Dräktiga stons ämnesomsättning?

Elshaya

Trådstartare
Jag har ett sto som jag hoppas är dräktigt (hon var det vid 24 dagar iaf) Nu har det gått 70 dagar och jag ska kolla henne på 90 igen.

Iaf, det jag undrade om var hur ni som har dräktiga ston märker av deras viktförändringar. Jag vet ju att det är alldeles för tidigt för att fostret ska utgöra någon viktökning eller synlig skillnad, men trots det har hon börjat lägga på sig ganska rejät och främst kring magen.

Är det så att de tar till sig fodret bättre när de är dräktiga? har hört att en del säger det....

Sv: Dräktiga stons ämnesomsättning?

Är det så att de tar till sig fodret bättre när de är dräktiga? har hört att en del säger det....

Jag tycker det. De som är svårast att hålla hullet på i vår lösdrift är alltid de som inte är dräktiga. (Kanske inte svåra direkt, men de är något tunnare än vad de är som dräktiga.)

Mitt fullblod som normalt är svårfödd och har svårt att få bra med fettlager runt revbenen har rullat fram i båda sina dräktigheter. I ett tidigt stadium. Sen ju längre det har gått har jag fått ösa i mer och mer mat, men första månaderna har hon sett ut som en tunna med 4 små ben;)

Hennes kompis som nu är på ca 70 dygn och som normalt är ett smäckert halvblod har blivit rejält grov och rund sista veckorna.
Så nåt måste det vara, att de lägger på sig extra när de är dräktiga.

Ok, tack för era svar ! Mitt sto brukar vara svår att hålla vid bra hull, men nu är hon som sagt en riktig tjockis.

Borde vara ett bra tecken då på att hon fortfarande är dräktig och någon brunst har jag inte sett till.....:laugh:

Kollade mitt sto igen vid 90 dagar och hon var fortfarande dräktig! Och hon fortsätter att lägga på sig, men veterinären tyckte bara det var bra, för då har hon desto mer att ta av sen. Skönt att höra att hon var i bra form! Så de är väl bara att fortsätta lasta på foder ;)

mitt sto går nu in i dygn 100 nästa vecka. Antiqua skrev om mitt sto när hon var på dygn 70. men nu...oj, ni ska se hennes rumpa. den är enorm:D hon har blivit grov hela hon, som hon käkar anabola el nåt.
äter gör hon så det sprutar ur alla hål.
vi stödfodrar i hagen med kraftfoder, så hon käkar sitt + slickar rent alla andras sen går hon till mamma häst med lilleman å står tätt intill å bara tittar å hoppas på att dom snart ska gå så hon får äta mer. det finns inge stopp...
men oj vad nöjd och belåten hon är, hon kommer bli en toppen mamma:love:

har fullblod en är svårfödd under dräktighet och diperiod och där verkligen öser jag på foder...nu pratar vi 4,5 kg kraftfoder / dygn...normalt vid ridning (när hon inte är dräktig) räcker faktiskt 1 kg mer än väl...

ett annat fullblod jag har hon är lättfödd normalt och blir redan under första månaden tvärtjock och så fortsätter det...där kan man nästan inte fodra nått då hon lägger på sig allt superlätt och man får ju vara lite försiktigt med tanke på fång osv.

tilläggas skall att jag har kanonhö med mkt bra värden och detta får dom i stort äta fritt av vid dräktighet.

men det är väll som med människor...alla är olika

själv har jag födit fram 3 barn och bara blitt större å större (är normalt liten vägde 45 kg före första graviditeten) första gick upp 15 kg andra 30 och sista 35 kg kan säga att det var inte kul...svårt att röra sig och gå...

ett sto jag hade (hon lever ej längre dock hennes dotter som nu är dräktig den som lägger på sig direkt) hon var så tjock att jag befarade att vi skulle måsta bygga ut boxdörren då hon tog i på sidorna :D

Grattis till att hon var dräktigt fortfarande :)

Mitt sto syndes det på från första dagen i princip. Hon blev rund till en början, sen blev hon som en belgian blue :rofl: Rumpan såg ut som en ladugårdsvägg :angel:

Mitt sto är förhoppningsvis på ca. 90:e dygnet nu och jag känner igen det där med att lägga på sig... blir bara rundare och rundare...:D

Grattis till att hon var dräktigt fortfarande :)

Mitt sto syndes det på från första dagen i princip. Hon blev rund till en början, sen blev hon som en belgian blue :rofl: Rumpan såg ut som en ladugårdsvägg :angel:

hahahhaha de låter som om du beskriver min!!!nästa helg är hon 120
dagar och då ska jag åter igen kolla att hon är dräktig då hon resorberade förra året

Tack så mkt :laugh:

Ja hon kommer nog bli riktigt stor med tiden kan jag tänka så som hon redan lagt på sig.....och hungrig är hon jämt....;)

Då ligger våra ston ganska lika då....mitt har gått 93 dagar nu..:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 619
Senast: Centaur
·
Avel Vi väntar och väntar. Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat...
2
Svar
33
· Visningar
11 208
Senast: Livi
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka