Dräktigt marsvin.

paradiset

Trådstartare
Hur mycket pellets bör de äta? Hon är 5 mån och väger nu efter max 2-3 veckors dräktighet 800 g. Är normal men börjar få go rund mage. Äter ett bra hö hur mycket hon vill och morot och kål varje dag samt C-vitamin i vattnet. Broccoli ibland likaså äpple, persilja och annat ibland. Pelletsen är en blandpellets, Zoomans i kartong som finns överallt blandat med en kaninpellets. (så det inte blir bara havre och sånt i blandningen nästan). Behöver de extra tillskott? B-vitamin får de ibland i betfor -mums. och jag har vetegroddsolja hemma om det skulle behövas. När börjar man se de är dräktiga verkligen?

Sv: Dräktigt marsvin.

Zoomans blandning innehåller väl jordnötter och solrosfrön? Det ska inte ett marsvin ha i så fall och absolut inte en dräktig hona.
C-vitaminet i vattnet försvinner väldigt fort.

om man verkligen vill veta om ens marsvin är dtäktigt så är det säkrast att röntka det hos närmaste djursjukhu (men det kan ju kosta endel) ;)

Lycka till och hoppas alla ungar klarar sig! :rofl:

hon är ju egentligen lite ung för att få ungar...
anyway, ge inte för fet mat, eller för mycket mat - blir hon för tjock finns risken att hon får toxicos sen. men hon måste ju ha ordentligt med mat ändå, eftersom bebisarna måste få näring också :)
har hon bara varit dräktig 2-3 veckor ska du inte kunna känna att magen är rund än - i så fall har hon fått för mycket mat och blivit fet... när honan har varit dräktig ca 5 veckor (3-4 om man är van och duktig) brukar man kunna känna att det finns nåt i magen. när det är några veckor kvar kan man känna att dom sparkar där inne :) passa så du inte klämmer för mycket på magen bara, man får vara väldigt försiktig.
kom också ihåg de sista veckorna att du inte får ändra något för henne, typ byta burkompisar eller så, och inte heller stressa henne. då kan hon få toxicos. lyft henne inte heller i onödan, och var då jätteförsiktig med magen :)
lycka till!!

Okej allt det vet jag redan men man vill ju försäkra sig. Hur mycket mat är lagom då? Jag ska å över till Fibergi låg blandat med Edels star (kanin & marsvinpellets) vad tror ni om det? Vet många duktiga på marsvin som ger fibergi till sin svin men jag vill blanda med pelletsen för å få upp vissa viktiga värden och så.

För övrigt är jag kaninavlare så jag är kunnig på sånt men inte på marsvin :angel:

Å andra sidan. vem vet hon kankse bara är 1 vecka dräktig eller inte alls. Hur ska jag veta :crazy:

Senast ändrad:

Jag skulle vara försiktig med fibergi eftersom de har en tendens att tycka om det och äta för mycket av det. varför inte bara ren havre blandat med pellets?

Jaså? Då får jag väl ge lite fibergi bara varje dag men förövrigt pellets då :)

Ja, var försiktig framförallt med dräktiga honor.

angående fibergi: man ger väl inte marsvinet möjlighet att äta förmkt? jag lägger iallafall bara ner så mkt som det är lagom att de äter :angel:

jag har fått rådet till min dräktiga hona att inte öka kraftfodret innan ungarna fötts och hon diar, utan bara vitaminintaget. Alltså ge mer grönsaker än vanligt. Och om jag vore du skulle jag inte ge varken fröblandning,havre elelr kaninpellets, Jag tycker vitamin-c pellets är det bästa att ge till marsvin!

*pilturs matte* skrev:
angående fibergi: man ger väl inte marsvinet möjlighet att äta förmkt? jag lägger iallafall bara ner så mkt som det är lagom att de äter :angel:

jag har fått rådet till min dräktiga hona att inte öka kraftfodret innan ungarna fötts och hon diar, utan bara vitaminintaget. Alltså ge mer grönsaker än vanligt. Och om jag vore du skulle jag inte ge varken fröblandning,havre elelr kaninpellets, Jag tycker vitamin-c pellets är det bästa att ge till marsvin!
Jag ger inte mina någon fröblandning. Däremot får de pellets och havre. Varför c-vitaminpellets? Det finns inte mycket kvar av c-vitaminet när du väl har öppnat påsen. Grönsaker får mina rikligt varje dag. Jag har fött upp marsvin i flera år och de mår så jättebra av den kosten de får nu.

Glömde skriva förresten att fibergi är ju till stor del havre+ en hel del melass. Fibergi använder vissa utställare för att få massa på djuren.

varför ger du dina havre då? det kan väl inte fylla så mkt funktion... eller har jag fel? det med fröblandining missuppfattade jag av trådskaparen, jag var så stressad att jag misstog pelletsblandningen för fröblandning...my mistake! c-vitmainpellets är utformat just för marsvin och även om c-vitaminprocenten minskar så innehåller pelletsen inte lika mkt onödiga och för marsvin ohälsosamma fetter som kaninpellets gör. Kaniner och marsvin har ju olika näringsbehov. Jag vet att jag lika gärna kan byta till marsvinspellets då men mitt samvete mår bättre om jag inbillar mig att pelletsen innehåller c-vitmain=)
vad trevligt att dina marsvin mår bra! det gör mina också. Jag tror inte att det finns ett sätt som är rätt, man märker ju vad som passar just sina marsvin bäst!

Liknande trådar

Däggdjur Efter velat köpa mig två honor på väldigt länge men aldrig kommit till saken. Så hittade jag en lite 2årig grabb på blocket! Dottern...
2
Svar
23
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat