drar upp huvudet......

L

lordsimson

hej
jag skulle behöva lite hjälp med ett problem som jag har.
Min ponny drar gärna upp huvudet och spänner sig i halsen när man tar i tyglarna. Red förut på ett tvådelat men nu rider jag på ett tredelat och det har blivit lite bättre.
Jag fick ett tips om att hålla yttertygeln stilla men följsam och lirka lite med innertygeln, det funkade ganska bra hon tog inte upp huvudet i skritten men i traven och gallopen så gjorde hon det.

jag har testat att rida på lite halvlånga tyglar men hon rusar bara i trvaen och gallopen.
har någon ett bra tips att få henne att inte gå uppåt med huvudet, och få henne lugn??????
MVH Cecilia :)

Är du säker på att hästen är fräsch och inte har ont eller spänningar nånstans?

Eftersom du säger att det blev bättre när du bytte bett kan en stor del hänga på det där med munnen ju...kollat tänderna? Finns FÅ duktiga RIKTIGA hästtandläkare som kan fixa tänder och passa ut bett. Raka och tredelade är bra :)
Min häst drog upp huvudet så med, berodde delvis på tänder och delvis på låsnignar i halskotorna, kan ju beror på att man är lite "sne själv?"

Sv: drar upp huvudet......

jag tycker du ska försöka lära din häst att sänka huvudet när du lägger an skänkeln. Börja med att bompa med skänkeln och kombinera det genom att korta tygeln om du inte får någon reaktion(att hästen sänker huvudet lite). Så fort du får minsta lilla gensvar från hästen ger du efter på tygeln (all tygellängd ska den få), och sluta bompa. Detta får du upprepa många gånger och till slut kommer det att räcka med att du lägger an skänkeln för att hästen ska sänka huvudet.
Denna övning gör du i skritt. När du känner att du har hästen med dig kan du börja trava. Men den får inte köra upp huvudet vid igånsättningen till trav. Använd skänkeln. Lika gäller galoppen. Använd skänkeln.

Detta har fungerar väldigt bra för mig på min häst...

Hmm.. Man ska ju alltid kolla att det inte är nått fel på hästen när man tycker den beter sej konstigt. Är det inge fel så tycker jag att du borde börja rida med benen, det är lätt glömt när man har en pigg häst. Sen övergångar övergångar övegångar.... Halt - lägg fram tyglarna så att dom hänger, står hästen still så klappar du går hästen fram stannar du den igen tills den står tills du säger åt den att gå fram.
Sen att den drar upp huvet låter ju som att det skulle va nått fel på den men nu om det inte är det så är det JÄTTE viktigt att hålla jämn (inte hårt och inte löst) kontakt med hästens mun och inget annat. Rid med benen och sätet, lättare sagt än gjort jag vet men jag har jobbat länge och nu börjar det arta sej.

Hoppas du lyckas!

Vad var det där för slags tips?? "Bompa" med skänkeln så att hästen sänker huvudet?! Näedu...

lordsimson: Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare/ridlärare som kan lära dig att få din häst avslappnad, för att sedan kunna rida henne mer eftergiven, sedan kommer hon även sänka huvudet och kännas mjukare och bekvämare att rida. Försök att inte fokusera på var hon håller huvudet när du rider, ju mer du pillar i tygeln ju mer kommer hon streta emot. Men som sagt, hitta någon duktig som kan hjälpa dig när du rider! Lycka till!

Hade ett varmblod tidigare som gjorde lika i början. Jag började med att jobba honom från backen, hade tränset på och stod på sidan, Tog tyglarna med ett lätt tryck först lite neråt så att han skulle förstå att det var neråt han skulle..han kunde backa, ruska på huvudet och förstod inte alls vad jag menade..Minsta lilla han sökte sig neråt så gav jag eftergift. tränade det så det blev befäst ordenligt..tog inte så många gånger. Sen hade jag tyglarna vid manken och gjorde lika..tog inte många gånger där heller förrän han fattade. Sen hoppade jag upp och började stillastående att han skulle sänka huvudet när jag tog i tyglarna..sen gick vi över till skritt..Mellan stillastående och skritt var det en hel del jobb faktiskt. Men som någon skrev glöm inte drivet..håll om ordentligt med benen, och ger han inte efter så ta inte hårdare i tyglarna utan lägg på lite mer ben istället. Glöm inte att vara mjuk i handen, och öka inte trycket bara för att han inte ger dig huvudet..håll kvar samma tryck och sen ge efter fort när han ger dig det minsta lilla...sen därifrån får man utöka kraven..Från skritt till trav däremot var det mycket lättare tycker jag.
Så gjorde jag och det funkade...på ett par månader hade jag en häst som kunde gå både skritt, trav utan slänga upp huvudet och han blev då också mycket lugnare. Galoppen var lite svårare men mycket tror jag också för han var tagen direkt från tävlingsbanan. Men galoppen fungerade bra den också efter ett tag...han kunde till och med galoppombyten efter ett tag. Dock med träningshjälp från en annan person.
Men det viktigaste tycker jag ändå är att vara mjuk i handen och inte börja dra och sen ge eftergift på det lilla man får i början strunta i det dom gör fel och berömm mycket för det lilla rätta dom gör. !

Man behöver lära alla hästar att reagera på rätt vis när man tar i tygeln. Alltså att sänka huvudet. Jag fick lära mig av Ronny Åman westerntränare, (är ej själv westernryttare) en metod som jag är mycket glad att jag lärt mig. När man först rider in en häst (eller tränar om) så tar man i tyglarna och ger hästen ett stramt stöd som man långsamt ökar på. Hästen försöker då hitta en utväg - varav ett är att sticka upp huvudet som din häst gör. Men man lättar först på handen när hästen sänker huvudet. Man lättare då direkt på sekunden och lättar rejält. I början kan man bara helt enkelt släppa tyglarna som om man bränt sig. När man själv vant sig att ge responsen i exakt rätt tid kan man lätta mycket mindre (alltså ge eftergift). När hästen lyfter huvudet igen gör man om. Hästarna lär sig snabbt att när ryttaren tar tyglarna så skall den sänka huvudet och bli lång och låg. I början rider man ju sin unghäst så för att få den att stärka ryggen.
Hälsning Maja

Det var det knäppaste jag hört :( Visst man ska rida hästen för skänklen men f*n heller att man ska sitta och "bomba"!!! :confused:

Mvh Skurt :devil:

Halvhalter och eftergift. Ditt problem sitter förmodligen inte i hästens mun utan i din ridning.

Hästen ska ha ett lugnt och balanserat steg och det kan den inte ha med huvudet uppe bland molnen. Prova rida på 20m-volt i trav och länga tygeln till så lång som möjligt med bibehållen styrförmåga. Rid lätt på ytter sittben och ha blicken riktad framåt längs voltspåret med lyft haka. Påverka hästen så lite som möjligt, inrikta dig på att hitta din balans så att du inte stör hästen. Tänk dig att du har tuggummi i baken i lättridningen och gör så små rörelser som möjligt, så att du dämpar hästen istället för driver på den. Ofta har ryttare alldeles för drivande säte och hästen får aldrig något lugn. Trava varv på varv på varv, andas lugnt och känn efter hur du sitter. Om hästen ramlar iväg alldeles väldigt använder du tygeln till att bromsa med på enklast möjliga sätt, släpp direkt den bromsar oavsett vilken form den gör det i. Detta är en halvhalt. Jobbet första tiden går ut bara på att hitta ett arbetstempo där hästen vilar i steget och självmant sänker huvudet utan annan påverkan av tygeln än tillfällig broms som hjälp att hitta balansen. När hästen kommit ner i arbetstempo så pass, blir det för det mesta väldigt jobbigt bara det, och efter några varv trav på det sättet brukar huvudet börja nicka in och det är då dags att sluta.

När du hittat hästens arbetstempo och befäst det i några pass börjar du försiktigt inverka med skänklar och be om svag, svag sidvärtes eller böjning eller tempoväxling. Jätteförsiktigt ska det vara! Tänk på hand, arm, blick, skänkelläge och andas hela tiden. Var hela tiden elastisk och med hästen, lås ingenting och behöver du hålla emot ska det vara kortvarigt och elastiskt överallt, som gummiband. Varje påverkan ska vara i kanske 3 steg till att börja med och mer resultera i att hästen säger "vad? vad var det där?" än ett synbart resultat. 3 steg räcker för reaktionen och brukar vara för kort för att hästen ska börja spänna emot. Så fortsätter man trava på och när hästen är helt lugn gör man det igen. Så småningom kan man göra det fler steg och med högre intensitet, facit har man hela tiden i arbetstraven. Vad man än har gjort, ska det vara lätt att direkt gå tillbaka till arbetstraven utan att hästen springer fortare eller spänner sig.

I början kan man tycka att arbetstraven är för snabb - "springer" brukar tränare säga... men är den taktfast gör det inte så mycket om den är snabb. Har man takten dröjer det inte länge förrän hästen jobbar, helt av sig själv, och då brukar takten saktas rejält. Den arbetstrav man ska jobba i hittar man när man plötsligt känner att man måste börja driva den pigga hästen (försiktigt!!!). Då är det dags att börja påverka.

Se till att ni inte störs av omgivningen, och använd den här tiden till att känna igenom din egen kropp och sits efter balansfel och spänningar. Ytterhanden kan hålla i manen och inner hand använda tygeln försiktigt ledande/visande om det behövs för att hålla hästen på volten. Andas och slappna av, rensa huvudet och koncentrera dig, så länge ryttaren har spänningar kommer inte hästen att slappna av. Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar