Dressyrsadel med smal midja och som passar bred häst?

karini

Trådstartare
Jag tror det behövs en ny sadel till friesern jag rider eftersom nuvarande Wintec Isabell Werth inte verkar ligga bra på hästen (fn något omusklad och har fått föl sedan tidigare ägare köpte sadeln). Sadeln ger även mig värk i höfterna. Främst glider sadeln i sidled men även lite framåt. Det ser inte heller ut som den ligger an ordentligt bakom bogbladen, ligger liksom an först 15 cm ner där hästen är som tjockast. Sadeln har nu vita järnet i dvs. 100-105 grader.

Har tänkt att sälja Isabellen, om den inte passar, och byta den mot en mer passande sadel så budgeten är tyvärr inte högre än ca 5.000:- Vilka märken/modeller kan vara aktuella för oss?

Såhär ser hennes rygg ut:

IMG_1369.jpg

Här ser man hur hon inte verkar sätta muskler bakom bogbladen och över ryggen:

IMG_1359.jpg

Försökte få henne att lyfta ryggen:

IMG_1372.jpg

Nuvarande wintec IW:

IMG_1384.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v346/karin.i/Itske/IMG_1383.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v346/karin.i/Itske/IMG_1387.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 364
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 819
Senast: Nea_
·
Utrustning Håller på att spana efter sadlar och har just nu två hemma. En dressyrsadel från hööks, billigaste modellen, och en Wintec Cair. Skulle...
Svar
3
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka