Dressyrsvans?

B

Bullo

Vet inte om den har hamnat rätt den här tråden, men tycker ändå att här borde ni finnas som kan. Hur hur man gör iordning den för tävling, hur trimmar man den. Tackar på förhand!

Sv: Dressyrsvans?

jag tvättar svansen, sprejar med glansspray och kammar ut. klipper ev av den längst ner så att den är jämn (då ser den tjockare ut ;)).

har hästen en tunn svans kan man fläta den när den är blöt och sen låta torka, då blir svansen lockig och lite extra fluffig.

Tvättar, häller på pälsglans eller babyolja, borstar ut, knipper topparna sen jag brukar göra en inbakad fläta i toppen på svansen också, istället för att klippa runt svansroten för det är så svårt att få snyggt, det gör att bakdelen ser större ut, gammalt knep.

jag tvättar min hästs svans med babyshampo, har i glansmedel och gör inbakad fläta, så man har fyra svansdelar hela tiden. avslutar med att ha i sån där spray som gör att det håller sig, total mane and tale control heter den, lockarna håller sig mkt bättre då. den får han sova med och dagen efter reder jag ut den med en rotborste och massa glansmedel.

Hej! Jag gör såhar;
Först tvättar jag med ett hästschampo som är effektivt och inte för återfettande, Yes diskmedel är också bra men det vill jag inte använda varje gång mitt under full tävlingssäsong. Var noga vid svansroten, det måste bli helt rent. Sedan torkar jag ur svansen lite med handduk och sprayar den noga med Equistar glansmedel(orange flaska), helt super o bli inte minsta fettigt(vilket gör att det inte drar åt sig damm och spånrester). När svansen torkat så den bara är fuktig reder jag försiktigt ut den och klipper den längst ner så den blir tvärrak. På hopphästarna till mitten av skenan och dressyrhästarna strax ovanför kotan. Sedan gör jag på de som behöver mer volym tre inbakade flätor ända uppifrån. Tycker inte det är så snyggt när svansen är spikrak högst upp och sedan blir jättelockig längst ner. Så blir det inte så jättestora vågor då heller. Om man inte är uppstallad på tävlingen tar jag upp flätorna på morgonen innan jag lastar, gör en stor lös fläta och sätter på ett svans skydd. Innan framridning (om det är bra underlag, annars får flätan vara kvar och detta görs innan start) borstar jag ut den, stryker jag i LITE silikondroppar lr Cowboy Magic i svansen och avslutar med LITE och diskret isprayat Globus silverspray på svarta- och skimmelsvansar lr guld på en fux. Ja, det var väl allt:) Men tänk på hur du sköter svansen till vardags, borsta inte svansen för ofta och ha alltid i glansmedel om du behöver borsta ut den. Hoppas det blir bra!

Supertack för alla svar, det var många bra tips:rofl:
Kram på er alla:bow:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
865
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 308
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar