Dressyr Övningar :O

I

Idrus

Hej!

Vill veta lite mer om olika rörelser å olika saker man kan göra ex Skänkelvikningar, hur gör man det ? :confused:
 
Sv: Dressyr Övningar :O

Kan du specifiera dina frågor lite mer? Är inte riktigt säker på vad du menar.
 
Sv: Dressyr Övningar :O

Det är mkt lättare att få en bra förklaring av sin instruktör, i stället för att läsa sig till någon annans förklaring. Särskilt som att den som förklarar inte kan se ekipaget, eller förklara utifrån ekipagets förförståelse.

Men:

I skänkelvikning ska hästen vara ställd i nacken, ifrån rörelseriktningen och vara rak i bålen.

Ryttarens hjälper:

  • Vikten ska vara rakt över hästen och följa med i rörelseriktningen. När man "börjar nosa på" skänkelvikning, kan det räcka med att flytta tre steg in från fyrkantsspåret och sedan tre steg ut på spåret igen. Eller bara lite fram och tillbaka längs en väg eller stig.
  • Inner tygel ställer hästen.
  • Ytter tygel visar riktningen och hindrar hästen ifrån att förböja sig. Inner skänkel får hästen att flytta sig åt sidan. Skänkeln bör läggas strax bakom bakom sadelgjorden, eller längre fram eller bak beroende på om hästens fram eller bakdel behöver påverkas, för att den skjuter ut bog eller rumpa.
  • Ytter skänkel är framåtdrivande och hindrar hästen att förböja sig, tvära för mycket eller att smita ifrån den inre skänkelns tryck.
  • Båda skänklarna är framåtdrivande.


Mvh

IngelaH
 
Sv: Dressyr Övningar :O

Det är lättare att ge exempel på vad du kan göra, hur du sedan utför det är lättare att du tar hjälp av en instruktör på plats.
Tempoväxlingar, övergångar mellan gångarterna, öppna, sluta, skänkelvikning är några ex.
 
Sv: Dressyr Övningar :O

Enklast är att rida in halvt igenom o sen komma ut i samma varv.
Då är hästen redan färdigställd o bara en halvahalt på ytter o flytta.

Kom ihåg att tvära lite ibörjan. Tvärningen får inte ske på bekostnad av ridningen framåt. Ytterskänkeln!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
979
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: EquusCaty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp