Dressyr med ungponny

B

Bim

Hej! Jag undrar om någon kan svara mig på denna fråga? Har nu under hösten åkt lite på dressyr med min 9 åriga dotter och hennes 4 åriga B-ponny. Vi har vana troget anmält i ungponnyklass som man gör i hoppning. Men när man kommer till tävlingarna upptäcker man ganska snart att denna lilla ungponny nio gånger av tio ska ha en högre procentsats än vinnaren i klassen för att erhålla en ungponnyrosett är detta rätt, ska 4-åringen vara bättre än dom som ställer upp iklassen då har väll iallafall dressyren kommit fel. I hoppning räcker det ju med en felfri grundomgång om dressyren ska vara så mycket svårare tänker iallafall inte jag kosta pengar på fler tävlingar. Procenten på tävlingarna vi varit har legat på 62% min dotter har ridit på 60%.

Sv: Dressyr med ungponny

bland storhästarna finns det inte ens unghästklasser i dressyr va jag vet.
himla trist att ja ska ut me min 4 åring bland hästar som kanske gått MSV en gång i tiden. *bläh* då va det bättre me förra hästen som bara tävla hoppning och placera sig vid felfri ritt. (unghästklass)

Detta med ungponnyrosett är inget som regleras av TR att det ska vara så. Jag kan tänka mig att många arrangörer använder det för att det in i det sista är osäkert om det blir tillräckligt många för att det ska vara en klass eller inte, och då väljer man istället att dela ut rosett till alla som uppnår ett viss resultat så behöver man inte bry sig om hur många som startar.

Du vet väl att i dressyr så får ungponny starta i avd A utan att kvalificera sig? Om ryttaren inte är för gammal förstås, men det är ju inget problem i ert fall.
Avd B är främst tänkt för att ungponnyer ska kunna tävlas av en för gammal ryttare,för att få en bra start i tävlingskarriären med en rutinerad ryttare.

Det är också så att när ponnnyn 5 gånger fått minst 58% i avd B i en viss klass (alla LB-program räknas här som samma klass) så får den inte längre starta i avd B i den klassen.

Slutsats: Anmäl ponnyn och dottern till avd A i dressyr så har de ju chans på placering också. Har de flera gånger legat på 60% så är de ju snart 'portade' från avd B i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte riktigt så jag menade, jag menade att inom hoppningen finns det en inkörsport för ungponnyer och hästar. Man kan rida sin clear round i unghästklassen, få sin rosett och åka hem ganska nöjd med sin lilla ponny. Jag tycker att det är så fel att dessa unga ponnyer/hästar ska tävla på samma villkor som etablerade tävlingsekipage. Det borde finnas en ungponny/hästklass med en enklare bedömning med hänsyn till djurets ålder.

Ponnyn/hästen bryr sig inte om ifall den får en rosett eller inte. Ryttaren kan vara nöjd med sin häst/ponny utan att få rosett. Man kan vara helnöjd och komma sist, man kan vara rejält missnöjd och komma först, vilket är bäst för unghästen/-ponnyn?
I dressyr har hästen/ponnyn ingen aning om ifall domaren sätter en 8:a eller en 3:a, och ryttaren försöker väl rida så bra som möjligt oavsett åldern på hästen, vad spelar det då för roll om det inte räcker till rosett. Huvudsaken är hur ritten kändes jämfört med hemma eller förra tävlingen. En rosett kostar ca 20:-. Är det verkligen så viktigt att få en?

Vitsen med ungponny/unghästklass i hoppning är att de ska slippa den tidspress (och den inte helt optimala ridningen som det gärna blir med en orutinerad ryttare som inte kan strunta i tiden) som hoppning på tid innebär. Därför är det alltid bed A. Innan avd B blev obligatorisk för arrangörerna så var det upp till varje ryttare att låta bli att rida på tid även om det var en tidsbedömning och det fungerade bra eftersom det var rutinerade ryttare som tävlade unghästar. Med det ökande antalet hästägare och att det blev allt vanligare att köpa unghäst istället för en äldre, så minskade andelen rutinerade unghäst/-ponny ryttare och de orutinerade red på tid trots att unghästen/-ponnyn inte var mogen för det.

I dressyr finns ingen tidspress och alltså ingen anledning att ha unghästavdelning. För ponny finns det ju, men det är för att överårig ryttare ska få rida.

Vill du ha enklare bedömning får du helt enkelt leta efter de tävlingar som har de speciella unghästprogrammen (Program för 4-åriga hästar, LB för unghästar, LA för unghästar, Msv B för unghästar) jag vet dock inte om de används även för ponny.

Att unghästen tävlar på samma villkor som de etablerade är inte helt sant. I LC är alla ungefär lika orutinerade, oavsett åldern på hästen/ponnyn, de som är mest rutinerade i LC försvinner snart när de byter till att rida LB-LA istället för LC-LB. Även unghästen får ju mer rutin med antalet starter. Det finns många äldre hästar och ponnyer som inte är mer rutinerade än unghästar av olika orsaker (sent inriden, skadad med lång konvalecens, sto som fått föl under unghästtiden etc.), borde inte de också i så fall få en enklare bedömning? Varför ska åldern vara avgörande, det borde i så fall vara rutinen som avgör. Och var ska man dra gränsen, efter ett visst antal starter, eller placeringar, eller vinster, eller procentsats?

Och vad är det som ska vara enklare? Ska man strunta i att bedöma hästens gångarter? Formen? Tillåta fyrkantiga eller ovala volter? Att hästen inte står still i halter? Eller vad?
Nej, det är ryttarens ansvar att inte starta en klass som hästen/ponnyn inte är mogen för. Och att inse att i början av tävlingskarriären har hästen/ponnyn kanske annat att titta/fundera på på tävlingsplatsen än att koncentrera sig till 100% på vad ryttaren vill. Oavsett ålder.

Någon klok människa har sagt att i lätt klass tävlar man inte. Där tränar man på att tävla.

Hej
Enligt Svenska Ridsportförbundet så gäller följande :confused:

Ungponny som startar Avd B, ska uppnå 50% av max poängen i den tävlande klassen, för att få ett "godkänt"
Då ska en sk unghästrosett erhållas.
Om unghästponnyn 5 ggr eller mer erhållit 60% eller mer (ny ändring i TR) av klassens maxpoäng är den automatiskt uppklassad i Avd A.
Hoppas ni har fått klarhet, har hört mkt om dessa frågor vid tävlingar och kollade helt enkelt upp vad som gällde... :banana:

Hej
Enligt Svenska Ridsportförbundet så gäller följande : :idea:

Ungponny som startar Avd B, ska uppnå 50% av max poängen i den tävlande klassen, för att få ett "godkänt"
Då ska en sk unghästrosett erhållas.
Om unghästponnyn 5 ggr eller mer erhållit 60% eller mer (ny ändring i TR) av klassens maxpoäng är den automatiskt uppklassad i Avd A.
Hoppas ni har fått klarhet, har hört mkt om dessa frågor vid tävlingar och kollade helt enkelt upp vad som gällde... :banana:

men det kan inte stämma. vet alldeles bestämt att det är 60% som gäller för att bli godkänd, inte 50%. det var det förr i tiden men det är ändrat, då 50% faktiskt är dåligt.

till Anna:
din dotter och ponny skall få rosett om de uppnått 60.0% eller mer, säg till i sekretatiatet nästa gång, man brukar få vara med på prisutdelning också - lite vid sidan av för att det skall kännas att man presterat något bra.

...Jag vet att att 50% är godkänt för ungponny...
Får du 60% och håller dej där är det så att ponnyn inte längre får starta avd, B.
...fem ggr....handlar det om max...sen måste ponnyn starta avd, A.
Eftersom jag själv är domare har jag tagit reda på detta genom Svenska Ridsportförbundet pga ibland ngt vilda disk. på tävlingarna.

:D

överlag verkar inte domarna veta någonting (inget påhopp till dig alltså!)
men de frågar ofta mig "ska du ha rosett nu då eller?"

jag rider efter Championatsreglerna, trodde bergis att dom stämde överens med TR :mad:

men men, tydligen inte....

Championats reglerna är inte samma- helt riktigt, där ska du ha 60%.
Unghästklass enbart 50%, vilket inte alls är en för låg procent.
Det segrande ekpaget behöver inte alltid komma upp i 60%...så illa kan det vara.... ;)

...precis...har ponnyn erhållit "godkänt" resultat i avd B fem ggr eller mer ska ponnyn starta i avd A... ;)

Liknande trådar

Dressyr Försöker lära mig lite om det här med procenten i dressyr. Som jag har förstått det är 60% = godkänt? För att jämföra med hoppning, kan...
Svar
12
· Visningar
2 381
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 282
Senast: Mabuse
·
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 491
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama