Sv: Dressyrsadel till rak och bred rygg?!
CC står för close contact, och det är också det du beskriver. Oklar på om cutback har någon förkortning, men det innebär ju att sadeln är bakskuren i framvalvet för att ge mer plats för en lite högre manke.
Om någon undrar vad CC innebär så skulle jag, som inte är sadelexpert, förklara close contact helt kort som en sadel som med mindre mängd olika stöd, mindre stoppning och mjukare läder gör att man kommer hästen närmare och får "mer känsla".
På en hoppsadel är stoppningen under knäna under kåpan tunnare (eller saknas helt) på en "riktig" CC. Det gör att inte knäna trycks utåt när man hoppar lite större hinder men innebär också att man får mindre stöd just framför knä och framsida lår. Inte sällan är stödet bakom skänkeln rätt modest också. Korta, framskurna kåpor och oftast (alltid..?) har de rätt flata sitsar (tänk flatback) ovanpå flatare stoppning än en ordinär sadel.
Antar att dressyrsadlarna inte har så framskurna kåpor dock.
Rent generellt mindre stöd och närmare känsla alltså, så ryttare som sitter så stabilt i sadeln att de inte vill/behöver ha så mycket stöd och vill ha mer frihet i sin positionering älskar förmodligen en riktigt go' CC.
En "riktig" CC passar inte en häst med hög manke eller som är högre framtill eftersom den är så låg. Däremot en lite överbyggd krake kan vara hjälpt av en eftersom sadeln inte är så uppbyggd i bakänden.
Lite off topic, men jag kände mig plötsligt lite inspirerad. Förlåt för utsvävningen...