Dressyrsadel, tack och lov för den!

L

litenmama

I Torsdags på ridlektionen red jag i dressyrsadel för första gången och då öppnades en helt ny värld för mig!jag har alltid ridit i allround eller allround mot hopp vilket varit okey,men nu är det inte ens tänkbart.Det är ju så mycket lättare att sitta rakt över hästen och därmed lättare att få korrekt sits.Därmed mycket lättare att utföra korrekta hjälper.Vi red öppna/sluta och förvänd sluta i alla gångarter fördelat på en åtta i ridhuset.Det kändes som om jag och hästen DANSADE fram:love: .Nu ska man ju om man är en duktig ryttare kunna göra detta utan problem i vilken sadel man än sitter i och jag har mycket kvar att lära.Nu tycker ni säkert att denna tråd är barnslig men jag är så otroligt GLAD att jag fixade det så lätt att jag bara vill basunera det ut i vida världen för jag har verkligen kämpat.
Mer dressyrsadlar åt folket!:rofl: :rofl: :rofl:

Sv: Dressyrsadel, tack och lov för den!

Vad härligt det var att läsa din lilla solskenshistoria. Inte alls barnsligt och jag glädjs med dig. Jag håller helt och hållet med dig. En bra sadel är *A och O för en bra sits och med en bra sits är det mycket lättare att använda riktiga och bra hjälper.

Mvh//LG

Jag är själv uppvuxen på ridskola där alla sadlar är allround 17"-18". Även mina första ponnysars sadlar var av den typen. Men när vi köpte en dressyrsadel i rätt storlek för mig(16,5") öppnades det en helt ny sadelvärld för mig.:idea: Förstår dig helt och hållet.

nejdå, det är inte alls barnsligt, det är inte menigen att du hela tiden ska få kämpa med ditt sknkelläge och tänka på att dra bak den, för att sadeln är fel insutten, en sadel som placerar dej rätt över hästen är mycket viktig för din utvekling

Jag säger som du, vad skulle man göra utan dressyrsadel??? Jag har min jämt, när jag rider i paddocken, när jag rider ut, tja ibland till och med när jag hoppar :D Jag ÄLSKAR min dressyrsadel!!! Jag vet inte vad jag skulle göra utan den, den är perfekt!

Det skulle vara obligatoriskt för alla ridskolor att ha en dressyr och en hopp sadel som dom har i Ramsele fältrittklubb dom har ju även många hästar som tävlar i både hopp och dressyr.Men förstår att det nog en fråga om pengar.Men det hade nog varit bättre om man började då som nybörjare på en dressyrsadel så att barna fick lära sig att sitta korrekt från början.Hoppa tycker inte jag man bör göra förrns man har rätt sits och bra balans.

Fast det kanske är vad man själv föredrar att rida med,korta ellet långa stigläder,jag själv har alltid föredragit långa läder:d och alla har tjatat på mig att korta dom för jag hade problem med mina skänklar men förstår nu att det handlade om sitsen och balansen:idea: man lär sig nåt varje dag:banana:

Åh! Jag vill också ha en dressyrsadel! Så fort min häst har satt muskler igen ska jag sälja min allround och köpa en ordentlig dressyr :p

Hejsan!
Nu rider jag ju på ridskola när jag provade dressyrsadel:o .Men har ridit i 15 år och aldrig ridit i annat en allround.Har ägt en kallblodstravare tills för ett år sen också med allround:mad: Är på jakt efter en ny häst nu och något annat än dressyrsadel blir det inte då:banana:

så är det för mig också :D
Dressyr i dressyrsadel går jättebra för mig.
Hoppning i hoppsadel går också bra.

Men när jag rider allround så gåre kasst :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka