Drar upp huvudet

V

Varmblodet

Jag är skötare på ett varmblod som har mycket travare i sig
och när jag rider henne så drar hon upp huvudet och sänker
även ryggen... Tror ni att det skulle hjälpa med en martingal? :confused:
Hon har inte heller blivit riden på
två år och har därför inga muskler har ni några tips om hur
jag kan bygga upp hennes muskler? :confused:
Tacksam för alla svar :D

Sv: Drar upp huvudet

Travare som tränas/går på banan går med huvudet högt och sänkt rygg. För att kunna bära sig i rätt form, måste den ha mer "ridmuskler". Ett tips är att ge dig ut och klättra i bra backar, så bygger du upp hästens ryggmuskler. Lycka till! :)

Ut och rid på långa tyglar i skogen, låt henne hitta sin balans. Strunta fullständigt vart huvudet har sin placering, jobba istället hästen bakifrån. Men först, rid i skogen, gå över stock och sten och låt henne lyfta på benen, gå runt träd och låt henne böja sig runt dem, träna öppnor, slutor och skänkelvikningar på vägarna.
Klättra i backar, rid i sand. Gå över cavalettibommar. Rid runt konor, gå i serpentiner, volter mm. Listan kan göras lång. Sök på forumet så lovar jag att du hittar minst 10 trådar om musklebygge och om travare/varmblod.
Försök inte att få henne gå i form genom att slita i tyglarna, formen kommer när hon musklat sig och hittat sin egna balans. Som sagt, sök i andra trådar. LYCKA TILL!

Man kan köpa gummistroppar som används för att spänna fast bagage o spänna dom från bettet till sadelgjorden, det brukar funka på hästar med högt huvud.

IngaLena skrev:
Man kan köpa gummistroppar som används för att spänna fast bagage o spänna dom från bettet till sadelgjorden, det brukar funka på hästar med högt huvud.

jo :crazy: , men dom flesta hästar jag kommit i kontakt med, som "tvingats" in i en form som dom inte har muskulatur och balans för, bruka tappa ryggen ännu mer och bakbenen. att hästen böjer på nacken innebär ju inte att hästen jobbar rätt. genvägar brukar som bekant bli senvägar.(förr kallades det för "knäckt nacke", har inte hört det utrycket på många år)

en martingal är i så fall en mycket bättre ide, då den inte "tvingar" ner hästen utan "bara" hindrar hästen att slå upp huvudet.

Jag håller med hillevie: Att spänna in en häst ger mer skada än nytta. Rid istället hästen bakifrån och du får både en häst som går naturligt i form och en häst som håller längre Att tvinga ner en häst på "tygeln" genom inspänning går såklart snabbare, men den går då inte i rätt form. Det är upp till dig vilken form du vill att hästen ska gå i..

Jo jag har tuvär också stött på några sånna hästar :cry:

Det här är inte att rekommendera.
Hästen behöver muskler.....om den tvingas gå i en form den inte har styrka till och inte är van vid att gå i så lär du få en häst med mycket spänningar, ömma muskler och ovillig till att arbeta.

Följ de andras tips....rid ut i skog och mark,,,bygg upp hästens muskler först.....

En martingal låter som en bra ide! Fastna inte i inspänningsträsket innan din häst är musklad för det. Följ de andras råd med klättring och ridning i skog och mark. Börja redan i skogen att göra halter och halvhalter, rid gärna sicksack mellan träd och dylikt så har du en del gratis när du kommer in på ridbanan i framtiden. Det tar tid att bygga upp en häst, i synnerhet en som stått så pass länge så du gör dig själv en tjänst med att skynda långsamt. Börja att bygga den i skritt och när den känner sig starkare och söker sig framåt-nedåt så kan du fortsätta i trav. Men ha tålamod för det kommer ta tid. Lycka till

Har också ett varmblod som också höll på sådär förut :smirk:
Eftersom din häst inte hade så mycket muskler tycker inte jag att du ska kräva så mycket i början. Börja med att rida volter och böjda spår och jobba med halvhalter tills hon börjar ta stöd på tygeln. Låt henne villa mellan varven eftersom formen kan kännas lite ovan och börja sedan jobba allt med i form efter hand...:D
Lycka till ;)

Du kan använda inspänningar (t.ex. de av gummi), men eftersom de är där för att hindra att huvudet är i himlen så spänn inte åt. Bara så pass att hästen inte har huvudet få långt upp. Sedan får du arbeta hästen i form istället, man kan ju inte tvinga ner hästen. Att hästen kröker på halsen betyder inte att den går rätt. När hästens bakben arbetar brukar halsen automatiskt kröka sig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama