Dressyr clearround

H

Heimir

Hej alla dressyrmänniskor. Jag behöver hjälp. Jag har nämligen hört talas om att det skall hållas dressyr clearrounder i närheten av mig i sommar, vilket jag tycker låter som en rolig idé för mig och min islandshäst (som jag inte får tävla på dressyrtävling i vanliga fall). Jag skulle behöva lite hjälp angående reglerna, som jag ännu inte fått klart för mig. Tydligen får man välja valfritt dressyrprogram, lämpligtvis en lätt C:1 för mig :D Sedan får man domarkommentarer och poäng, men ingen riktig "prisutdelning" typ. Man får bara öva lite på programmet.

Så - vad gäller angående bett och sånt på sådana här tillställningar? Måste man ha sporrar? Ska man ha egen musik? Jag med islandshäst har ju inte direkt nån lust att klippa av manen - måste man knoppa den då? (haha, säger man ens så??) Har någon av er vart med på sånt innan så ni vet vad som gäller?

Please help me :cry:

Sv: Dressyr clearround

nej knoppar och flätor i manen är inget måste. den kan om du så vill vara helt utsläppt.

musik står dom för. då du bara ska rida ett vanligt program och inte ett special komponerat program , ett sk. kür program.

bett. vanligt eller 3 delat med fasta eller rörliga ringar.
nosgrimma. inga benskydd. inga sporrar behövs.

bara en fråga?! hur kommer det sig att du inte får tävla i "riktaiga " dressyr tävlingar?!

för övriga funderingar kan du antingen söka på forumet eller kolla på www.stallbacken.com

Jag är över 18 och får således inte tävla ponny egentligen. Min (islands)häst är precis 1.40 m och räknas som D-ponny.

Måste man föresten ha nosgrimma? Läste att sadeln skall vara av engelsk typ, så jag får alltså inte använda min spanskinspirerade Bent-sadel?

Jag tror inte att jag får tävla bland storhästar, i så fall hade jag gärna gjort det. Men höjdmässigt är han ju en ponny och det får man inte tävla om man är över 18...

Någon får gärna säga om jag har fel, men jag tror det är så.

Islandshästar får väl inte tävla i "vanliga" dressyrävlingar eller vad man ska kalla der.

alla andra raser får, så varför skulle just islänningar inte få? kan ju utföra precis samma sak med alla hästar , speciellt i lätt klass....:confused:

för att tävla ska hästen ha licens. om du har häst licens får du tävla blandd hästar oavsett stl. på din "ponny".
ponny får tävla på häst tävlingar, men då enbarat som häst hela året. får ej tävlas utav underårig ryttare som ponny åxå alltså.

ja det måste vara en "vanlig" sadel. med bomm.

ja du måste ha nosgrimma.

Det bör vara en klubbtävling? Då krävs ingen licens, det krävs först vid tävling på lokal nivå.

Prata med tävlingsarrangören om du kan få dispens för din sadel eftersom det sannolikt är det en klubbtävling, det kan gå men det är inte alltid de ger dispens.

Du får tävla din häst, som stor häst. Sedan är det som remmis säger att det begränsar hur hästen får tävla inom ponnyklasserna.

Tack för alla svar! Va glad jag blir att jag kan tävla på vanliga tävlingar också.. jag skall bara lösa problemet med grönt kort... tog ju inte det på ridskolan när jag var liten, och nu är det inte lika lika lätt att få det... eller lätt och lätt, måste ju leta reda på en klubb som ordnar kurs o sånt en dag som passar. Läste att man gör praktiskt prov med - känns roligt att visa för läraren att man ridit i över 10 år och faktiskt kan rida hästen i alla gångarter. "Vill du se tölt med?"

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Dressyr Nu kommer jag me mina puckade frågor igen! :D Lite kort: Hur högt får man tävla innan kval osv börjar tillämpas? Och vad gäller sen...
Svar
3
· Visningar
2 054
M
Dressyr Jag hade tänkt att börja tävla lite smått i dressyr och kan egentligen ingenting om dressyrtävlingar. Vad är det för skillnad på klubb...
Svar
13
· Visningar
2 516
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar