J

Just_mee

Min häst blir ALLTID lös i magen när ja rider dressyr. Och den har inte ont någon stans. Det är redan kollat av en vetrinär. Och när han blir lös i magen så vägrar han att gå frammåt tills han har bajsat klart. Är de någon som vet vad detta kan bero på?

Sv: Dressyr

Stress? Inte ovanligt. Kan bero på att hästen inte förstår vad du begär. Kan hänga ihop med obehag som den minns från tidigare i livet och som den sammanknippar med dressyrträningen. Naturligtvis kan det vara ett obehag av t ex utrustningen (dressyrsadeln?) som gör att den blir olycklig. Att hästen inte kan gå framåt medan den höjer ryggen för att lätta sig kan tyda på det. Vissa hästar kan förstås utnyttja situationen för att slippa undan litegrann men om hästen blir lös i magen så är det ju något som stör den.

Prova gärna om du kan komma fram till vad som gör den nervös. Är det rörelserna? (Gör dem någon annanstans och med annan utrustning). Är det dressyrsadeln? (rid dressyr i dressyrsadeln ute i terrängen och prova). Är det dig och din ridning (blir den lös i magen med annan ryttare också, t ex när din tränare rider den?)

mvh
Lejonelle

Sv: Dressyr

Hej!

Min häst kan få värsta knallgasexplossioner där bak vid dressyrarbete. Känner hur hela magen och ryggen växer, blir som en tunna att sitta på. Bakbenen blir spända och stappliga, känns nästan som han ska ramla omkull... Sen kommer det.... Säger bara SPRACKABANG!!! Allt ska ut på en och samma gång... Pruppen blir nog stor som en, ja jag vet inte vad, har aldrig stått bak och tittat när det brakat till...
Synd om hästen! Om det är folk som ser/hör, för det går inte att undvika att höra det, ekar lixom i ridhuset så skrattar de, matte skäms :o Brukar sakta av då jag känner att det är på gång.

Då det hänt på tävlingsbanan har jag slutat rida och bara åker runt på honom på banan..

Kopplat det till dressyrarbete med mycket galopp i ridhus. Kanske pga trötthet, att han släpper till och säkert till viss mån stress. Men helt ärligt så vet jag inte.

Har aldrig hänt då jag är i skogen. Vilket jag nu är till 99,9%. Även om jag dressyrarbetar på min lilla "ridbana" i skogen. Hur mycket jag än galoppar, hur mycket jag än kräver, hur mycket han än kämpar, arbetar och samlar sig...

Han är så go min egna lilla knallpulvermaskin...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 795
Senast: QueenLilith
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat