Dressyrgjord för häst som slår i armbågarna?

Sv: Dressyrgjord för häst som slår i armbågarna?

Puttar upp lite...

Ingen som har någon fundering eller erfarenhet av en bra dressyrgjord som kan hjälpa min häst med sitt problem att hon slår i armbågarna i de flesta dressyrgjordar. :confused:

Hoppas på hjälp:bump:

Erfarenhet har jag vil inte, men jag hade en häst som nöps av gjorden i "armhålorna" och då var lösningen en bra, svängd gjord :)

Hästar med sådana problem är ofta för tjocka. Säger inte att din är det, men det kan man fundera på. Fet eller inte så behöver du en gjord för att kunna motionera den så :p

Det är bara att prova sig fram. Sadelgjordstunnel, svängd, gjordar som är smalare vid armbågen osv...

viktigt är att ha en gjord med skydd över spännerna. tyvärr har inte så många gjordar det i dag. vet bara om tixerant, childeric och stubben.

jozelle: ja jag måste prova några fler svängda gjordar. Tack:)

Lektra: tack för tips. Hon är lite överviktig så därav lite problemet men hon är också den typen som har långt steg och Har trångt just där. Stackarn...

Centaur: tack för tips! Ska kolla upp de märkena:) jag sett childericens gjord o den verkar ganska bra.

Har provat fårskinns tunnel men det blev så tjockt istället så hon fick mer skav istället...

Tack!

Annars är Amerigos sadelgjord smal precis vid armbågarna. Den funkar bra på min häst som har sadelgjordsläget långt fram o gärna slår i med armbågarna.

ja jag rider henne med en sån nu... den fungerar bäst av alla men tycker att om man håller handen vid armbågen när hon rör sig så skulle jag önska ännu mera frihet:/

tack för tipset!

allra bästa vore kanske en lång gjord?? går det att byta till korta stroppar på sadeln? ev ha en såpass lång dressyrgjord att den går upp till kåpan.

Ja, en lång gjord kanske vore det bästa! Speciellt en som har resåren precis vid armbågen på nåt sätt. Ska prova!

:)

jag har en eric le tixerant finns att köpa på lillhästen, dock kostar den 1695 men den är väldigt bra, den hamnar lite längre bak på grund av plattan, ligger helt still och så är det ju utskuret vid armbågarna :)

fransk-gjord_95624951.jpg

ja jag rider henne med en sån nu... den fungerar bäst av alla men tycker att om man håller handen vid armbågen när hon rör sig så skulle jag önska ännu mera frihet:/

Aha, okej! Jag har faktiskt gjort en chansning o beställt en tixerantgjord (dyyyr chansning..) med förhoppning om att den kommer att ligga kvar lite längre bak.

Ja man vill ju gärna veta att det funkar 100% innan man beställer men ibland har man inte så mkt val! Jag ska fortsätta banta henne å så får hon ha amerigogjorden så länge... eller rida i hoppsadel:D

tack för svar!

Min häst slog armbågarna i sadelgjorden, han var då inte heller speciellt tjock, utan bara slog armbågarna.

Men så bytte jag till gjorden jag har nu. En sadelgjord där hela saledgjorden är en tunnel i neopren. Den fungerar tokbra för oss, finns på h*öks. Billig dessutom! :D

Jag har Equigards ergonomiska i neoprene. Den kostar runt 400 och har funkat för mig och min kompis som hade samma problem. Viktigast i vårt fall var att ha en lång sadelgjord, som någon sa tidigare=)

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
938
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
950
Senast: ufot
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar