Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Sonic76

Trådstartare
Hon har bytt stall och har inte kommit in i flocken än så hon är lite orolig, men hon äter ju men höet går dåligt ner, allt kraftfoder går dock ner, hon äter 4lite havre, 1liter hestekraft och 5dl betfor men kan jag köpa lucern pellets o ge sm tillskott för hullets skull eller finns det nåt annat? Hon ska föla i juni
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Är höet analyserat så är det ju bara att räkna på det hela, och låta henne komma igång med ätandet- hon går ju inte och svälter sig själv. Om du är orolig så kan du ju ge luzern- men behövs det inte så avakta och låt henne komma igång med ätandet själv. Ofta är det tid som behövs.
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

vore jag dig skulle jag byta ut havren om det finns möjlighet då det är väldigt mkt MJ=energi i det bättre med lite mer protein. soyamjöl är ju ett bra till skott nästan bara protein och det behövs oftast inte mkt.
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

racerbumbi skrev:
vore jag dig skulle jag byta ut havren om det finns möjlighet då det är väldigt mkt MJ=energi i det bättre med lite mer protein. soyamjöl är ju ett bra till skott nästan bara protein och det behövs oftast inte mkt.

Soja innehållr faktiskt MER energi än havre :angel: (ca 12MJ/kg mot havrens 9-10MJ/kg). Men betydligt mer PROTEIN så kvoten blir hög. ;) (Soja ca 400g protein/kg och havre ca 80g/kg) Man ger ju dock inte soja i sånna mängder som havre... var bara tvungen att rätta till din mening med "nästan bara protein". :smirk:

Iaf, det bästa är att ge lusern om man är osäker. Och då minst 1kg, annars kan det kvitta. Ett par dl soja kan man väl ge också utan någon större fara.
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Ja det är relativt högt proteininnehåll i höet men kan inga siffror hon har bara stått där sen i tisdags, men det hjälper ju inte om hon inte äter.
Så jag köper en säck lucern och ger henne så får vi se om hon äter det. aptiten kanske kommer när hon lugnat sig lite mer, nya hästar o nya rutiner så hon är lite virrig just nu
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

jo det är sant men som sagt man ger ju bara ett par dl soya och då blir ju energin låg till förhållandet mot havren. vet att /kg är den högre... men för att få in mer protein i foderstaten utan massa mj är ju detta lätt sätt...MVH Johanna (utbildad inom foder)
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Har oxå ett sto som ska föla i juni.:)
Har nästan liknande problem med henne.
Fast hon har inte flyttat utan hon har bara inte plats för lika mycket i magen längre:D
Det är ett föl som tar stor plats.
Så henne får jag öka kraftfodergivan på.
Nu gav du ju redan ganska bra kraftfoder ändå så du kan nog vara lugn.
Dvs om hon inte äter alldeles för lite enligt din mening.
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Sputnik skrev:
Hon har bytt stall och har inte kommit in i flocken än så hon är lite orolig, men hon äter ju men höet går dåligt ner, allt kraftfoder går dock ner, hon äter 4lite havre, 1liter hestekraft och 5dl betfor men kan jag köpa lucern pellets o ge sm tillskott för hullets skull eller finns det nåt annat? Hon ska föla i juni




Jag skulle fodra mitt dräktiga sto med Groov, det är jätte viktigt att det blir bra nu för henne, och fodret är jätte viktigt, havren förstår jag inte ens varför du ger, ge hästen Groov som just är till för dräktiga ston m.m det innehåller mkt fibrer som dom behöver
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Mitt sto är beräknat att föla 1 juli. Hon får två olika sorters Breed (pellets) 1 liter av vardera morgon och kväll. Hon får åxå 3 dl betfor, och självklart morötter =) Hon har fri tillgång på Ensilage, och det är absolut inget fel på aptiten. Men när de går på fri tillgång får de ju inte äta för mycket, och man måste kolla så det inte är dåligt (balen står i hagen) Men som tur är har min äldre D-ponny lärt henne att man går ifrån när man är mätt, hon sorterar åxå bort det dåliga :D
Nån mer som har svårt att få ur hästen genom boxdörren :P visserligen går våra i lösdrift nu :P
 
Sv: Dräktigt sto som behöver mer mat men vad?

Ja tro´t eller ej men hon är en av få hästar som inte gillar kraffts produkter.
Därför skulle hon ha gått på Fibergis men det fanns inte i närhetan ac där vi bodde så därför blev det hestekraft som är ett bra foder, maxgiva på det är 2kg till dräktiga ston så det finns power i det.
nu finns ingen försäljare där hon står nu o fibbla med att byta till Fibergi nu är lite vanskligt, hon har kvar hestekraft men vi får se , jag har lite tid på mig och hon har lugnat ner sig nu o äter bättre så hoppas det går bra nu...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
5 271
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Jag börjar bli orolig. Jag har två ston som ska föla om 2-3 månader och de är för smala! Jag förstår inte varför, kanske kan ni ge något...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 297
Senast: Mimsan_
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp