Drar som sjutton..

V

VildochVacker

När jag hoppade Vilden så drog han skitmycket mot hindrena, och kom i alldeles för hög fart.. Och jag skulle behöva tips på övningar så vi kan öva på att sänka farten och komma i rätt tempo mot hindrena. Var inte kul att åka av i den farten :crazy: Och ja, jag vet att jag måste jobba med dressyren, och det gör jag. Men jag vill fortsätta hoppa också så lite övningar vore perfekt om nån har lite tips :)

Kombinationer, studs, hoppa på volt.. så gjorde jag med min i början. Men framför allt så fick han banne mig inte hoppa i toktempo. Det var ju fel och det fick han veta. Nu har vi inte hoppat på ett bra tag men i somras hoppade han lugnt (nåja, samlat men grundtempot är ändå högt) och fint kombinationer på 90 - 100 m höjd. Något som vi inte uppnått innan. Antar att vi får börja om med hoppträningen igen till våren. Lata jag som inte underhållit :smirk:

Stanna och rygga och stanna och rygga och.....

Hästen måste lyssna bakåt lika mycket som framåt när man hoppar. Han måste kunna ta en förhållning och lyssna på den.

Det ska jag börja träna på. Fast jag får vänta med volterna, annars går vi väl omkull :crazy: Nu är det bara att skaffa manegetid :)

Men du kan inte hoppa kombinationer och stuts om du inte har kontroll in. Det är farligt!

Om du inte har kontroll då ni hoppar ett hinder, hur skulle du bli hjälpt av att det står två på rad? Ska andra hindret hjälpa dig bromsa?
Om du inte ens kan galoppera på en volt i lungt tempo ska du vänta med att hoppa. Hästen ska gå i det tempo du bestämmer först. Cavaletti och bommar och lär honom lyssna ordentligt först. Halter mitt i cavaletti och bomserier osv.

Håller helt med snuffsan!! Många gånger så blir hästen bara ännu mera stressad av serierna när den inte är under kontroll! Och dessutom är det ju jättefarligt! Vilden kallas förresen en av mina hästar med.... (Born to be Wild)
Hoppas du får ordning på det! Ha mycket tålamod. Lugn och konsekvent! Har en som är likadan. Men börjar få ordning på det. Vad säger din tränare?
M.V.H Jenny

När jag skrev att jag skulle vänta med volterna menade jag att jag inte skulle hoppa på volterna. Han kan gå lugnt på volt, men jag tycker inte han är "redo" för att hoppa på volter än. Han går lugnt och fint i dressyr och markarbete, det är när hindena blir högre som han får bråttom, han tycker ju det är så kul att hoppa..
Jag håller på att träna mycket tempoväxlingar och avsaktningar i dresstyren nu, och han har gjort stora framsteg. För några veckor sen fick man börja bromsa vid E om man skulle sakta av vid B.. :smirk: Men nu gör han halt från galopp och lyssnar jättebra, ska åka upp och hoppträna på söndag eve. och då ska jag träna på att göra halt efter hindrena och att han ska lyssna. Och jag skulle verkligen inte hoppa om jag visste att jag inte kunde ha kontroll över han. Tycker bara det är onödigt ifall det skulle gå fel.

Jag hade samma problem som du... men med mycket slit brukar det lösa sig, som alla tidigare sagt... öva med lydnad: stanna starta även i bomserier... hoppa väldigt lågt och testa att både stanna innan och även snabbt efter.. om det inte funkar kan du testa gå på en liten volt innnan hindret så att du känner att han lungnar ner sig, (deet brukar vara lugnande) och sedan vän¨d upp och BEHÅLL LUGNET!!
Många hästar som blirr "glada av att hoppa" har aldelles för stressiga ryttare, det blir inte bättre om man sitter i sadeln och pressar... börja lågt och stegra långsamt uppåt!!!!!!!!! hoppas att d går bra :idea:

En bra övning är att sätta två hinder längs en lång sida långt i från varandra du hoppar första hindret gör halt och börja sedan lungt trava över andra hindret, destu bättre det går destå närmare kan du sätta hindrerna och både göra halt innan och efter hindrerna och sedan sätta tre hinder på raken om han inte lyssnar så ta tag allt vad du kan det kan bli mycket farligt annars och om du skall kunna ha glädje av honom senare får det svi på honom nu.

Att hoppa hinder som står på för få galoppsprong kan jag inte rekomendera då ni kan gå omkull allvarligt om hon kommer in för fort och inte hinner med det andra hindret sånt kan profsen hålla på med som kan stega och vet på cm hur långt avståndet skall vara på just den hästen.

Hoppas jag kunde hjälpa

Har tränat på galoppbommar nu och han lyssnar jättebra på det. Kommer in i ett lugnt tempo och så, det går ju framåt :)

Det var en bra övning, ska skriva ner :) Kommer inte hoppa kombinationer med honom på ett tag, det är att riskera lite för mycket.. :crazy:

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar