Dressyrhästens tänder.

mimus

Trådstartare
Hur ofta kollar ni era hästar i munnen, eller, jag menar tar dem till erkänt duktig vet som kan hästtänder?

Nu är ju visserligen min valack 17 år, och hans mamma hade problem med tänderna när hon blev gammal, så jag är lite nojjig.

Brukar kolla en 3 ggr/år och då är det alltid något som behöver åtgärdas, ofta hakar på högersidas kindtand, längstbak.

Sist kollade vi i maj, och nu när vet tog vargtanden på unghästen så ville jag kolla när hon ändå var ute, och han hade redan en hake på högersidan, men på en annan tand än vanligt.

Känns ju lite avancerat att behöva kolla varannan månad. :crazy:

Sv: Dressyrhästens tänder.

Brukar kolla dom 1 gång per år. Stoet som jag köpte i november fick åka in till kliniken för att bli riktigt genomkollad för ett tag sedan. På henne var det vassa kanter och hakar + ett aktivt sår på vänster sida, hon har förmodligen inte fått sina tänder kollade sedan hon var i travträning.

Brukar bara putsa lite smått på valacken som är 16 år. Min systers sambos pappa är det som kollar tänderna på våra.

Min häst ska kollas en gång om året om det inte är något större fel än att dom behöves raspas. Det var tandläkarens förslag och det litar jag på ;) Valack, 13 år.

Har fått kolla min med 6-8 månaders mellanrum nu han blir lätt vass och måste raspas men nu tror jag det ska bli bättre så en gång om året räcker :)

En gång/år utom på den gamla där vartannat år räcker enligt tandläkaren. Är oftast inget att åtgärda där ändå. Han har så bra bett/tänder.

Min nya ponnys tänder ska kollas en gång per år, fast iår blev det två ggr iomed att dem kollade under besiktiningen och sen igen när han fick vaccineringen.
Gamla ponnyn kollades också en gång per år. ;)

1 gång om året om tandtekniker inte råder om något annat. Närmast så siktar vi på Augusti med 5-åringen. Hon kollades nogrant i munnen av veterinär i oktober men känns som om hon bör åka till en tandtekniker, inte för jag tror det är några problem. Mest för att vara på den säkra sidan.

Ponnyn jag hade åkte en period till tandtekniker en gång i halvåret då hon hade underbett som skulle åtgärdas. När det väl var fixat så var vi tillbaka på en gång om året igen.

Låter ju som om de allra flesta klarar sig på en gång om året.

Min tinker har jag haft i 8 år, och honom tittar vi i munnen på 2 ggr/år, och han har ALDRIG behövt åtgärdas.

låter ju som om min valack är onormal.

Ungefär en gång om året, ibland med kortare tid emellan om vi misstänker att dte behövs eller vi blivit rådda till annat av hästtandläkaren.
Men tar aldrig vet. till mina hästar igen! Har haft vet. ute vid två tillfällen som kollade tänderna o båda ledde till smått katastrofresultat...
Har nu en otroligt duktig hästtandläkare som jobbar mkt med travare. Använder ingen annan!

har kollat mina 1 gång per år ungefär. Eriond har ett vågbett som behöver ses till emellanåt som gör att han inte kan tugga optimalt och förr hade svårt för att äta grovfoder. Dock skulle han nog behöva kollas igen... men då det är pappas häst så är jag inte så sugen på att åka ut med honom själv och stå för kalaset. Men så rund och fin som han är nu så behövs det inte heller:angel:

Limman skulle vara fullt genomgången i munnen när jag köpte henne. Litar dock inte på det och ska kolla till henne i höst. Just nu känns det inte akut då hon inte visar några besvär och ej har några sår någon stans.

Jag kollar var tionde månad nu. Min häst har hakar i överkäken som behöver fixas.
Har precis kunnat börja komma dit mer sällan, då jag varit där var sjätte månad innan. Nu börjar han ju komma upp lite i ålder också så han tyckte att var tionde var tillräckligt för min häst nu, då det sist inte hänt som mycket som det gjort alla gånger innan..

Märker om inte annat när det är dags då han blir liite tjafsig i munnen, något som ingen annan än jag verkar märka dock..

1 gång per år i samband med vaccinationen..

har kollat mina 1 gång per år ungefär. Eriond har ett vågbett som behöver ses till emellanåt som gör att han inte kan tugga optimalt och förr hade svårt för att äta grovfoder. Dock skulle han nog behöva kollas igen... men då det är pappas häst så är jag inte så sugen på att åka ut med honom själv och stå för kalaset. Men så rund och fin som han är nu så behövs det inte heller:angel:

Limman skulle vara fullt genomgången i munnen när jag köpte henne. Litar dock inte på det och ska kolla till henne i höst. Just nu känns det inte akut då hon inte visar några besvär och ej har några sår någon stans.

Vågbett hade ju hans mamma, och då hade jagen vet ute 1GGR/år som sa att allt var bra, tills jag tog en som kunde tänder...
Iom vågbettet så slet hon inte ner framtänderna och då kunde heller inte kindtänderna mötas för att mala maten när framtänderna tog emot. Då var hon 22 år, så han fick såga av framtänderna. Det gjorde att hon kunde börja mala igen, men tyvärr hade framtänderna blivit så dåliga och hon hade så ont av inflammaton så det var mycket jobb att får henne bra. Innan hon dog 29 år gammal hade vi fått dra bort 7 tänder till.

Är ju lite rädd att min valack har ävt hennes bett.

Jag kollar var tionde månad nu. Min häst har hakar i överkäken som behöver fixas.
Har precis kunnat börja komma dit mer sällan, då jag varit där var sjätte månad innan. Nu börjar han ju komma upp lite i ålder också så han tyckte att var tionde var tillräckligt för min häst nu, då det sist inte hänt som mycket som det gjort alla gånger innan..

Märker om inte annat när det är dags då han blir liite tjafsig i munnen, något som ingen annan än jag verkar märka dock..

Hm, vad skönt för dig att det blir mera sällan, här verkar det ju bli tvärtom.

Min unghäst 4 år, kollas varje halvår. Den äldre (22) kollas en gång per år. Hon har bra tänder och tuggar bara lite snett så det blir vasst på ena sidan. Unghästen har lite mer knas med bettet så där behövder det kollas oftare.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: mollyphlox
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 508
Senast: johanssk
·
Hundhälsa Idag har vi vart hos veterinären för en liten tandundersökning. Hunden, en schnauzertik på dryga 1,5 år har redan börjat få lite...
Svar
10
· Visningar
1 689
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025