Nova bockade av mig idag igen!! Jäkla ponny!(sagt med all kärlek i världen)
nej, hon var faktiskt en stjärna mestadels. Har vilat nästan 5 veckor och jag longerade i söndags och idag red vi själva. Duktig i skritt o trav. Fatta vänster galopp direkt. Höger har varit svårare, men hon fattade direkt
Sen skvätte det grus på något skrot utanför ridbanan så hon hoppade åt höger och drog två bocksprång så va de klart sen.
Hur sjutton sitter man kvar?? Håller i mig i fegisremmen men hinner inte ens tänka att jag ska dra upp huvet, driva framåt eller nått alls typ mer än ”fan”.så åker jag av framåt.
Satt upp igen och då var det full fart i traven men blev lite feg så bromsade nog, så hon ville inte fatta höger galopp mer. Men vänster gick så var vi nöjda så.
Mini fick träffa hovis för verkning. fick också guldstjärnaså snäll!
Min kompis och tränare sa ”du måste bli kvickare själv så du hinner med Nova för den lilla du har kommer vara betydligt snabbare”men där hoppas jag bocksprång inte finns programmerat alls
Visa bifogad fil 165695
Nu är jag ingen expert på att rida ut bockningar, och föredrar hästar som inte är alltför atletiska i sina bockningar, men jag har suttit kvar när en extremt stark PRE gjorde luftakrobatik.
Jag gör såhär när dom börjar: greppa sadeln/fegsnöret med en hand, trycker ner mig själv i sadeln med lätt bakåtlutning och alla muskler aktiverade, när dom tar i backen driver jag rejält med benen så att nästa språng går mer framåt än uppåt, sen kan man ta i tyglarna för att få upp huvudet (gör du det innan du fått sprången att gå längre så blir du dragen framåt, inte en chans att hålla emot en sån kraft), och driv driv driv så det blir normal galopp, och börja styra galoppen in på en volt och håll den tills dom slappnar av. När kontaktbar be om en halt, släpp efter rejält på tygeln, klappa och lugna.
Jag är så glad att knabben inte har kapaciteten för såna språng, bockar han är det mest jobbigt för han själv

Men öh, summa summarum är väl att håll dig upprätt, låt dig inte dras framåt, driv framåt så att sprången inte kan gå uppåt så fasligt.
Men har dom skyggat och man hamnat på sned är det ju ofta kört