Dressyrsvans?

B

Bullo

Hejsan finns det någon som kan förklara för mig hur man trimmar en dressyrsvans. Skulle bli jätteglad om någon kunde komma med kunskapen.:banana:

Sv: Dressyrsvans?

onödigt att ha samma tråd på två olika ställen, nu när buke varit extra trilskt!
men jag har väl inte så många knep om svansar annat än tvätta, å massa balsam å pälsglans... funkar för mig!

Sorry visst inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, menade inte att vara tjatig. Man jag menar hur hur man badar den utan hur man klipper den.
Hoppas du har tålamod med mig:confused:

nej ingen fara alls.... tycker mest synd om buke, å gunnar när han har fått jobba så för att få igång buke igen (eloge) hihi!

Hmm det med att trimma dressyr svansar är inte min starka sida, då ajg aldrig behövt det, för min dam har så lite svans som det är nu redan.... du får hoppas att nån annan med större erfarenhet av det oxå svarar! =)

hihi!
/A

Tack ändå, det var snällt sagt, ska försöka tänka att inte lägga samma ämne på två olika platser, får väl fråga om jag är osäker i stället. Ha en trevlig natt:bow:

i värsta fall om det blir helt fel lagd så brukar moderatorerna flytta tråden till där den passa bättre, så va inte rädd för att lägga fel! du kan alltid fråga mig om du är tveksam =)
Bättre att lägga en fel, ist för många på olika ställen, för sen om alla svarar i båda så blir det svårt att hålla rätt på dom!
Kram/A

Jag har aldrig trimmat en dressyrsvans, men läst, det har jag.

Eftersom hästen brukar lyfta svansen när den rör sig så ska man lyfta med en hand under svansroten. Andra handen håller ihop svansen där du ska klippa. Klipp i ett långt tag, inte flera korta. Ska vara lättare att få det jämnt då.

Angående längden har jag hört att en hopphäst ska ha till en handsbredd nedanför hasen, en dressyrhäst en handsbredd ovanför kotleden.

Lycka till!
/Ida

Tack för tipsen, blev superglad över dom, ska tänka mig för nästa gång och inte lägga någon "tråd" på flera ställen.
Kram

Misstänker att du menar hur du trimmar den uppe vid svansroten och är själv nyfiken har själv aldrig lyckats få till det så att jag är nöjd.

Så om någon kan berätta det så hade jag blivit glad.

Mvh
Camilla

I boken "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg finns instruktion både om att klippa svans och trimma svansrot. Den här boken finns på ganska många håll, borde vara lätt att få tag i. Om inte, så har jag scannat just de här styckena, skicka pm i så fall om ni vill ha det. Vill inte lägga upp det på nätet med tanke på upphovsrätten.

/Ida

På en dressyrhäst ska du inte trimma svansroten. Gör en inbakad fläta vid tävling. Klipp en handsbredd ovanför kotan därnere som någon skrev tidigare.

Har läst i en bok om hur man fixar till svansarna.
Själv tycker jag det är fint med långa svansar och låter den växa ganska lång på min häst (ner till kotan, inte kortare), då hon lyfter den väldigt mkt under ridningen.
Många klipper taglet längs med svansroten, men tycker personligen att den bör ryckas. Den ser mer naturlig ut då när den hästen inte rids.
Ryck de strå som sticker ut på sidorna. Är svansen väldigt kort på snavsroten, ha tålamot och låt den växa lång. Men som sagt, på sidorna kan du rycka den. Ta gärna lite i taget.
Jo, i den här boken, läste jag att om svansen ska hålla så ska den lindas, ofta.. kommer dock inte ihåg hur ofta. Genom att linda svansen läggs det spretiga taglet ner längs svansroten.

//Martina

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 043
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 307
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar