Drar på ett bakben (Sammanslagen)

springsten

Trådstartare
häst som släpar ena benet

Kan hända att denna ligger helt fel, men jag misstänker att ni kan ge mig bäst svar.. ;)
En vänninas häst släpar ena sitt bakben i trav. Vänster bak för att vara mer exakt. Han släpar det lite i skritt men inte alls så mycket som i trav. Jag red bakom henne och det slog gnistror om hoven i trav på grusväg. Hon säger själv att ingen tränare har påpekat detta. (bara lilla jag som reagerat...) Vad tror ni detta kan bero på? Hästen tränas kontinureligt i dressyr och har hopplektioner varje vecka.
Min lilla hjärna får ju för sig att det bakbenet är svagare och kan tappas lite vid hoppning och det är därför det blir nerslag ibland.
har jag helt fel? (var ganska länge sedan jag höll på med dressyr & hoppning på tävlingsnivå..)

Det enda tips jag kom på var att rida ut på obanad mark och lära hästen att lyfta på benen. Han är lite små slarvig och lyfter inte mer än nödvänligt på sina långa ben.

vad skulle ni göra för att träna bort detta?

Sv: häst som släpar ena benet

Jag skulle först och främst uppsöka veterinär för utredning och sedan ta det därifrån.

Kanske låta en massör/euqiterateft(stavning :crazy: ) kolla igenom hästen

Hästar som släpar tån i backen (du skriver inte om det är tån han drar i backen) har ju oftast problem i bakknät.

Jag skulle nog också kolla upp så det inte är ngt problem på g där :crazy:

fick problem innan sommaren med att hästen inte tog i med vänster bak. Vid veterinärundersökning visade det sig sitta i höger fram, hästen avlastade höger fram genom att bära på vänster bak.

Ja, det gör min häst. Närmare bestämt vänster bak i vänster varv. Och bara i trav (både uppsuttet och vid longering). Syns inget på rakt spår och i höger varv travar han på hur fint som helst. Det verkar inte som om han är direkt halt, utan han tar ett kortare steg med vänster bak. Jag hittar ingen svullnad eller värme nåstans. Däremot är han lite spänd och ömmar i muskeln på vänsterbakbenets insida (så långt upp man kan komma). Och då kan man ju fundera på om han går konstigt för att han har ont i den här muskeln, eller om han har fått ont i muskeln efter att ha gått och spänt sig för att han har ont nån annan stans.

Fick rådet att lugna mig ett par dagar, massera varje dag och se om det är muskeln som är "boven" innan jag ringer veterinären.

Är det nån som har erfarenheter av nåt liknande? Jag har varit förskonad från det mesta under mina 10 år som hästägare, tror mina hästar har varit halta sammanlagt en hel dag under dessa åren. :p Så jag tänkte det kunde vara bra att ventilera saken med folk som kanske har varit med om lite annat. :crazy:

En sak till, min tränare hade för sig att man generellt brukar (med betoning på det ordet) kunna säga att om det är ytter bak som "krånglar" så kommer problemet från rygg/bakdel, medans om inner bak som "krånglar" så sitter problemet längre ner. Vad tror ni om det?

Är tacksam för alla kommentarer! (Utom att jag borde ringa veterinären, för det SKA jag.) :bow: Saknar ni nån info så fråga!

Sv: Drar på ett bakben

Jag gissar vilt på vänster bakknä... förmodligen inflammation. Stämmer bra ihop med hur min såg ut med infl på samma ställe.

det första jag kom att tänka på när jag läste rubriken var "knäledsinflammation" ..... har själv en häst som antagligen har detta, eller lider av sviterna efter en sådan :(

Hej! När min häst drog bakbena så visade det sig att han hade knäledsinflammation och hasledsinflammation. Han var inte varm eller nått i bakbena. Det var inte tydligt han gjorde detta men han drog dom något efter sig. Kanske kan vara nått sånt?!
Nu när han är behandlad så slutade han med detta!

Oj såg nu att flera andra svarat liknande som mig. Så det kan nog vara värt att titta upp.

Hästen är halt. Du beskriver en typisk bakbenshälta.
Inner bak tyder oftast på belastningshälta medan yttre bak snarare pekar på en rörelsehälta.

Min häst har även svårt att få med sig v. bak, visa sig att han var sned i korset med roterade ländkotor och ojämnt musklad i baken som följd.. Var även spänd på insidan av låret.

Vad är det för skillnad på rörelsehälta och belastninghälta? Fattar inte riktigt.

Rörelsehälta - då det gör ont att röra benet obelastat, under själva svävningsfasen eller vad man ska säga. Muskelont, höga ledhältor där belastningsförhållandena ser annorlunda ut än i benets nedre leder.

Belastningshälta - smärtan förvärras när benet belastas, dvs hästen står på det. Ofta kotled och därunder, senor, senskidor. Processer i hoven.

Så ytter bak - hög hälta, inner bak - låg hälta, kan ju på sätt och vis vara en sanning, dock rejält förenklad!

Jag skulle först ta ut en vetrinär och om denne inte vet vad det är eller har några lösningar så är en equieterapeut inte helt fel.

Min häst tappade ett av sina bakben för ett par år sedan och släpade det lite grann...........
Det visade sig att hon var sne i bäckenet....inte ovanligt.

Då var vi inte helt fel ute då. :angel: Tack för förklaringen! :bow:

Knäledsinflamation verkar vara den mest tippade orsaken, det ska genast kollas upp! Brukar sådant behöva konstateras på klinik eller är det nåt veterinären kan avgöra ute på plats?

Åk till en klinik! Det kan behövas bedövas i olika leder och om veterinären hittar var felet sitter så kan det behöva röntgas. Bättre då att ta allt på en gång på en klinik. Du har ju många att välja på i närheten av dig!

Sv: Drar på ett bakben (Sammanslagen)

Visst, här finns gott om kliniker. Finns till och med en veterinär i krokarna som har portabel röntgenapparat med sig och kan röntga på plats.

Har fått kommentarer hemma om att det kan vara som han har sträckt sig i hagen eller helt enkelt överansträngt sig. Det är lite smågnabb i hagen emellanåt. och någon har provsmakat på min häst, så det känns inte så långsökt att han kan ha gjort nån knepig rörelse eller åkt på däng. Vad tror ni om det?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka