Dressyrsadel hjälp!!

Rugge

Trådstartare
Har insett att nej, det går inte att dressyra på samma sätt i en hoppsadel som en dressyrsadel, så nu tänker jag skaffa en dressyrsadel.

Vill gärna ha hyfsat djup sits med bra stöd.

Skulle behöva lite tips och råd om vilken modell av sadel som skulle kunna passa hans rygg och mig. Bör inte vara allt för dyr. Den kommer användas ca 1 gång i veckan vid dressyrarbetet.

Sv: Dressyrsadel hjälp!!

Jag är ingen sadelutprovare, så huruvida sadeln skulle passa eller ej vill jag inte ge mig in och spekulera kring, men jag kan starkt rekommendera Globus Crincle. Kostar runt 13 000 kr om du vill ha en sprillans ny, annars finns det fina begagnade exemplar för 7-9 000 kr.

Mjukt stoppad sits med lagom djup (enligt mig). Ganska stora knästöd som liksom "tvingar" benen i rätt läge. Skönaste sadeln jag någonsin ägt!

Vad har du för märke på hoppsadel?
Skulle kunna tänka mig att prova tex Kieffer och Passier på din häst.

Jag är ingen sadelutprovare, så huruvida sadeln skulle passa eller ej vill jag inte ge mig in och spekulera kring, men jag kan starkt rekommendera Globus Crincle. Kostar runt 13 000 kr om du vill ha en sprillans ny, annars finns det fina begagnade exemplar för 7-9 000 kr.

Mjukt stoppad sits med lagom djup (enligt mig). Ganska stora knästöd som liksom "tvingar" benen i rätt läge. Skönaste sadeln jag någonsin ägt!

Globus sadlar skulle jag ALDRIG lägga på mina hästars rygg.
Det finns alltför många måndagsexemplar som är sneda i både stoppning och bommar.

Han har en Santa Cruz Celine idag.
Men tror inte de har några cutback modeller.

Jag skulle vilja påstå att det är helt omöjligt för någon att titta på bilder på din häst för att utifrån det bedöma vilken sadel som kan passa. Jag skulle aldrig lägga en sadel på min häst utan att en sadelutprovare passat ut den. Vilken sadel du ska ha beror enbart dels på hur din häst exteriört är byggt. Andra faktorer som spelar in är hur din häst rör sig och hur du rider. Att bli sadelutprovare är en lång utbildning och något som är komplicerat, så att tro att vanliga lekmän kan prova ut en sadel är inte bara dumdristigt utan också en stor risk för din häst.

Om du åker till en sadelshop så finns där oftast sadelutprovare och de har många olika sadlar så du kan få prova de och känna efter vilken model du gillar. Jag brukar ta ut en sadelutprovare till mig och då har hon med sig flera olika sadlar.

Lycka till i sadeldjungeln!

Det finns alltför många måndagsexemplar som är sneda i både stoppning och bommar.

Finns det måndagsexemplar så finns det även fina, korrekta exemplar - om inte skulle sadelmärket inte sälja och därmed läggas ner. Jag ser det som självklart att alltid ta ut sadelmakare när man provar ut ny sadel. Min Globus är köpt av auktoriserad sadelmakare, omstoppad och kontrollerad var 6 månad sedan köp. Tycker ärligt att det är lite trångsynt att dömma ut ett sadelmärke bara sådär. Usla exemplar finns i alla märken.

Finns det måndagsexemplar så finns det även fina, korrekta exemplar - om inte skulle sadelmärket inte sälja och därmed läggas ner. Jag ser det som självklart att alltid ta ut sadelmakare när man provar ut ny sadel. Min Globus är köpt av auktoriserad sadelmakare, omstoppad och kontrollerad var 6 månad sedan köp. Tycker ärligt att det är lite trångsynt att dömma ut ett sadelmärke bara sådär. Usla exemplar finns i alla märken.

Nu är det så att jag dömer inte ut märket efter att ha sett enstaka ex,utan därför att jag granskat ganska många och det är inte många som har varit ok!
Det kallar jag inte måndagsex ,utan dålig tillverkning!

Du är ju bara att gratulera om din sadel är ok.
Jag vidhåller att mina hästar kommer även i fortsättningen att slippa bära Globus sadlar!

Sadelutprovare kan visst vara bra,men då ska man anlita någon med gedigen utbilning,inte en av alla dessa som har gått 1-2 dagars kurs.
JAg har sett fler dåligt utprovade sadlar av dessa sk experter!

Jag håller fullständigt med fg talare, det finns - tyvärr - alltför många som gått en 1-dagskurs och tror de kan prova ut sadlar. Big NO NO för dem tycker jag, det finns så många duktiga sadelutprovare som är väldigt duktiga, men "en riktig" utbildning i ryggen. Jag kan rekommendera de som är equiterapuefter.

Klart det finns, jag har även sett ett helt gäng med dyrare modeller av Albion som fått reklameras till tillverkaren, även Morris & Nolan och andra märken.

Min sadelmakare går igenom ALLA sadlar innan hon ens lägger den på en hästrygg och då har man sållat bort de dåliga oavsett märke.
Min erfarenhet är dock att sadelmakare/utprovare oftast inte synar dyrare märken för "de ska hålla måttet" även om de långt ifrån alla ggr gör det.

Så det är faktiskt tramsigt att döma ut en sadel för att det finns måndagsex i tillverkningen.
Dömer du ut Albion och Jaguar också? De har också måndagsex...

Jag har haft en crown grandee till honom innan han bantades. Crown ligger bra på honom.. Har dock inte hittat någon häromkring än.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix