M
MIE83
Jag sitter och läser hästens närningsbehov och utfodring. Jag tycker det är lite rörigt med dom olika kvoterna det står olika på olika sidor. Dräktighet Dräktighets underhållsbehovet av ptotein till det dräktiga stoet är det samma som icke dräktiga stoet. I dräktighetsbehovet rekomenderas vara 12 g smb rp/MJ dubbelt så högt som i underhållsfodret.
underhåll av smältbartråprotein
g smb rp/MJ i foderstaten till det dräktiga och digivande stonet.
Tillägg Mån 8-9 12 G SMB RP/MJ
Tilllägg Mån 10 12
Tillägg Mån 11 12
Digivning 1-3 12
Avvänjing 4 12
G SMBRP/MJ I TOTALFODERSTETEN
Mån 8-9 6,8
Mån 10 7,2
Mån 11 7,2
Digivning 1-3 9 g smb rp/ mj
Avvänjing 4 8,5 g smb rp/ mj
Digivning. Digivning precis som för det dräktiga stoet ändras inte det digivande stoets underhåll av protein. Ett innehåll av 12 g smb rp/ MJ även i digivningstilägget täcker detta efter som även energibehovet för digivning är högt. Digivningstillägget av egergi är i princip lika stort som underhållsbehovt det innebär att den rekomenderade protein innehållet i total foderstaten till digivande ston är 9 g smb rp / MJ om stoet får för lite protein minskar mjölkproduktionenoch fölet växer sämre. DET JAG HAR LÄRT MIG ÄR ATT STOET SKA HA 12 G SMB RP/ MJ FRÅN OCH MED DIGIVNING OM STOET HAR ETT ENERGI BEHOV PÅ 120 MJ VILLA JAG HA DET TILL 120*12=1440=12 G/MJ D et härblev lite rörigt
Tillväxt för fölet! fölets tillväxt
vid 3 mån ålder är rekomendationen 13g/MJ dett är högre än stoets mjölk(ca 11g / MJ) och gäller föl som måste födas upp med annat foder inte kan bli väl anpassat till fölets behov som stomjölk.
Vid 3 Mån 13 g smb rp/MJ
6 Mån 9,5 g smb rp/MJ
12 Mån 7 g smb rp/MJ
18 Mån 6,5 g smb rp/MJ
sid 244 unghästens energi behov MJ/DAG
UNDERHÅLL 6
D räktighetstillägg 12
Digivnings tillägg 12
För växt ålder upp till
3 mån
13,0
3-6 mån
9,5
6-12mån
7
12-18mån
6,5
Jag tycker att det står lite konstigt i boken vad ska man titta på det står ju olika kan någon för klara de här. Det blev lite rörigt, hoppas att du förstår vad jag har skrivit TACK PÅ FÖRHAND MIE 83
underhåll av smältbartråprotein
g smb rp/MJ i foderstaten till det dräktiga och digivande stonet.
Tillägg Mån 8-9 12 G SMB RP/MJ
Tilllägg Mån 10 12
Tillägg Mån 11 12
Digivning 1-3 12
Avvänjing 4 12
G SMBRP/MJ I TOTALFODERSTETEN
Mån 8-9 6,8
Mån 10 7,2
Mån 11 7,2
Digivning 1-3 9 g smb rp/ mj
Avvänjing 4 8,5 g smb rp/ mj
Digivning. Digivning precis som för det dräktiga stoet ändras inte det digivande stoets underhåll av protein. Ett innehåll av 12 g smb rp/ MJ även i digivningstilägget täcker detta efter som även energibehovet för digivning är högt. Digivningstillägget av egergi är i princip lika stort som underhållsbehovt det innebär att den rekomenderade protein innehållet i total foderstaten till digivande ston är 9 g smb rp / MJ om stoet får för lite protein minskar mjölkproduktionenoch fölet växer sämre. DET JAG HAR LÄRT MIG ÄR ATT STOET SKA HA 12 G SMB RP/ MJ FRÅN OCH MED DIGIVNING OM STOET HAR ETT ENERGI BEHOV PÅ 120 MJ VILLA JAG HA DET TILL 120*12=1440=12 G/MJ D et härblev lite rörigt
Tillväxt för fölet! fölets tillväxt
vid 3 mån ålder är rekomendationen 13g/MJ dett är högre än stoets mjölk(ca 11g / MJ) och gäller föl som måste födas upp med annat foder inte kan bli väl anpassat till fölets behov som stomjölk.
Vid 3 Mån 13 g smb rp/MJ
6 Mån 9,5 g smb rp/MJ
12 Mån 7 g smb rp/MJ
18 Mån 6,5 g smb rp/MJ
sid 244 unghästens energi behov MJ/DAG
UNDERHÅLL 6
D räktighetstillägg 12
Digivnings tillägg 12
För växt ålder upp till
3 mån
13,0
3-6 mån
9,5
6-12mån
7
12-18mån
6,5
Jag tycker att det står lite konstigt i boken vad ska man titta på det står ju olika kan någon för klara de här. Det blev lite rörigt, hoppas att du förstår vad jag har skrivit TACK PÅ FÖRHAND MIE 83