Dressyrnörd har bokat islandsridning

S

Smultron92

Nu har min kära moder bokat en islandsturridning & övernattning.
Imorgon bär det av.
Om jag inte minns helt fel så var det bl.a en uteritt på ca 2-3 h.

Men saken är den att jag alltid annars rider på "vanliga" hästar, Då mest dressyr.
Visserliggen så i stallet där jag står så har vi 4 islänningar, Någon 5-gångare & resten 4-gångare.
Några utav dessa har jag ridit några gånger.
Men då har det varit uteritter & jag hållt mig till 3 gångarter:p
Dock har jag töltat lite på 2 utav dem, Men det har mest varit för att de själva lagt sig i tölt.
På turridningen kommer de säkert gå igenom lite hur man rider & vilka hjälper man använder.
Men skulle endå vara lite kul om jag visste lite innan, Så har ni inget bättre för er så skulle det vara jättesnällt om ni kunde ge mig en liten snabbkurs:p
/Smultron92 som är mkt. konfundersam över detta pådrag:D

Sv: Dressyrnörd har bokat islandsridning

På turridningshästar är det ofta bara att sitta rakt upp och ner (lodrät sits), korta upp tyglarna och driva på så töltar hästen. :)

På turridningshästar är det ofta bara att sitta rakt upp och ner (lodrät sits), korta upp tyglarna och driva på så töltar hästen. :)

Grisepassar menar du väl nu:angel:
Vet inte många turridningar med töltande hästar.

Här är vi inte ett dugg fördomsfulla.. Samtliga hästar jag har ridit på turridning har töltat. Vet inte vad det är för kvalitet på turridningsställen där du bor dock.

Jag har jobbat med turridning och det finns väl alltid en blandad kompott. Några töltar rent och fint och andra bara grisepassar.

Synd på fina hästar att "få nöja" sig med att grisepassa fram, och ännu mer synd om de som betalar för att få tölta när hästen inte gör det. Kan man inte rida så är det ju svårt att få en grisepassare att tölta.

TS, stort lycka till med din ridtur! Var bara inte fördomsfull innan du hunnit dit. Det ÄR kul att tölta. Var bara noga med att du får till tölten ordentligt. Be om hjälp av turledaren eftersom du inte gjort det innan. Standard är att man får prova på att tölta lite i paddocken innan man rider iväg!

Lycka till!

TS, stort lycka till med din ridtur! Var bara inte fördomsfull innan du hunnit dit. Det ÄR kul att tölta. Var bara noga med att du får till tölten ordentligt. Be om hjälp av turledaren eftersom du inte gjort det innan. Standard är att man får prova på att tölta lite i paddocken innan man rider iväg!

Lycka till!

Tackar, Det ska bli riktigt kul att få testa något nytt:D
Okej, ska se till att jag får förklarat ordentligt hur man gör på bästa sätt då.

Du är alltid så neg mot isisar, klart att det finns töltande isisar på turridningar också.

Skulle jag vara negativ mot islandshästar?förlåt men ditt citat var det bästa jag läst den här månaden;)

Jag tror många här kan intyga att jag är en riktig islandshästmänniska:angel:

Jag tänker inte uttala mej om kvalitet på turridningar i Norrbotten.
Men om en häst är passaktig brukar det kräva sin ryttare & många såna hästar finns runt omkring på turridningar där ryttarna är intresserade av att rida ut i skogen & inte jobba med dressyr & gångarter, samt att de inte ens är kunniga inom det så där lär hästarna fortsätta grisepassa.

Jag vet några turridningsställen där verksamhetshästarna tävlas så visst finns det hästar med bättre/bra takt & gångarter oxå, det beror väl på vad man satsar på att köpa in oxå, & hur man väljer att hålla hästarna, alltså rida till regelbundet.

Ofta får man grisepassare just för att dessa hästar har en självbevarelsedrift som lär dem att "stänga av " & inte vara så känsliga med sämre ryttare på ryggen, de mår helt enkelt bättre av att styva till sig än att vara mjuka, välridna & sedan bli ryckta i munnen eller försöka balansera upp vingliga ryttare.
Det är inget folk borde vara förvånade över egentligen.
Få ställen har tiden eller orken att rida till sina hästar varje vecka, även om det faktiskt finns såna ställen.

Många satsar från början på grisepassare för att detta är mer likt tölten & kunderna ju är ute efter att tölta, där behöver amn inte få problem med 4 gångare som bara vill trava.

Det är väldigt olika beroende på vilket ställe du ska till men du ska göra halvhalter och samla hästen när den är samlad och bra driver du på hästen in i tölt. Men på vissa ställen gör de annorlunda men det här funkar bäst för mig:bump:!

Det är väldigt olika beroende på vilket ställe du ska till men du ska göra halvhalter och samla hästen när den är samlad och bra driver du på hästen in i tölt. Men på vissa ställen gör de annorlunda men det här funkar bäst för mig:bump:!

Så, nu är jag hemma igen.
Allt gick bra, fick en 5-gångare vid namn Elgur,
En mycket trevlig liten prick.
Faktum är att skulle han ha varit 1 dm högre så skulle jag kunna tänka mig att ha han till dressyr.
hade fint steg, lätt för att samla sig, pigg & vaken & arbetsvillig.
Fick veta efter ridturen att denna häst var en av deras absolut bästa, Så det var änu roligare då.:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 784
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp