Dressyrsadlar med rundbossor till ok pris?

Jolo

Trådstartare
Hej :)

Letar efter en dressyrsadel (eller allround) med rundbossor till ett ok pris, finns det?

Jag tänker på sadlar som säljs i prisklass med wintec, hööks sadlar osv.
Alla sadlar som jag hittar i denna prisklass har kilbossor!
Skulle gärna hitta en sadel med rundbossor där man kanske även själv kan ändra bomvidd, som på ovanstående.

Tips mottages gärna, kanske känner någon till något märke som säljs utomlands ?

Letar idag sadel till häst med kort, ganska rak rygg och hög manke.
Hästen är idag ganska omusklad och kommer därför ändra ryggen allt eftersom den blir tränad, vilket kommer innebär flera sadelbyten, att själv kunna ändra bomvidd vore därför bra.

Hoppas på svar!

Varför inte en begagnad kvalitetssadel? Då blir det billigare och ändå en bättre kvalitet. Vi har använt sadlar med rundbossor som Prestige ( Roma, Hippos dressage), Jaguar, Stubben, Equipe emporio t.ex Men det finns helt säkert massa mer märken. Sök begagnat!

Hej och tack för svar!

Jag har hittills provat sex olika kvalitetsadlar, det blir ett väldigt skickande och körande, sedan kanske de behöver stoppas om, varit sneridna osv. Efter några veckor/månaders träning ska man då sälja denna igen och åter leta ny sadel...

Givetvis går det att hitta begagnat men jag skulle gärna vilja hitta en sadel med rundbossor så som jag beskrev ovan med tex justerbar bomvidd.
Har själv använt Wintec till tidigare häst, då med längre rygg, och den passade utmärkt och hästen gick mycket bra, för mig är detta det viktigaste.

Men tack för förslagen på sadelmärkena :)

Teknas ena modell som är omvärmningsbar. Har rundbossor, djupt säte. Passar kort, relativt rak rygg.

Vill du sedan ha en ännu rakare väljer du den andra modellen med kilbossor. Den byter man koppgärn i. Den har flatare sits så den kan man gå ner en sits stl i.

Teknas ena modell som är omvärmningsbar. Har rundbossor, djupt säte. Passar kort, relativt rak rygg.

Vill du sedan ha en ännu rakare väljer du den andra modellen med kilbossor. Den byter man koppgärn i. Den har flatare sits så den kan man gå ner en sits stl i.
Tillägg
Tekna A line är en med rundbossor och är omvärmningsbar.
S line har kilbossorna och koppjärn
:)

Tack!

Tekna kände jag inte till, någon som vet hur de placerar ryttaren?
Är stigbygelremmarnas fästen rätt placerade under ryttarens centrum så man får en lodrät sits?

Någon som känner till några återförsäljare i Skåne/Halland där man kan få låna hem Teklasadlar för egen utprovning?

Tack!

Är stigbygelremmarnas fästen rätt placerade under ryttarens centrum så man får en lodrät sits?

Någon som känner till några återförsäljare i Skåne/Halland där man kan få låna hem Teklasadlar för egen utprovning?
Jag har en s line och tycker att den sätter en i väldigt bra sits. Det är inte världens mjukaste sadlar pga syntet lädret, men de är bekväma och lätta att rida i.

Tack!

Jag har själv en tekna fast i läder, letek heter modellen. Finns ett företag i Klippan som säljer märket.

Det jag märkt med min är att den har nästan lite väl bra stöd för min smak och sätter mej i en sådan sits att jag svankar om jag inte spänner magmusklerna.

Jag har själv en tekna fast i läder, letek heter modellen. Finns ett företag i Klippan som säljer märket.

Det jag märkt med min är att den har nästan lite väl bra stöd för min smak och sätter mej i en sådan sits att jag svankar om jag inte spänner magmusklerna.

Ja, har man tendens till att svanka ska man ha en så flat sadel som möjligt, har själv tendens till detta och i dressyrsadlar som är mycket uppbyggda ökar svanken, detta eftersom stödet bakom sätet lätt vinklar bäckenet ännu mer.

Jag såg att Tekla även har en islandssadel som ser ut att vara den minst uppbyggda, denna skulle troligen passa mig bäst men kanske inte hästen för den sadlen är kanske inte anpassade för höga mankar..
Någon som har en Tekla island som vet om denna skulle kunna passa en kort, ganska rak rygg med hög manke?

Myzan87 skulle du kunna skicka webbadressen till företaget i Klippan som säljer sadlarna?

Jag gillar min Tekn s-line pga det flata sätet. Stöden går att ändra efter behag och sen finns ju Wintecs lite mindre stöd att köpa.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 881
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka