Dräktigt sto med kolikkänning?? Hjälp!

lundsbo

Trådstartare
För 3 veckor sedan flyttade det ett dräktigt sto till mig som ska vara sällskap åt mitt dräktiga sto.

Jag tror hon har lite kolikkänning.
Kan det vara fostret? Mitt sto har aldrig bettet sig såhär.
Hon ligger i hagen på förmiddagarna - oavsett väder! Även i spöregn.

Ska föla i mitten av maj. Får en hel del foder men är trots det ganska tunn. Motionsrids. Är avmaskad.
De bytte grovfoder från hö till hösilage 1 v innan flytten hit samt ännu ett grovfoderbyte här. Hade inte med sig mat att blanda med.

Jag är orolig för henne, jag har ingen bra känsla i magen...
Det går väl an att ligga nu ihagen men när det blir -10?

Morgonfodras 06 går ut 08.30. Hon lägger sig första gången vid strax efter 10 och går upp efter någon halvtimma för att stå en stund, lägger sig sedan minst en gång till.
Efter lunch verkar allt ok igen.

Har någon nån ide??
Börjat med loppfrön.

Sv: Dräktigt sto med kolikkänning?? Hjälp!

Hej!
Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter, men jag har ett sto som vid varje dräktighet har vad jag trott varit kolik-känningar. Men magen är vid varje tillfälle igång med tarmljud och så. Vi har ändå tagit det säkra före det osäkra och behandlat henne med kramplösande och smärtstillande.
Två år nu har hon gått tom (inte dräktig) och har aldrig under denna tid visat sig ha kolik.
Nu är hon dräktig igen (:bump: ) och nu återkommer "koliken". Nu har vi en annan veterinär som är duktig på ston och dess dräktighet och han trodde att när det gäller mitt sto så kan det vara att hon känner av att livmodern, som nu börjar blir lite större och tyngre hon är i 6:e månaden, drar i äggstockarna. Detta kan vissa ston reagera på.
Fick rådet att gå med henne då det verkade underlätta för just henne, och efter ca 1h så var hon ok igen.
Om detta är vad ditt sto har vet jag inte men som sagt mitt sto har alltid haft detta vid varje dräktighet.
Lycka till i alla fall!

Tack för ditt svar!
Hon är ju i sjätte nu.
Är inte jättesugen på kramlösande osv eftersom hon är dräktig...
Magen verkar fungera, men något är det ju!

Bekymret är ju om hon lägger sig i snön och blir sjuk.

Nej jag förstår att du inte vill ge kramplösande, och det ville inte min veterinär heller denna gång.
Det han sa att man i värsta fall kunde ge var smärtstillande som tex Finadyne, för det hade inte någon dokumenterad skada på fostret.
Men som sagt båda gångerna hon haft sådana känningar har det gått över med motion på någon timme.

Hoppas att din mår bättre snart!
/ Qbaby

När det stoet jag hade som vard dräktigt var i undefär sjunde månaden fick hon också kolik. Vet. trodde att det berodde på att fostret vred sig så mycket att det gjorde ont. Idag kan jag dock se skeptiskt på den diagnosen, för fostret var inte så stort då...

Jag skulle försöka ha fri tillgång till hö på det stoet, för att undvika sandkolik, det skulle väl vara det som känns närmst till hands för min del...

//E

Jo, sandkolik var min tanke också, därav loppfröna...
Nu går hon på gräs, gott om mat fortfarnade såhär i Luciatider ;) men har gått på snad innan hon kom.

Är det inte lurigt att hon är rätt så tunn trots bra mat nu?
Visserligen tar det ju ett tag för dom att gå upp i vikt.
Bara hösilaget borde täcka mj/smp lätt.
Äter ca 12 kg, 8MJ o 46 g smp/kg foder.
Sen äter hon knappt 3 kg havre ½ kg betfor +mineraler o vitaminer.
Och så loppfröna nu.

Det kan ju också vara så att fostret flyttar sig mycket och att det då gör ont... Har hon haft föl tidigare?

Kan du inte ringa vet. för konsultation?

//E

Hon har haft föl tidigare då förr förra ägaren avlade.
Nuvarande ägaren har bara pratat med förra ägaren (som inte avlade).

Fostret är ju fortfarande relativt litet. Konstigt att det händer vid ca samma tidpunkt varje dag :confused:
Kan ju även hända på natten, men boxen brukar inte vara omgrävd.

En annan fråga:
Läste i "Att bli med föl"
att kolik kan bero på livmoderomvidning.

Någon som har någon ide?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 197
Senast: chippen86
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: millus
·
Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Soapbubble
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar