Drar på ett bakben (Sammanslagen)

Sv: Drar på ett bakben (Sammanslagen)

nu lite annat bara helt appropå. Min personliga åsikt (med risk för att få skäll. *sorry*) är att många dressyrhästar inte får lära sig att lyfta på benen. det är många som springer och småsläpar bakbenen. (då pratar jag om båda.) Är det så ni Dressyr ryttare vill ha det? En markbunden gång? Som distans ryttare så vill jag ha en mer lätt och svävande gång samt att hästen naturligt lyfter på hovarna i från marken. (det blir mindre snubblane på stigar då..)
hur många här tränar obanat/ snubbelträning för att få sina hästar att lyfta på fötterna? (det kanske bara är dressyr ékipage här i närheten som har "markbunden gång") Jag menar inget illa med detta inlägga vill bara veta mer om hur ni tränar. :)

Utan att lägga mig i diskussionen huruvida dressyrhästar lyfter på fötterna eller ej så måste jag bara få fråga hur distansryttare tränar "snubbelgång" med sina hästar!? Ut på stigar eller vad!? Nyfiken! :)

som sagt jag menar ingenting illa och det kan vara så att "dilemmat" bara ligger hoss vissa.

jag kan bara prata för mig själv, å ja, jag tränar mycket på stigar i alla gångarter men balanserat. Gärna knöliga, steniga och fulla med rötter.. Tränar även på kalhyggen (obanat) för att hästen ska lära sig att titta var han sätter fötterna. på kalhyggen blir det skritt ev. sakta trav beoende på underlaget.

ofta i tävlingssammanhang så kan man "vinna tid" på att ha en häst som kan jogga på i skogen där andra måste skritta. Hästen blir lite som en bergsget :rofl:

Tänkte putta upp denna tråden och berätta att min pålle äntligen har blivit kollad på klinik. Veterinären hittade INGENTING. Fullständigt ren vid böjprov, både på rakt spår och vid longering, veterinären kände igenom hela hästen och hittade ingenting som tydde på inflammation nånstans alls. Under ridning märktes dock att hästen tar ett kortare steg med vänster bak i trav i vänster varv, men bara när han blivit förböjd och tappat ytterbogen. När jag rätade upp hästen så klev han på ordentligt med båda bakbenen. Det enda som veterinären möjligen skulle kunna tänka sig påverkade, var att hästens trakter på frambenen är olika höga. (Vilken som är högst kan ni få gissa själva.. :p )

Hur hade ni gått vidare efter ett sånt här utlåtande? Jag ska givetvis ta upp saken med hovis vid nästa skoning, men mer..? Borde man kolla vidare med typ massörer, equiterapeuter etc? (Tips på sådana i skåne län??) Eller kan det vara så att han är svagare i vänster varv och försöker "fuska" för att det ska bli mindre jobbigt..? Alla tankar är välkomna, jag vill gärna ha fler än min halvintresserade pappa att ventilera med... :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka