Dressyrsadeltips

Letar också dressyrsadel och de kommentarer jag har fått ang. Kieffer har tyvärr endast varit negativa, de är obekväma, sneda i stoppningen osv... De andra märkena har jag inte så mycket erfarenhet av.

Albion är ju helt platt! Åt alla håll :crazy: Kan inte rida i sådana alls, blir alldeles för rörlig.
County är inget speciellt, helt okej inget jag vill sitta och nöta i varje dag.
Kieffer har jag. Inte så väldigt skön och underbar så men den passar hästen och är inte sned i stoppningen.

Hej - har haft tre olika Kieffer och tyckt om sadlarna men de passar inte min häst längre. Helt OK sadlar för övrigt anser jag, det finns ju väldigt många olika modeller i olika prisklasser och bra begagnat-utbud.

Har inte provat några nyare Kieffer men de lär ha gjort om bommen något vilket kanske kan vara till fördel. Möjligheten att bredda är ju också en bra grej.

Wintec/Bates har raka bommar och utbytbara koppjärn för ställbar bomvidd. Wintec är syntet och Bates lädermodellen, bommen är densamma. Bra sadlar tycker jag. (hm, har en Wintec till salu förresten...)

Övriga har jag inte några större erfarenheter av frutom att jag provat dem på min häst tillsammans med alla andra märken i hela världen och konstaterat att inte de heller passar.. :(

mvh
Lejonelle

Jag har en albion style på prov i några dagar. Prövade att lägga på den nyss. Men guuud vilket högt framvalv den har när den har cutback. JÄTTEskön att sitta i. Och är vid i bommen skulle jag gissa (ca 4 fingrar) Lite osäker om den ligger helt okej! Den sluter bra om ryggen och ligger jämt över ryggen. Men som sagt den verkar platt mot hästens rygg. Kan ju vara att den är vid.

Jaja imorgon så ska jag provrida den. Hästenblir den avgörande. Men kulle bli själaglad om den passar då den är till super pris och jättefin!!!! peppar peppar!

Appaloosa top dressage är jag såld på samt hippos modellen som är lite billigare.

Cobra.. ja det kan man drömma om. Kan för e del kännas framåtlutad då de fixerar sitsen så pass att du kan hamna i framåtlut. Så man måste "lära" sig rida i den .. träningsvärk i magen är ett faktum. Ger faktiskt den absolut bästa sitsen för mig! Men priset är inget att jubla över. Hittar du en begagnad under 10 så ska du vara glad.

Någon som vet om Henri de Rivel sadlarna??? Sett många fina begagnade för bra pris. Men har aldrig provat.

Min häst har en hög manke och ganska rak rygg, och det har varit ett h-e att hitta en sadel till honom. Just nu har jag en Hubertus dressyr som ligger bäst av de jag provat hittils, men inte direkt bra i alla fall. Undviker sadeln så mycket som möjligt.

Jag har bara provat en sadel som legat så nära perfekt som jag med mina begränsade kunskaper om sadelinprovning har kunnat se. Det var just en Kieffer.

Drömmer om en Kieffer nu. :bow:

Prova Olympic Jessica. Den brukar passa bra på hästar som är runda, har rak rygg och ingen manke. Den passar även på hästar med hög manke eftersom den har cutback. Du kan köpa en ny för 8000 kr och en beg. ligger på ca: 4000-5000 kr. En bra sadel till vettigt pris. Den är även skön att rida i. http://www.sadelsidan.se/olympic.htm

Min pålla har rak rygg och väldigt hög manke. Till henne har jag en Albion SL dressyrsadel och en Passier hoppsadel. Jag har testat en mängd sadelmärken med hjälp av en sadelinprovare och det är endast Albion och Passier som ligger bra på henne. Kieffer låg hyfsad.

Har bl a provat County och den låg helt katastrofalt, passar absolut inte på en häst med rak rygg.

Vill man ha en Albion som är lite djupare i sätet så har Albion SLK ett högre bakvalv än Albion SL, för övrigt så är det samma sadel.

Lycka till i sadeldjungeln.

Min pålla rak rygg och en kraftigt markerad manke. Till henne har jag en Albion SL dressyrsadel och en Passier hoppsadel. Sadlar som är utprovade av en sadelinprovare. Har testat igenom hur många sadelmärken som helst och på min pålla är det Albion och Passier som ligger bäst. Kieffer skulle kunna gå i nödfall.

Har även provat County eftersom jag trivs i de sadlarna, men tyvärr den helt åt pipsvängen :crazy: Countysadlar passar bättre för lite mer svängda ryggar.

Vill man ha en Albion dressyrsadel som är djupare i sätet så har Albion SLK högre bakvalv än Albion SL, i övrigt är det samma sadel.

Lycka till i sadeldjungeln!

Har du nån bild på din hästs rygg, så jag kan se hur hon ser ut? :confused:

Ni som har Kieffer, hur är dom att sitta i för mig? Mjuk el hårda? Bred/smal? Ska kanske prova en Kieffer Wien från -93, men endast använd i tre år. Är det nåt att ha?

Skall hålla mig borta från County då... Prestige ligger inte heller bra på honom (tyvärr), åtminstone inte hoppmodellen. Antar att dressyr är samma?

Breccia, vilken Kieffer har du?

Jag har en Albion Legend, den är ju lite äldre men skön att rida i. Min häst har också rak rygg och manke och jag tycker den har legat bra, dock har jag nu märkt att den ger lite skav vid bakvalvet, syns att pälsen är lite "ruggad" just där.... Vad det beror på vet jag inte, nån som vet? För smal, för platt..? Så nu är det bara att börja om igen.

// :bump:

Jag har en digital bild på pållan tagen på henne som 3-åring (hon är 6 år nu), men ryggen är lika rak. Om du PM:ar en mailadress till mig så kan jag maila över bilden till dig. Har den på min dator hemma och nu är jag på jobbet.

Jo, jag ska göra det. Tänkte bara om det var nåt speciellt "fel" som gör att den skaver.
Men jag har fått känslan av att det kanske inte hjälper att stoppa om den... Det är så tråkigt att leta ny (begagnad) sadel.

// :bump:

Om pälsen blir lite "ruggad" är det ett tecken på att sadeln inte ligger stilla. Så nåt fel är det ju ;) men vad det är måste nog en sadelinprovare kolla upp.

Asjobbigt att leta efter begagnade sadlar - vet hur det är :crazy:

Sv: Re: Dressyrsadeltips

Albion passar väldigt bra på hästar med rak rygg, men jag hade aldrig kunnat ha en.. tycker dom är väldigt obekväma och känns väldigt små. Globus har bra sadlar till ett bra pris och är helt underbara att rida i. Windsor är också underbar. County är väl sådääär. passar inte på hästar med rak rygg och jag hade väl inte lagt ner 20-25 000 på en ny County...

en Kieffer Champion :) På den tiden som de var riktigt bra! Hitta en fin, gammal kieffer för dom är sååå sköna!

Passier med kilbossa. Jag har Antares, den har ett ganska 'öppet' säte vilket gör att man inte sitter fast, och lågt framvalv. Utskärningen gör att det ändå finns plats för MYCKET manke... De går också att få med både små (min favorit) och lite större benstöd. De små i alla fall sitter inte framför knäna utan framför låret, så även där får man stadga utan att bli låst. Man sitter också nära hästen, en del 'moderna' dressyrsadlar är ju som resårmadrasser. Kieffersadlarna gillar jag inte, deras cut back gör att jag hamnar med skrevet på framvalvet, om jag inte väljer en sadel med jättesäte. Dessutom gillar jag inte deras syntetbom...

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
667
Senast: Smultron
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka