Dräktigt sto som rymmt och ätit kraft i natt..

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Min dräktiga två åring (Tjuvbetäckt) rymmt ur sin box, vid kvälls fodringen har den personen som nattade igår kväll inte stängt hennes dörr ordentligt och hon hade rymmt ut, hon åt upp sin egna frukost + hö.

Grannens hö och lyckades välta hinken och öppnade grannens morgonfoder..

Vält omkull andragrannens fodertunna med betfor i och ätit ca 7 dl torr betfor..

Försökt välta anndra grannens hink i hopp om att den också skulle öppnas men det gick inte så hon hade försökt slicka upp den men lyckades inte så hon slickat bort all text.

Hon var seg imorse, och jag var inte så glad av att vakna kl 7 av att han som jag har inackoderat hos ringde och säger att hon rymmt och ätit massor av kraft foder.

Det tyder på att hon kommit ut tidigt igår kväll då alllt kvälls hö är kvar i boxen, och då hon gärna går ut ur sin box bara hon får tillfälle.

Har varit ute och gått med henne 2 timmar och när vi kom tillbaka hem sket hon 3 reäla högar.

Ska ut igen runt 16 när hon ska in och kolla till henne.

Hade ni gjort något mer som jag inte tänkt på?

Sv: Dräktigt sto som rymmt och ätit kraft i natt..

Ringa och rådfråga vet kan man ju göra, men sket hon är det ju bra:)
Se till att dricker och äter:) lycka till

Jag hade inte givit något kraftfoder på ett par dagar. Annars hade jag nog gjort som du och hållt uppsikt bara.

Vår shettis rymde en natt till grannen och gick in i hennes stall och åt upp kraftfodret för hennes 8 nordsvenskar + betforen till alla 8, som var iordninggjord (som tur var). Vi var beredda på att han skulle bli jättesjuk, så veterinären var underrättad, och stod beredd att rycka ut, om han började bli dålig. Vi fick order om att försöka ha honom i rörelse, och att försöka få honom att dricka. Så han fick röra sej hela tiden, och gjorde som din, bajjade, (stora lass)..men han blev aldrig dålig..som tur var. Även veterinären tyckte det var underligt, att han inte blev sjuk, förmodligen är han utrustad med plåtmage..Men det var verkligen en skräckupplevelse.

Hur står det till med hästen nu? Är hon ok?

hade hon blivit tjuvbetäckt på rymmen eller innan? :crazy:

Hur står det till med hästen nu? Är hon ok?

Jo hon är som vanligt och äter och dricker som hon ska, när hon kom ut ihagen igår så sprang hon och busa precis som vanligt.
Och i morse så var hon precis lika stökig som vanligt + att jag har satt en extra sprint på dörren så man kan inte missa att stänga dörren.

Ja hon är tjuvbetäckt av en 1 åring..
Hon rymmde ej ut den gången.
Uppfödaren trode inte kulorna kommit ner ordenkligt på hingsten som var 8 mån och släppte han med dem andra. Och han har betäckt alla ston i den hagen den sommaren..

Och fölet kommer nu i mitten av Januari -09.

Hon är betäckt av en 1åring..
Uppfödaren trode inte kulorna kommit ner än så han släppte in dem och han har betäckt alla stona i den hagen..
Hon är i sista månaden nu och fölar i mitten av Januari -09.

Se till att alltid förvara kraftfoder inlåst så att hästar som kommer lös inte kan komma åt det. Speciellt betfor. Du har haft tur som inte fick foderstrupsförstoppning på märren.

Foderstrupsförstoppning...? Det ser mest läskigt ut. Det är inte så farligt om man tänker på att hon kunde fått kolik av all betfor som svällt i magen och i värsta fall spräckt den...

Risken för magruptur pga 7 dl betfor är nästran noll. Risken för foderstrupsförstoppning är däremot ganska stor, foderstrupsförstoppning kan ge dödliga skador på matstrupen eller livsfarliga lunginflammationer.
PL

Skönt att hon är som vanligt igen..jo man lär sej ju nåt, av att de hittar på dumma grejor..vi kollar alltid att strömmen är på i staketet, och grannen stänger sin stalldörr om nätterna..tur för dej att allt slutade lyckligt.:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 222
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 343
Senast: Madick
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 974
Senast: norrland65
·
B
Foder & Strö StUpID pEoPLE EvERywhERE!#!&%?! så har pollen flyttat till nytt stall, verkar trivas, allt bra så långt, stora hagar trevliga polare...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: beagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka