Dräktigt marsvin

I

INKA

Hej!
Mitt marsvin ska när som helst ha bebisar, hon har redan gått över tiden två dagar tror jag det är. Är det vanligt? Vill gärna att hon ska känna sig trygg och bekväm när det är dags. Är det nåt jag bör tänka på. Hon har ett litet tak och massor med hö får hon så att hon kan gömma sig i det om hon vill. Någon som har lite tips och råd?

Jag brukar ge min hona mkt morötter strax innan födseln, och även lite sallad. Noga med rent vatten med vitaminer i, alltid fräsch mat och rent i buren. Var inte rädd för att städa buren när ungarna väl har kommit, dock kanske inte dom första dagarna så du skrämmer dom små. :D

En normal dräktighet är 68-72 dygn...sen är det helt beroende på när honan blev parad. Har man sett en tydlig parning är det lättare att veta födelsedatum. Har man inte sett det så får man räkna med 14 dagar till beroende på när hon brunstat och parningen blev av.

Ok tack. Jag hade visst lite fel för mig, trodde att dem gick i 62/63 dygn. Då är det ju ingen fara. Trodde först att det var hanen som kanske störde henne så jag satte han i en annan bur. Hon verkade rätt irriterad på han. Ska behålla en av ungarna och ha som sällskap till henne sen. Hanen ska flytta till min kompis. Men jag vill ju inte att han ska vara själv så vi har bestämt att en av han-ungarna (om det nu blir nån) ska flytta dit sen också. Går det bra att släppa ner den lille till han sen tror ni?

Det brukar funka att släppa in en liten killbäbis till hanen sen...men se till att den lille har nåt att krypa in i för den stora jagar den runt i buren ett tag...i tron att det är en tjej!
Lycka till med bäbisarna...vad är det för ras??

Jag är lite dålig på det där med raser men jag tror att hon hette silky något. Hon är iallafall släthårig, helsvart med en virvel i pannan. Pappan är ett virvelmarsvin? Brun och vit.

Hanen ska inte gå med honan
när hon ska föda, eftersom de
parar om sig direkt efteråt.

Satin kanske...
Om du inte vill ha ungar igen så ska du nog ta ut hanen och sätta i en bur i närheten.. Du kan sätta in honom efter ett dygn eller så när brunsten är över...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar