Dressyr Lc:2

Spralice

Trådstartare
HejHej alla bukare!
Här sitter en liten nervös tjej som ska tävla mot en annan ridgrupp i Lc:2.
Det är ju ingen riktigt tävling, men trots det är så är jag nervös.
Jag är nästan äldst i min grupp och är helt nybörjare på detta med "tävling".
Alla de yngre har tävlat, men jag har alltid velat men inte vågat ta steget.
Men nu ska jag bannemig göra detta! Men jag har några frågor.

* Hur räknas poängen?
* Vad ska jag tänka på?
* Ska man ha några speciella kläder?
* Hur gick det på eran första tävling?
* Är det svårt för någon som har ridit 1½ år på ridskola och ridit några år som privat?
(svårt för er att säga, men nu får ni ju ett litet humm iallafall:devil:)

Tack i Förhand, Spralice!

Sv: Dressyr Lc:2

Sen kom jag på en fråga som inte har riktigt med "min tävling" att göra.
Vad står Msv för...?

Du får poäng på varje bedömningspunkt. Om du kollar på dressyrprogrammen på ridsportförbundets hemsida så ser du vad som ingår i varje punkt. De räknas ihop till en slutsumma = din slutpoäng.

Det du ska tänka på LC är framförallt vägarna. Noggranna hörnpasseringar, rid rakt fram där det ska vara rakt fram, ställ och böj på böjt spår. Gör allting på rätt ställe, ska skrittstegen vara över medellinjen så ska de inte vara i slutet av diagonalen. Jag tycker att LC:2 är ganska svårt att få bra poäng på då det tar fram det dåliga i min och "min" ponny, men det är egentligen inget svårt program. Skritt, trav, galopp och olika övergångar.

Speciella kläder får du nog fråga om.

Som ovanstående sa så ordentliga vägar, så vill jag även tillägga att tänka på sitsen! Tävlar själv inte men har ridit en del programridningar genom skolan och då brukar dom säga att vi ska tänka mycket på sitsen och vägarna, inte lika mycket på hästens form..

Msv= Medelsvår :D

(olika svårighetsgrader på tävlingar)

Lätt
Medelsvår
Svår

Typ.
(va flummigt de där blev då):o

Å tack så mycket, känner mig lite nervös nu när allting verkar rätt tillkrånglat.
När jag googlade på "Lc:2" Så kommer de upp "Lc:2 2008". Har man samma program hela året?

Årtalet är när programmet senast är ändrat och det finns därmed olika versioner. Det från 2008 gäller fortfarande.

Jasså! Så de finns liksom saker som alltid ska innehålla i ett dressyrprogram och sen får man göra ett program utefter det, rätta mig om jag har fel :idea: Nu låter det som om jag tror att man får göra programet själv, men riktigt såå korkad är jag inte. Haha.

Ja man sitter ner.
Nej du har fel ;) Man rider det programmet som är sagt, tex LC:2. Men det finns olika varianter som är olika gamla men det är ridsportförbundet som byter ut dom, inte enskilda ryttare.

kan bara tipsa dig om en sak: rid rätt vägar! det jag ofta får lite avdrag på under tävling är att jag inte rider helt korrekta vägar(jobbar som tusan på det), så tänk på det:D

Haha, jag ska tänka på det :D...Käns ju helt omöjligt att man kan få 100%.
För det är procent man räknar i va?

Våga rida.
Det låter kanske lite konstigt ;) men det är inget ovanligt att man börjar "åka häst" när man kommer in på tävlingsbanan när man är ny.
Sitta bra och fint är inte lika med sitta och göra ingenting på hästryggen.
Som någon annan skrev fokusera på ridvägen, titta framåt var du ska.

Själv ska jag rida Märke II på söndag även om jag tävlat högre tidigare. Det beror på kombinationen mig+hästen jag ska rida :D
Båda kan gå högre klasser individuellt, men inte tillsammans :angel:, kanske kanske om allt går bra att vi startar lc2 i december den som lever få se

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 654
Senast: Mabuse
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka