Dräktighetstesta ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
L

lothlorien

Hur gör ni och varför? Jag har många ston som går med vår hingst och det bär mig lite emot att lasta o köre till klinik för att ultraljuda dem alla.
Jag undrar om ni vet något om de olika snabbtester man gör själv hemmavid, om deras tillförlitlighet osv.
Jag är själv lab-utbildad och vill veta sensitivitet och specificitet för dessa test samt gärna andras erfarenheter.
Av de ston jag har haft i hagen med hingsten har 2 st brunstat igen efteråt och de andra 4 brunstade inget mer.

Hur gör ni? Alltid ultraljud eller? :confused:

Sv: Dräktighetstesta ston

Jag har alltid kört UL på de ston jag har haft hand om (endast ett har varit mitt). Det finns ju olika tester, men jag har velat "se" att det finns där och lever.

Om du vill UL:a så kan du ju ringa och be en veterinär komma ut med UL. Det brukar de kunna göra härikring iaf.

Mvh Lina

Jag har kört både UL och rektalundersökning på mitt. Sistnämnda när stoet varit i minst fjärde månaden.

Jag har alltid kört UL på de ston jag har haft hand om (endast ett har varit mitt). Det finns ju olika tester, men jag har velat "se" att det finns där och lever.

Om du vill UL:a så kan du ju ringa och be en veterinär komma ut med UL. Det brukar de kunna göra härikring iaf.

Mvh Lina

Ja kanske. Det är ju mina egna ston så det är inte att det ska säkerställas att det tagit tex inför försäljning eller försäkring utan enbart för att vi ska veta lite mer hur vi ska hantera dem ang foder o ridning osv. Jag har en känsla att det kan bli väldigt dyrt med 4-5 st ultraljud men ska förstås kolla om det finns nån som kan komma ut till oss. Tack för ditt svar :)

L

Ska du hålla på att avla i så pass stor skala ska du absolut fixa en undersöningsspilta, och se till att ta ut veterinär för ultraljudoch dr-kolla stona för att kunna undvika tvillingar.

Ja kanske. Det är ju mina egna ston så det är inte att det ska säkerställas att det tagit tex inför försäljning eller försäkring utan enbart för att vi ska veta lite mer hur vi ska hantera dem ang foder o ridning osv. Jag har en känsla att det kan bli väldigt dyrt med 4-5 st ultraljud men ska förstås kolla om det finns nån som kan komma ut till oss. Tack för ditt svar :)

L

Eftersom du bor i Uppland borde du kunna få ut ambulatoriska från Ultuna, och deras vetrinärer har oftast stor erfarenhet att ul:a.
Största anledningen till att jag hade velat ul:a är att veta så att det inte är tvillingar, för om stoet inte resorbarar det själv, så är det stor risk för både stoet och fölen.

/Camilla

Eftersom du bor i Uppland borde du kunna få ut ambulatoriska från Ultuna, och deras vetrinärer har oftast stor erfarenhet att ul:a.
Största anledningen till att jag hade velat ul:a är att veta så att det inte är tvillingar, för om stoet inte resorbarar det själv, så är det stor risk för både stoet och fölen.

/Camilla

Okej. Låter vettigt. Gör nog i så fall först ett snabbtest för att se vilka som är dräktiga så vi inte ultraljudar alla i onödan. Och om bara en, kanske 2 har tagit så kan man transportera iväg i stället. Vet nån nåt om sensitivitet resp specificitet i snabbtesten?

Jag tog blodprov på mitt ena sto, provet kostar 400kr.
Jag betalade 500kr för vetten men har du så många ston så blir ju vettens kostnader låg/ston.

Vill man ULa så brukar våra vettar ta 250kr/UL och sen resekostnader. Så det blir inte så farlig/sto.

Jag valde dock bp på mitt sto eftersom hon kan vara lite lätt i baken när man gör nåt hon inte har lust med så för vettens skull så tyckte jag bp var säkrare.

BP går att ta från dygn 50 och är väldigt säkert, Däremot kan det visa på dräktigt även om stoet nyligen kastat eftersom ämnet man mäter då fortfarande finns kvar/är högt.
Men i mitt fall ville jag bara vet om hon öht blev dräktig. Jag har inga mer avgifter att betala så jag tänkte bara be vetten komma ut och rektal-undersöka henne i mars-april. Bara för att inte tappa halva säsongen om hon skulle vara tom.

Hur gör ni och varför? Jag har många ston som går med vår hingst och det bär mig lite emot att lasta o köre till klinik för att ultraljuda dem alla.
Jag undrar om ni vet något om de olika snabbtester man gör själv hemmavid, om deras tillförlitlighet osv.
Jag är själv lab-utbildad och vill veta sensitivitet och specificitet för dessa test samt gärna andras erfarenheter.
Av de ston jag har haft i hagen med hingsten har 2 st brunstat igen efteråt och de andra 4 brunstade inget mer.

Hur gör ni? Alltid ultraljud eller? :confused:

en billigare variant än blodprov är urintest, finns hos avelsto har provat det själv flera ggr och det har funkat utmärkt. givetvis så måste man ju även känna sitt sto så man ser om hon beter sig annorlund detta test kostar en 300 ung.

men jag kör ul också givetvis men tar urinprov nånstans från 120 dygn å nästan ända fram till fölning om jag är osäker på om det sitter kvar. Värt att tänka på.

vart kan man köpa dessa prov?

min märr är ju rumsren så jag vet vart hon kissar, direkt när man är ute i hagen :D och precis innan man kommer in!

vad heter proven föresten?

vart kan man köpa dessa prov?

min märr är ju rumsren så jag vet vart hon kissar, direkt när man är ute i hagen :D och precis innan man kommer in!

vad heter proven föresten?

Googla på Pregnamare eller weefoal så hittar du företaget. De har snabb leverans. Ska testa 2 av vår i morgon (blodprov Pregnamare)
Håller tummarna...

Har ultraljudat mitt sto nu två ggr. Först för att veta om hon var dräktig och att det ej var tvillingar och andra gången vid 90 dagar för att jag hade ett sådant avtal och för att jag ville veta att allt såg bra ut förstås.

Som jag känner nu kommer jag inte att kolla mer, då hon inte är så förtjust i att bli kollad. Men man ska aldrig säga aldrig...kan ju hända att man blir osäker över något längre fram och gör inte sista koll ....vad vet jag...

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 425
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 881
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 430
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka