att korsa bakbenen i olika övningar.

Min fråga till er som har koll på hopphästars träning är nu om det är en nackdel för hoppningen att vi jobbar på detta i dressyrridnigen?

Sv: Dressyrträning av hopphäst

Det du beskriver är ju abslouta grunder - lika nyttigt för hoppehästar som dressyrhästar!

Det är ju först när man kommer till rena krumelurer/tävlingsmoment som hoppning och dressyr skiljer sig.

Sv: Dressyrträning av hopphäst

Tack för ditt svar! Jag ansåg att det skulle vara bra för honom, för då kom han verkligen upp med ryggen och blev stadig i formen. Var dock lite orolig för att "sabba något" eftersom jag inte är helt inne i hoppträningens grunder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar