Dräktigt sto-Lösdrift

1_2_3

Trådstartare
Hej!
Någon som har era/ert dräktiga sto/ston på lösdrift,
allså ute på vintern, med tillgång till liggplats/vinskydd/utestall och fritillgång på mat?

:eek:

Hej!

Ja mina arabston är ute året om med fri tillgång på hö, mineralsten, saltsten, vatten och ligghall med halm. Men jag kommer hålla stenhård koll när fölningen närmar sig, den ena ska ha i januari och jag kommer nog ta in henne i box för fölis skull. Hon är förstföderska också så man vill vara på det säkra...

Här går de dräktiga stona (islandshästar) ute dygnet runt, året runt med tillgång till halmad ligghall. Det har aldrig varit ngr problem för dom.

Ja. Jag har mina tre connemaraston (förhoppningsvis dräktiga) ute. De går tillsammans med tre islandshästar. Har ligghall på 100 kvm med halm. Fri tillgång på hö.

Hejj!
Täckar ni era hästar??
Min kallblodstravare, har oftast inget täcke på vintern, får ordentlig vinterpäls,
Vi har halmad "ligghall", fri tillgång på hösilage,
Behöver jag täcka, med tanke på fölis i magen??
(många funderingar efter som det är mitt första föl)

:eek:

Nej du behöver inte täcka din häst i vinter. Jag täckade inte mitt dräktiga vbl-sto i vinter och hon fick tillräckligt med päls, började fälla så smått i januari och hade fällt klart några veckor före fölningen i början av april.

Täckar aldrig. Inte ens om det är riktigt skitväder. oftast är de torra in mot huden iallafall. Vattnet stannar i pälsen om de har en riktigt bra vinterpäls.

Jag har ju araber...och oavsett all mat och päls de får och huset de har att gå in i så står de och huttrar om det regnar eller snöar på dem, och ännu värre då när det blåser.

Så är det skitväder får de något på sig, annars har jag dem så mycket det bara går utan kläder...

Nu har jag ej haft ngt dräktigt sto, men har inte täckat i vintras. Dock blev kallaste dagen endast -24 grader. De två som gått på lösdrift har varit de friskaste här.

Förra vintern stod mitt sto på stall och jag klippte samt täckade henne. Hon fick då otroligt mycket päls som tog lång tid att fälla. I vintras blev pälsen inte lika lång, men tät och hon fällde den Snabbt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar