poli

Trådstartare
hej!
jag har nu ridit i 16 år, och har lovat att jag ska börja träna min kompis islänningar i dressyr. dessa är 5 respektive 6 år, och hon har börjat tävla dom lite smått. så, hur ska jag göra, rida dem i mina "vanliga" övningar i trav, eller göra samma i tölt? kan dom "tappa" tölten om jag rider dem för mycket i trav, eller ska jag variera och göra samma övningar i både trav och tölt? någon som vet?

Sv: dressyr

Vet du hur ren tölt känns? Har du ridit mkt islänningar innan?

Jag tycker det verkar som en bra idé att du tränar på grundgångarterna. Har en bekant som hade en medryttare på sin häst ( 4 gångs häst som gärna går med huvudet i vädret) som var väldigt duktig på dressyr men inte kan islandshäst. Hon rider bara i grundgångarterna och hästen har blivit jättemkt bättre av det och hittat mera form i alla gångarter!
Så jag tycker det låter som en bra idé att träna trav osv om du inte riktigt är haj på tölten

jag har ridit hos dem (det är min pojkväns familj) i snart ett år, och det känns som om jag har rätt bra koll på alla gångarter, har aldrig stött på några problem iaf, och klarar av att rida de mest "svårtöltade" hästarna.
självklart känner jag mig säkrare i trav, eftersom jag ridit all dressyr tidigare på mina stora hästar. det låter vettigt det du säger om att rida i trav, eftersom hon (och jag) använder alla gångarter annars, när vi rider ut, så det lär ju inte försvinna bara sådär. det känns doch bättre att höra det från någon som vet mer om isladshästar än jag :)

Börja träna dressyr på en femåring ????

Vet inte om jag skulle göra det faktikst.. eller det beror ju på hur länge den har varit inriden å hur mognaden är å såå ???

Michis skrev:
Börja träna dressyr på en femåring ????

Vet inte om jag skulle göra det faktikst.. eller det beror ju på hur länge den har varit inriden å hur mognaden är å såå ???

Dressyr är extremt mycket bättre för en 5-åring än töltträning. I dressyren får hästen lära sig att bära ryttaren på korrekt sätt och använda rätt muskler o.s.v. Alltså bygger man upp hästen vilket alla unghästar behöver.

Tölt och gångartsträning skall man inte börja med förrän hästen är stark, vilket den inte blir på annat sätt än med dressyr.

Av min (begränsade) erfarenhet så kan inte hästen tappa någon gångart eller färdighet bara för att den inte tränas just då - däremot så blir kanske inte t ex tölten så mycket bättre av att inte ridas. Man kan förbättra förutsättningarna för en bra tölt, om det nu är den vi talar om, genom god ridning men själva tölten utvecklas till syvende och sist i just den gångarten. NÄR man börjar tölta beror mycket på hästen och dess förutsättningar, fysiska såväl som psykiska.

En fem- eller sexårig islandshäst är dock en ung häst, och därmed bör dressyr tränas med måtta - det finns en gräns för vad hästen orkar lära sig. Men ett korrekt utfört grundarbete kommer att glädja både häst och ryttare för all framtid. :)

Jag har just börjat att på allvar töltsätta min 9-åriga extremt passavlade häst.
Jag har i 5 år tränat honom målmedvetet i Klassisk Dressyr, eller Akademisk Ridkonst AR som vissa kallar det.
När han reds in så hade han gått i pass, pass och endast pass de 4 första åren av sitt liv.
Det har varit en lång väg att gå, men nu så har han 5 gångarter som sitter stadig på plats.
På en sådan häst så kan man gott rida helt vanlig 3-gångsdressyr i flera år.

För de som undrar så har han Hrammur till pappa, Hrafnkettill som morfar och hans mamma var en liten passråtta.
Hans mormor var en 5-gångare åt 4-gångshållet med mycket höga naturliga lyft.
Han är minst 143cm stor.

Senast ändrad:

Har också en ue: Hrammur, men e: Foldi, ee: Ofeigur 882. Pass?! Jo, självklart ;)

Du gör det inte onödigt lätt för dig! ;)

Jag menar Hrammur till ett passto e Hrafnkettil. Men man vet aldrig vad man får. Jag trodde jag skulle få en naturtravare med lätt för tölt. :D

poli skrev:
någon som är av annan åsikt, eller har fler tips?
Jag tycker dressyr är OK - men tycker att alldeles för många anser att dressyr enbart kan tränas i paddock.
Träna ute på ridrundorna istället.

Jag tycker absolut att du kan rida dressyr på dom. Men det är ju alltid svårt att tipsa hit och dit när man inte har en aning om hur personen i fråga rider.
Var försiktig med femåringen och rid hellre ute än på volten. En femårig islandshäst är UNG och bör ridas med försiktighet och framåtandran bör sättas i första rum.
Jag har precis börjat lära min femåring att flytta sig för skänkeln ett steg här och var. Mera från marken än från ryggen.

Lycka till!

/Malin

freyja skrev:
Jag tycker dressyr är OK - men tycker att alldeles för många anser att dressyr enbart kan tränas i paddock.
Träna ute på ridrundorna istället.

Jo man kan träna dresyr både ute och i paddock, håller med fullständigt, men.....

i bland är det lättare med nya övningar/rörelser i paddock. Ute i naturen kan det vara mkt andra saker som stör hästens koncentratiosförmåga, visst ska man ha ledarskapet över sin häst även ute men i bland ska mna inte göra saker svårare än vad det är.

Jag har läst att en del skriver att dressyr i paddock förstör hästens framåtanda, och visst det kan vara lätt hänt, men det beror enbart på ryttarens förmåga att rida framåt och att variera övningarna och inte kräba mer än hästen klarar.

Jag tror att hästar som inte gillar paddock förknippar paddocken med för höga krav, för svåra övnigar och för långrandig träning, jag försöker se det som en utmaning att göra paddockridning till ett nöje för mej och Pållan, ute går det liksom av sej självt på ett annat sätt, men självklart vill jag även rida hästen i rätt form ute och lägga in lämpliga dressyrövningar där det passar terrängen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar