Dressyrsadel som passar många hästar

Sofiadersen

Trådstartare
Hej

Jag rider i en dressyrgrupp på en ridskola, tyvärr har de flesta hästar trista allroundsadlar. Jag som är van vid att rida i dressyrsadlar tycker detta är ganska jobbigt och tänker mig att kanske köpa en sadel som jag kan ta med mig och rida i.

Jag är dock inte jättebra på sadlar och allt va det innebär bomvidd etc... Den kommer ju då inte att köpas till en specifik häst, dvs jag behöver en sadel som jag kan ha till många olika hästar. Finns det något som man kan tänka på för att den ska passa många hästar (ska man köpa till ngn fårskinns-pad som gör den lite mer förlåtande för vissa hästar?)? Lite diffusa frågor, hoppas ngn har lite svar och tips.

Sv: Dressyrsadel som passar många hästar

Nej, det funkar inte så. Möjligtvis att du kan köpa en bomlös, men inte ens de passar alla hästar.

Antagligen (förhoppningsvis) har hästarna på ridskolan sadlar som passar dem, så även om de är obekväma för dig så funkar de bra för hästen.

Jag upplever att många hästar trivs med prestige, amerigo, crown , men de e ju också lite dyra

Jag rider också i en dressyrgrupp på ridskolan och det finns tre dressyrsadlar vi får använda, om de passar den aktuella hästen såklart. Nu har vi sålt newbodyprodukter och ska förhoppningsvis köpa in fler dressyrsadlar för pengarna. Kanske du kan föreslå något liknande för din ridskola?

Har du bara en eller ett par hästar med liknande sadelläge som du rider kanske din idé kan funka, annars tror jag det blir svårt.

Sadlar med utbytbar bomvidd kan ju passa flera olika hästar. T ex en nyare Bates eller Wintec, ngn av de mer svängda modellerna kanske så som bates New dressage eller caprilli, alt wintec pro/ wintec 500

Dvs sadlar där man kan byta bomjärn och lägga i inlägg i innanför stoppningen

De passar inte alla hästar men kan ligga ok på en del.

Senast ändrad:

Eller kanske santa Cruz next gen som man kan skruva rätt mellan varje häst

Jag skulle säga Star Trekk Dressage.
Superskön sadel med ändringsbar bomvidd. "Bomlös" med läderbom istället för styv bom. Passar inte heller alla hästar, men chansen är betydligt större att denna passar flera hästar än att en bomsadel gör det.

Den håller jag med om, upplever dock att den passar sämst på hästar med riktigt rak rygg.

Vad för typ av hästar är det du brukar rida? T ex, hästar med stor mank och rak rygg, hästar med svängd platt rygg osv :)

Hade jag t ex haft en sadel gör alla hästarna på min fd ridskola så hade en wintec pro nog legat ok på de flesta, då det nästan bara är fullblod med liknande ryggar på ridskolan.

Och har hellre en för svängd sadel än en för rak.

Jag skulle pratat med personalen på ridskolan, både för att få bekräftelse på att det är tillåtet med egen sadel och att få tips om vilka ryggar hästarna har samt vilka modeller som brukar passa.

Jag skulle säga Star Trekk Dressage.
Superskön sadel med ändringsbar bomvidd. "Bomlös" med läderbom istället för styv bom. Passar inte heller alla hästar, men chansen är betydligt större att denna passar flera hästar än att en bomsadel gör det.

Den skulle jag också satsa på i TS läge, förutsatt att det är ok för ridskolan att man använder egen sadel.
Jag upplever att den passar på många olika typer av hästar, dessutom kan man ju tänka på att oavsett vilken sadel TS köper(nästan) så behöver den ju kanske inte passa perfekt. Hästen kommer väl ha sadeln 60 min per vecka max, även om den sitter ganska illa så lär hästen klara sig fint. Undantaget såklart de hästar som inte accepterar en sadel som inte passar, men det blir ju mer ett problem för ryttaren...

Man kan tänka sig att om TS hittar en bekväm sadel att ta med sig, så kanske den iaf kan funka på 70% av hästarna, och då kan man ju använda den på dem iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka