Dressyrövningar på välutbildad häst

L

_Liljan

Hej!
Vad kan man göra för övningar på en ganska välutbildad häst?
Det finns inga speglar som jag kan ta hjälp av att titta i. Så någon övning som man märker ganska bra själv när man sitter där uppe ifall hästen gör rätt eller fel.
Ge mig tips! :banana:

Sv: Dressyrövningar på välutbildad häst

- Rid tagen bakdel (sluta) på volten. Det är väldigt lätt att känna om hästen flyttar in baken tycker jag iaf.
- Ha 2 koner tex i varsin ända av ridbanan (ca 30 m mellanrum kanske). Gör en bakdels vändning vid varje och fatta galopp direkt ur rörelsen. Variant: Rygga, fatta galopp direkt ur rörelsen.
- Öva på att reglera galoppen hos hästen. Rid 3 språng lite mer framåt, 3 mer samlade, 3 framåt osv.
- För din egen balans och koordination föreslår jag 3-stegs lättridning. Växla mellan sitt-sitt-stå och stå-stå-sitt.
- Använd också cavalettibommar för att variera arbetet.

Övningarna går också bra att göra när du rider ut!!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar