Drar upp huvudet ..

I

I_N_D_R_A

När jag rider efter någon annan å ska sakta in elr få ner min hästs tempo lite så drar hon upp huvudet å börjar "bråka" me mig. När jag rider först är det inga som helst problem , då går hon jätte bra å lyssnar fin fint. Har det nått å göra me att hon inte vill komma efter den/dom andra å därför protesterar å drar upp huvudet för att komma ifrån bettets värkan ? Å vad kan jag isf göra åt det?:confused:
Börjar bli väldigt trött på det eftersom man knappt har nån kontroll över henne då. Å det är i trav å galopp hon gör så .

Väldigt tacksam för svar // Milla =)

Sv: Drar upp huvudet ..

martingal..så får hästen kanske iallafall inte upp huvet så mycke att du tappar kontrollen..eller iallafall har lite mer kontroll.

sen öva massa lydighet..va mer bestämd..

martingal..så får hästen kanske iallafall inte upp huvet så mycke att du tappar kontrollen..eller iallafall har lite mer kontroll.

sen öva massa lydighet..va mer bestämd..

Grrrr...det är inte det man ska ha en martingal till:eek:. En martingal använd ffa vid hoppning när hästen SKA höja huvudet mot ett hinder och för att få bettet rätt i munnen och inte behöva ändra tygellängden använder man martingal.

Det är precis som du säjer att hästen försöker komma från din inverkan genom att slå upp huvudet.
Det finns utrustning att använda mot det, men jag är lite försiktig med att ge råd om sånt här för du bör ju samtidigt lära dig använda utrustningen, det är inte bara att spänna på och rida. Även om du får ner skallen på hästen så kan den dra med huvudet neråt istället, så att träna lydnad är aldrig fel, rid på inhägnat område och lär din häst stoppa och stanna oavsett vad andra gör, lär den stå stilla om någon drar förbi dej i full galopp osv.
Jag tycker du ska rida först tills du får hjälp. Min häst gör likadant när vi rider ute och det är skitjobbigt om man inte kan få ordning på det (har haft träningsvärk i hela kroppen ett antal gånger:mad:. Nu är hon ganska bra men man får vara jättesträng mot henne och konsekvent

ja använde martingal när min pålle va i sin bråkiga/ifrågasättande period just för att inte bli helt knockad...sen är de ju aldrig fel att ha den..den stör ju aldrig.

och ja har aldrig hört att den är till för att få bettet rätt...de va nåt nytt..

Ska man ha martingalen när man hoppar sedan så tror jag inte det är bra att dra ner huvudet med den, just för att den ska användas när hästen höjer huvudet mot hindret. Martingalen gör att bettet fortsätter verka mot lanerna (isf åker upp i mungipan) samt att tyglarna bildar ett "V" så ryttaren inte behöver ändra längden vilket kan vara svårt att hinna med på en bana.
Men det är ju när man kommer upp i höjderna på hindren.
Men du har rätt i att hästen inte kan nocka dej med martingal, men det finns bättre hjälpmedel för det. Bara det att jag vågar inte skriva vad jag använder för då kanske någon använder det fel och sedan är jag den som är boven. Bättre att någon visar som kan visa i verkligheten.

martingal är nog den mildaste bästa hjälptygeln man kan ha, en bra säkerhetsgrej när hästen drar upp huvet så högt att man tappar kontrollen.

man kan inte använda den fel, den har noll funktion sålänge hästen inte är så högt upp med huvet och knappt ens då har den någon funktion.

sen finns de kanske dom som har en som är väldigt för liten för hästen och den då kanske drar lite mycke i onödan..

martingal är en bra säkerhetsgrej...tycker jag iallafall..har har väldigt svårt att tänka mej att någon kan använda den fel.
sålänge man inte har fast martingal vilket ja inte gillar heller..men de är de väl inte många som har...

sen har aldrig jag hört att man har den i hoppningen för bettes skull.

Testa med en martingal. Rider alltid ut mitt sto med det. Mkt trevligare ponny blir det. Lycka till

Ska man ha martingalen när man hoppar sedan så tror jag inte det är bra att dra ner huvudet med den,

du kanske har missuppfattat hur en martingal ska användas? den drar inte ner huvet på någon häst..den hinder hästen från att ta upp huvet såpass att man bli knockad.

däremot så funkade de inte super på min..antagligen hade jag den för lös för ja höll på att bli knockad trots martingalen..riktigt lika högt fick han ju inte upp hals/huvud men den hindrade honom knappast.

Okej tack =D ska ta in den lilla primadonan på banan (när den väl torkat efter allt jäkla regn) å träna lite lydnad me henne =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka