Drar ner huvudet vid ridning

P

Pascualina

Vad ska man göra för att få hästen att sluta försöka dra tyglarna ur händerna på en? Vad kan orsaken vara för att han gör så? Det är så fort man tar i tyglarna, tex när man ska stanna.. Som han lixom drar ner huvudet och drar emot... Ngt tips??

Sv: Drar ner huvudet vid ridning

för att han kan?

bra vantar, fegrem på sadeln och innan du bryter av så håll fast händerna så att när han drar så tar det stopp.

Tiedeman tygel tycker jag som sagt är ganska underskattad, denna ger dig extra kraft, men bara när den behövs, dvs inte när han går som du vill, den är heller inte ivägen och det är lika lätt att rida med den som vanliga tyglar. (dock ska man inte rida på den i all evinnelighet, utan tills du kan klara av det själv). Denna kan vara till hjälp för dig och gör det mycket svårare för honom att dra sig ur.

menar du att han gör dte när du kortar upp tyglarna också så han liksom "dyker" ?

Min kollegas häst gjorde lika dant med henne (om jag inte mins helt galet). Hon köpte någon som hon kallade fälttavlingstyglar. Dom tyglarna ska ha en typ en ögla på som man håller i. Vilket gör att hästen inte kna dra tyglarna ur handen.

Kan finnas olika anledningar till att hästen gör så.

Vad som kan hjälpa är att ha tyglar som gör det lättare att hålla emot. (om det nu bara är att hästen har lärt sig att 'jag kan göra så' och inte beror på att den ogillar bettet/hård hand eller något annat)

Såna här montétyglar använder jag när jag har extra ont och svårt att hålla i tyglarna
ftmonte1.jpg

Tycker att det hjälper bra.
(bild lånad från Lillhästen i stav)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
787
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama