Dräktigt sto - som en tickande bomb!

B

Bazooka

Bägge mina ston är dräktiga. Det ena av dem har blivit helt förändrat när det gäller ridningen. Det är som att sätta sig på en tickande bomb, man bara väntar på att hon ska explodera. :devil:
Hon har sen hon blev dräktig börjat takta, slänga med huvudet och är allmänt "PÅ TÅRNA", men bara när man ska rida henne! Annars är hon hur mysig som helst, precis som vanligt. :smirk: :love:
Enligt förra ägaren var hon likadan förra gången hon var dräktig.

Det andra soet är helt annorlunda, godmodig och rofylld.

Någon med liknande erfarenheter?
Kanske man ska arbeta henne från marken under dräktigheten och ge sjutton i att rida?! Hur har ni gjort?

Väldigt tacksam för erfarenheter och ideér :bow: från er andra.

PS. Hon är naturligtvis genomgången av veterinär och chiropraktor och de hittar inget fysiskt fel. DS

Sv: Dräktigt sto - som en tickande bomb!

Bazooka skrev:
Bägge mina ston är dräktiga. Det ena av dem har blivit helt förändrat när det gäller ridningen. Det är som att sätta sig på en tickande bomb, man bara väntar på att hon ska explodera. :devil:
Hon har sen hon blev dräktig börjat takta, slänga med huvudet och är allmänt "PÅ TÅRNA", men bara när man ska rida henne! Annars är hon hur mysig som helst, precis som vanligt. :smirk: :love:
Enligt förra ägaren var hon likadan förra gången hon var dräktig.

Det andra soet är helt annorlunda, godmodig och rofylld.

Någon med liknande erfarenheter?
Kanske man ska arbeta henne från marken under dräktigheten och ge sjutton i att rida?! Hur har ni gjort?

Väldigt tacksam för erfarenheter och ideér :bow: från er andra.

PS. Hon är naturligtvis genomgången av veterinär och chiropraktor och de hittar inget fysiskt fel. DS

Om hon inte gillar att bli riden skulle jag låta henne vara ifred. Du vet ju vad det beror på att att det går över.

fejko skrev:
Om hon inte gillar att bli riden skulle jag låta henne vara ifred. Du vet ju vad det beror på att att det går över.

Mmmmm....självklart, ville ju bara att någon annan skulle tycka lika som jag!
:bow:

Hjälper det om du rider med sällskap? Min märr blev stressad när hon var dräktig, hon blev mera flockbunden än vad hon normalt är, men när man hade sällskap med sig så var hon precis som vanligt.

AnnaKarinA skrev:
Hjälper det om du rider med sällskap? Min märr blev stressad när hon var dräktig, hon blev mera flockbunden än vad hon normalt är, men när man hade sällskap med sig så var hon precis som vanligt.

Nej tyvärr.... :( Mina två ston går tillsammans och är än så länge de enda hästarna på gården (vi bygger för att kunna ta emot inackorderingar under vintern) och jag har ridit dem tillsammans. Men det är som du säger, hon blir helt tossig om jag tar ut hennes kompis och lämnar henne i hagen. Jag brukar ta in henne i stallet, och lämna det lugnare stoet kvar i hagen för att vänja henne och då går det lite bättre, men långt ifrån bra.

Får väl markträna med mycket ledarskapsövningar och tillitsträning. Skam den som ger sig.....:bump: :bump:

Liknande trådar

Islandshäst Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i...
2
Svar
24
· Visningar
5 065
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 940
Senast: Tussinussen
·
Avel Hej! Jag köpte ett litet fullblodssto för 1 månad sedan. Hon gick löp tom för fem år sedan. Enligt förra ägaren var det ingen skada...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info