Dressyrrörelser, rätt form, töm- och skolkörning?

_L_

Trådstartare
Hej!

Jag har undrat länge hur folk gör när dom lär hästen dressyr rörelser? Hur gör man för att hästen ska förstå/gå i tex piaff? Eller är det bara så att det kommer av sig självt om man tränar hästen att gå långsamt i galopp? Lär man hästen genom tömkörning? Varför skarpa bett, kandar vid dressyr??
Detta med takt o tempo det kan väl nån förklara lite nogrannare!?
Det finns ju några rörelser som jag inte är riktigt säker på, vad är sluta och öppna? Är piaff kort kort galopp och passage kort kort trav? Vad menas egentligen att ha hästen ställd/böjd?
Vad menas med att hästen knäpper av i nacken? Lång i form?
Kan någon förklara hur man ser om hästen går i form, altså arbetar med bla bakben, rumpan och rygg? Visa gärna bilder!!!

Jag är nyfiken! Brukar promenad rida, tömköra och köra. Har inte förutsättningar för dressyrridning men är intreserad.
Har kört skolkörning, varför heter det så? Dressyrkörning hörde jag oxå. Jag körde på och körläraren satt brevid och sa hur jag skulle hålla och hur hästen skulle bete sig därefter om jag gjorde rätt. Var 17-18 år då så jag fattade inte ett skvatt om dressyrkörning, har för mig att jag tömkörde en häst i öppna oxå. Dom som tittat på oj va bra det gick! Och jag hade ju bara gjort som körläraren sagt och hästen gjorde därför så! Jag har kommit på såhär i efterhand att det var rätt intressant med dressykörning/tömkörning. :o :crazy:

Mvh Lisa :p

Sv: Dressyrrörelser, rätt form, töm- och skolkörning?

Oj, det var många frågor på en gång :smirk: Ska försöka att svara så gott det går. När man lär hästen dressyrrörelser ger man egentligen samma hjälper som på en erfaren häst. Det man gör är att koppla ihop flera olika grundkommandon, som framåt, sväng, stanna och så vidare, till en ”mening”. Man kan tänka som att varje grundkommando är en bokstav, sätter man ihop bokstäverna kan man få ord och av orden meningar. Hästen måste då kunna grundkommandona innan man sätter ihop dem. Hästarna kan egentligen alla dressyrövningar av sig själv, men man måste bygga upp ett språk så att vi kan kommunicera med dem och på så sätt be dem göra specifika rörelser vid bestämda tillfällen. När det gäller att ”lära” hästen att piaffera gör man det ofta ifrån marken med ”korta tyglar”, alltså enbart med ett träns och de vanliga tyglarna. Tyglarna ligger över halsen som när man rider och står med näsan åt motsatt håll än hästens rörelseriktning. Kortfattat - Man går sedan baklänges och genom att använda ett spö och touchera hästen (beröra hästen) på bakdelen drivs den framåt och uppmuntras att sätta sig mer på bakdelen (samla sig). Tyglarna verkar förhållande. Detta är en väldigt förenklad förklaring, det är dock lite svårt att förklara bara i text. Piaffen är den mest samlade traven man kan rida. Då rider man traven på i princip samma ställe, hästen ska dock gå lite grand framåt (ungefär en hovsbredd på varje steg). Passagen är den näst mest samlade traven med höga och luftiga steg.
Den yttersta meningen med dressyr är ju att häst och ryttare ska bli ”ett”, det ska i princip bara behövas tankekraft för att något ska ske. Ett steg på vägen är att hjälperna blir mindre och mindre synliga för utomstående. När man använder ett kandar behöver ryttaren använda mycket mindre muskelkraft för att ge en hjälp till hästen vilket gör att hjälperna blir mindre synliga. Personligen är jag lite skeptisk till kandar, jag vill kunna rida med så små hjälper som möjligt och hästen ska kunna uppfatta så små hjälper. Med ett kandar ser det bara ut som att hästen lyder mina minimala hjälper men i själva verket förstärker kandaret dem så att det blir ganska kraftiga hjälper. Detta är som sagt en personlig åsikt dock.

När hästen är ställd är det bara huvudet som är lite grand böjt åt sidan och böjningen är i den översta nackkotan (atlaskotan). När hästen är böjd är hela hästen ”bananformad” i en mjuk båge. När man rider öppna och sluta är hästen böjd. I en öppna har man flyttat framdelen så att hästen är böjd och ställd ifrån rörelseriktningen. I en sluta flyttar man bakdelen så att hästen är böjd och ställd i rörelseriktningen. Detta är de stora huvuddragen. Sedan finns det förvänd öppna och sluta som gör det hela lite mer komplicerat... Samma saker gäller egentligen också där men det är som sagt förvänt.

När det gäller form finns det en bra hemsida som förklarar med många bilder, den är visserligen på engelska men den är ganska lättförstådd ändå. Adressen dit är: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/index/index.php

Det blev inte svar på allt med det är en början i alla fall
/Sara

Tillägg: Innan man lärt in piaffen har man lärt hästen att gå samlad trav, sedan halva steg dvs "vänta" på ryttaren i traven innan man lär in piaffen. Det kommer alltså inte som en chock för hästen och den förstår oftast redan hjälperna (annars blir hästen stressad och man får ingen bra piaff).

Egentligen är vardagsridningen grunden till alla svårare rörelsen. Kan du med lätthet förhålla hästen (utan stora signaler och med snabb respons) rida varje bakben för sej och varje bog/framben för sej, hästen går framåt med energi (den energi du ber om) för väldigt små signaler och kan slappna av i alla lägen mentalt då har du en väldigt bra grund att stå på.
Då tar man helt enkelt en bit för sej - lära in steg för steg för att lära hästen ha kontroll på sin kropp och träna upp dess styrka, och har du en såpass lyhörd och lydig häst blir resten egentligen ingen "inlärning" utan som saen skrev - en sammansättning av kommandon. Ibland behövs mycket mindre signaler än man tror.

I piaffen t ex så behöver hästen bara veta att den ska tänka uppåt mer än framåt vilket man hjälpr till med i sitshjälperna och ev. halvhalter. Sedan ber man hästen om travtakt med bäckenet vinklat under sej (vilket man ber om med sitsen) utan att gå fram för mycket. Kan hästen redan samla sej och har lärt sej att lyssna på ryttaren m hj a halva steg är det väldigt enkelt. (säger jag som tycker det är jättesvårt :D )
Galopiruetter lär man in ung. på samma sätt men genom att rida en volt och sedan övergå mer och mer till att rida sluta på volten och sedan tvärar man mer och mer i den ju mer hästen orkar. Balansen och lydnanden måste dock finnas hela tiden.

Hur man gör för hand eller vid tömkörning överlåter jag till andra att förklara :D

Sluta: Hästen går böjd i kroppen längs ett rakt spår (eller voltspår) med bakdelen innanför spåret och framdelen riktad rakt fram, hästen ska vara avslappnad och länga sin utsida + korta av sin innerida för att den ska vara bra och uppbyggande.

Öppna: Hästen går böjd på rakt eller voltspår med framdelen innanför spåret och bakdelen följer spåret. Samma sak gäller för lång utsida - kort insida.

Diagonalsluta: hästen går på diagonalen (vanligtvis ;) ) med bakdelen innanför spåret som i n slute MEN nu måste hästen tvära lite med sina framben för att den ska kunna följa diagonalspåret. Ganska jobbigt för hästen och kräver koordination från ryttaren :D

Hästen är avknäckt i nacken - den går med krökt nacke men för långt inåt med nosen. Då går hästen inte i en bra form eftersom den använde fel muskler och blockerar sej själv. Litegrann kan vara ett tecken på att hästen annu inte har styrkan som krävs, mycket tyder oftast på att ryttaren har "dragit ihop" halsen genm tygeltag bakåt och drining. Det är SÄMRE anser jag än en häst som inte alls går eftergiven. Kan också tyda på att hästen spänner sej. (Min kuse brukar själv dra ihop halsen när han blir mentalt stressad.)

Takt: t ex traven har 2 takter och de ska vara tydliga för att det ska räknas som en bra trav. Har alltså med när hästen sätter ner benen att göra och lite i vilken ordning den sätter ner dem.
Tempo: hur snabbt man kan se hästens takt dvs hur snabbt den rör sej. Man kan länga steget på hästen utan att höja tempot men det är lite svårare än att bara brassa på :p i ökad trav brukar man prata mycket om det, att hästen helst ska behålla samma tempo (hastighet på steget) även när den länger steget. Generellt sett är det jobbigare för hästen att ha sakta tempo än snabbt (i snabbt tempo blir det lätt att den springer ifrån arbetet).

Piaff är trav på stället, passage en luftig, lite mer framåtgående piaff, eller om man vill jämföra det med ökad trav så ska hästen lyfta benen högre och trava väldigt spänstigt och inte lika långa steg som i ökad trav.
Galoppiruetter är en bakdelsvändning i galopp nästan på stället (dvs hästen vänder framdelen runt bakdelen i samlad galopp).

När man pratar om ställning betyder det att hästen vinklar nacken (huvudet) i den riktning man vill att den ska gå. på en volt blir det alltså liite inåt med nacken.
Böjning innebär att hästen "holkar ur" sin insida och länger sin utsida för att kunna gå böjd när man rider på ett voltspår, men självklart kan man gå böjd rakt fram eller använda det vid öppna och sluta också :D
Då ska det gå en jämn båge (anpassad efter voltspåret) från nacken till bakbenen och genom hals, bogar och rygg. Ryggen i sej är iofs väldigt svår att böja så det gör man genom att korta upp inre ryggmusklerna ngt och låta yttre ryggmusklerna länga sej. Hlet enkelt genom att man sitter på inre sittbenet och låter yttersidan av ryggen vara friare.

Har tyvärr inga bra bilder att lägga ut men när hästen går i samlad form vinklar den bäckenet lite bakåt/nedåt så den för över mer vikt på rumpan än en häst i naturlig form. Tyggen ska vara lång oh avslappnad men "medellinjen" på hästen dvs avståndet på magen mellan bogar och bakknän ska vara något ihopkortad. Halsens överlinje ska vara lång och nosen liite framme men undersidan av halsen kan se kort ut. Generellt sätt går en häst i samlad form med hög huvudposition och en inte lika samlad häst med låg huvudposition.
I det läget höjs automatiskt manken litegrann och bogarna blir friare (OM hästen är avslappnad i ryggen) Ser hästen spänd eller oharmonisk ut är det i 95% av fallen inte en häst i bra form. Och att hästen vinklar rumpan under sej brukar vara det största tecknet i övrigt till samling, däremot måste alla bitar finnas på plats för att formen ska vara bra.

Hej!

Tack för svaren!!
Men nu blev jag ännu nyfiknare och har fler frågor! :D

Jo har hört (och läst) om lösgjordhet så mycket hur förklarar ni det?
Är det när hästen går i form eller är det bara en början?
Nu när jag tänker på tömkörningen jag håll på med i förut så kommer jag ihåg att hästen kunde tömköras utåtställd på volten vilket var bra träning. Någon som vet varför det var bra??
Vad är takt o tempo???
En häst med muskler under halsen den har väl tränats fel, vilket är felet i vanligaste fall? Att man haft hård hand/dragit ihop hästen?
En unghäst har ju inte muskler att bära sig rätt men hur kan man då säga att "unghästen går i form" (halvblod 2,5 år)?? Finns det vissa raser (eller bara rätt kroppsbyggnad) som har lättare att gå rätt från böran?
En häst jag tömkörde förut (det var halvblod som gått upp till msv dressyr) hade hög "aktion" eller vad jag nu ska säga, frambenen såg ut att sväva liksom i traven. Jag som inte kunde tyckte hästen såg ut att gå fel och kortade traven så att han gick "vanligt" men körläraren sa att han skulle gå så i ökad trav, kanske det heter så?? Hur har man lärt hästen det??
Galoppombyten i dressyr är det jag nog tänker på och blandar ihop med piaff/passage! Då ska väl hästen kunna gå i kort galopp och sedan att man byter galopp, hur ofta??
Skänkelvikning kan man bara göra det när man rider? Har för mig att det var nån som mummlade att man ungefär kunde göra det med hästen framför vagn???

Jag själv har en shettis som jag kör in och det har blivit mycket tömkörning och jag har då tömkört runt på volten istället för longerat (lite lagom efter ponnyns ålder 3 år (ca 2-3 ggr i veckan)) och hon går jämt och bra i både trav och galopp lyssnar på komandon och är en mkt framåt ponny!
Har gjort lite som jag gjorde från tömkörningen (många gångartsbyten) så nu "springer" hon runt lite lagom fort (har även lugnat ner sig bra i galoppen, jag nästan saknar det där rusa runt och bocka lite" :o :crazy: ) och hon har huvudet ner och nacken böjd (istället för i början huvudet uppåt). Det är ju synd att jag inte kan mer än men det ser iaf harmoniskt ut :D !
Jag antar att detta är positivt? Hon är ju lugn, i galoppen oxå. Blir inte stressad som hon kunde bli först när man hjussade på lite för att få fram några gallopsteg :o . Nu säger jag "gaalopp" och hon galopperar.
Har haft som mål att lära henne trava på volt, det kan hon, galoppera på volt det kan hon. Ja och sen? Vi provar att ta det lungt ja det kan hon. Synd att man bor som man bor och att man inte har råd med transport det skulle vara kul med en tränare! Men det är ju kul att man kommit så långt iaft! Speciellt med en shettis! Hon är lite speciell, (förutom okänd härstammning) är hon i normalhull (nej har inte mask! Har faktiskt fått havrekross o betfor i vinter) smäcker och framåt (småspringer när vi kommer ut :D ) (+gråbrun med ål, "halmgula" inslag i man o svans, (ej skimmelgrå)) vilket inte många shettisar är! Lat, fet och lurvig är det annars som gäller! :o :D

Hm jag kanske ska investera i en bok??
Kul om nån har lite svar iaf!

"Frågar man inget får man heller inget veta!"

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej!
Jo har hört (och läst) om lösgjordhet så mycket hur förklarar ni det?
Är det när hästen går i form eller är det bara en början?

Det finns lite olika åsikter. Jag anser att en lösgjord häst är avslappnad och använder bara det muskler den behöver för tillfället, eller rörelsen man utför. Och att den har fått komma igång i musklerna och stretcha igång lite så man sen kan be om mer samling.
_L_ skrev:
Nu när jag tänker på tömkörningen jag håll på med i förut så kommer jag ihåg att hästen kunde tömköras utåtställd på volten vilket var bra träning. Någon som vet varför det var bra??
Vad är takt o tempo???

Utåtställning är bra för lite av varje. Svårt att säga vad just h*n var ute efter. Att hästen är rörlig, har balans m.m.
Takt & tempo försökte jag förklara. Takt är helt enkelt den takt hästen har ett-två-ett-två t ex. Tempo är hastigheten som den använder takten i.

_L_ skrev:
En häst med muskler under halsen den har väl tränats fel, vilket är felet i vanligaste fall? Att man haft hård hand/dragit ihop hästen?
En unghäst har ju inte muskler att bära sig rätt men hur kan man då säga att "unghästen går i form" (halvblod 2,5 år)?? Finns det vissa raser (eller bara rätt kroppsbyggnad) som har lättare att gå rätt från böran?
Underhals kan ockå bero på att hästen försöker avlasta frambenen för mycket. Eller att hästen går med hör hög huvudposition i förhållande till hur avslappnad den är i övrigt. Och även om den går innanför lod för då måste den både spänna bakåt och uppåt med halsen vilket blir jobbigt för underhalsmusklerna.
Tror inte det finns några raser som har lättare från början. det har med psyket och kroppsformen att göra. Vissa raser har däremot sämre förutsättningar, men det har alltid med individerna att göra.

_L_ skrev:
En häst jag tömkörde förut (det var halvblod som gått upp till msv dressyr) hade hög "aktion" eller vad jag nu ska säga, frambenen såg ut att sväva liksom i traven. Jag som inte kunde tyckte hästen såg ut att gå fel och kortade traven så att han gick "vanligt" men körläraren sa att han skulle gå så i ökad trav, kanske det heter så?? Hur har man lärt hästen det??
Förmodligen hade han lärt in det I ökad trav ska ju hästen öka steglängden. Det syns mest tydligt på frambenen, de liksom "viftar" framåt er det ut som :D helst ska den ju också täcka mycket mar i stegen den tar men det kanske är svårt när man tömkör..

_L_ skrev:
Galoppombyten i dressyr är det jag nog tänker på och blandar ihop med piaff/passage! Då ska väl hästen kunna gå i kort galopp och sedan att man byter galopp, hur ofta??
Skänkelvikning kan man bara göra det när man rider? Har för mig att det var nån som mummlade att man ungefär kunde göra det med hästen framför vagn???
Ja, galoppombyten gör man i galopp :) som det låter, genom att byta galoppvarv. Ibland på rakt spår men det är svårt. Ibland i varje galoppsprång, ibland varannat, oftast bara ett byte och ibland med skrittsteg mellan bytet.
Skänkelvikningar skulle jag INTE prova framför vagn.. Men så har jag bara kört travare och gör man sånt med vagn på skulle de trassla ihop benen :D däremot kan man göra t ex öppna och sluta när man tömkör. Det mesta kan man förstås göra när man tömkör.

_L_ skrev:
Jag själv har en shettis som jag kör in och det har blivit mycket tömkörning och jag har då tömkört runt på volten istället för longerat (lite lagom efter ponnyns ålder 3 år (ca 2-3 ggr i veckan)) och hon går jämt och bra i både trav och galopp lyssnar på komandon och är en mkt framåt ponny!
Har gjort lite som jag gjorde från tömkörningen (många gångartsbyten) så nu "springer" hon runt lite lagom fort (har även lugnat ner sig bra i galoppen, jag nästan saknar det där rusa runt och bocka lite" :o :crazy: ) och hon har huvudet ner och nacken böjd (istället för i början huvudet uppåt). Det är ju synd att jag inte kan mer än men det ser iaf harmoniskt ut :D !
Jag antar att detta är positivt? Hon är ju lugn, i galoppen oxå. Blir inte stressad som hon kunde bli först när man hjussade på lite för att få fram några gallopsteg :o . Nu säger jag "gaalopp" och hon galopperar.
Har haft som mål att lära henne trava på volt, det kan hon, galoppera på volt det kan hon. Ja och sen? Vi provar att ta det lungt ja det kan hon. Synd att man bor som man bor och att man inte har råd med transport det skulle vara kul med en tränare! Men det är ju kul att man kommit så långt iaft! Speciellt med en shettis! Hon är lite speciell, (förutom okänd härstammning) är hon i normalhull (nej har inte mask! Har faktiskt fått havrekross o betfor i vinter) smäcker och framåt (småspringer när vi kommer ut :D ) (+gråbrun med ål, "halmgula" inslag i man o svans, (ej skimmelgrå)) vilket inte många shettisar är! Lat, fet och lurvig är det annars som gäller! :o :D

Ja, det låter som att det skulle vara bra att få träningshjälp. Det känns som att det är er "begränsning" nu för vad du tycker att du har tillräcklig koll på för att lra in. MYCKET övergångar, halter, tempoväxlingar m.m. skulle jag göra. Det förbättrar balansen. Sen är det bra att lära hästen böja sej ordentligt som jag beskrev ovan, men för att lära in öppna, sluta m.m. på töm skulle jag nog rekommendera att man har en tränare med som kan hjälpa till.
Kul iaf att det gått så bra! :)

_L_ skrev:
Hm jag kanske ska investera i en bok??
Kul om nån har lite svar iaf!

"Frågar man inget får man heller inget veta!"

Mvh Lisa

JA bok är bra :) och videos. Sånt kan man aldrig få ör mycket av. Tänk också på att om du hittar en bra bok är det bra att först gå igenom hela boken, sen testa lite i praktiken och därefter gå tillbaka och läsa i boken för då brukar lite fler bitar falla på plats.

Hej!

Tack tack för tydliga svar! :bow:
Missade att du skrev om takt o tempo först! :o Jag e inte så haj på det än så det var först lite svårt å förstå! :D (ja jo körläraren nötte på med det med, men det har jag glömt lite av liksom) Bra att bli uppdaterad! :D

Jag ska nog kolla runt lite det måste ju finnas nån kunnig männisiska som kan åka ut och inte är altför dyr!
Hur gör man för att få tag i en "bra" tränare, hur vet man att personen kan sin sak?

Jag tror att shettisen går bra just för att jag gjort "övergångar, halter, tempoväxlingar" för det tjatade körläraren om så det har jag lärt mig ordentligt från början :D!
Jag kommer ungefär ihåg vad det heter det jag gjorde, nu när jag liksom läser om det.
Ville ju inte göra fel då när jag tömkörde så jag sattsade på att få hästen göra rätt så att körläraren såg det! Att jag inte hade 100 koll på va allt hette trodde jag inte det var noga med! :o Den smällen får jag ju ta nu när jag verkligen vill lära mig vad det heter liksom!
Ibland kunde han säga liksom "öka tempot med behåll takten" (el liknande) och när jag såg fundersam ut förklarde han ju alltid lite snabbt! :o

Tips på bra bok??
Man kan ju "aldrig lära sig efter att läst en bok" men att läsa och förstå teoretiskt är ju en grund för att man ska kunna förstå praktiken sen! :D
Har inte Tomas Eriksson (proffskusk bla fyrspann tror jag ) några böcker?

Mvh Lisa

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 983
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Började ridkvällen med dressyr på fina Dunja långöra. Men jag kan inte låta bli att känna att det är något som är konstigt. Hon är så...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka