Sv: Dräktig?

Är det inte så att man börjar se mage och svullna, rosa, spenar runt 3 veckors dräktighet? Men det beror väl lite på hur många ungar det är också. Vet sade också att det bara är i en viss del av dräktigheten som man känner själva kattungarna i magen.

Det gjorde man på min iallafall, precis 3 veckor efter att svärföräldrarna hade släppt ut henne mitt i ett löp och glömt bort att vi sagt att hon skulle stanna inne:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig?

Jag har oxå hört att efter ca 2-3 veckor så blir kattens spenar rosa istället för hudfärgade...annars lär du märka att hon blir tjock så småning om :)
 
Sv: Dräktig?

Ganska exakt 21 dagar efter parning kan man se att spenarna skiftar färg till rosa/hallonröda och blir lite större.
 
Sv: Dräktig?

När parade du henne?

Jag har inte medvetet fått henne dräktig, hon är en ute katt och här springer väldigt mycket hankatter, har gett henne p-piller i väntan på att få ihop tillräckligt mycket pengar till att sterilisera henne men pillerna verkar inte ha funkat.
 
Sv: Dräktig?

Katter spottar gärna ut tabletterna när ingen ser.
Hade inte släppt ut en katt som var fertil, p-pillerna är ju bara en tillfällig lösning och cancer framkallande.
Kattungar kostar förmodligen mer i drift än vad kastrering av henne kostar (ca 800kr), inte minst eftersom du måste ha de i 12 veckor.

Och andra sidan kan du välja att gå till vet och göra en abort, men det kostar det med. Bättre isof att kastrera för då blir det ju en abort per automatik.
 
Sv: Dräktig?

Du kan kastrera henne nu, så aborteras eventuella foster. En kastrering är betydligt billigare än en kull.
 
Sv: Dräktig?

Att kastrera från början är betydligt billigare än ppiller och kastrera dräktig katt...

Som sagt blev vår honkatt dräktig pga ett misstag hos kattvakten, det kostade 300kr extra att abortera än att kastrera en odräktig katt. Ju längre in i dräktigheten, desto mer kostar det eftersom det blir ett svårare ingrepp, och på vår klinik kunde det kosta upp till 600kr extra.
 
Sv: Dräktig?

P-piller är inte en säker metod för katter. De hindrar löp, ej dräktighet. Okastrerade katter ska inte gå ute utan uppsikt. :)

Ta henne till veterinären direkt för kastrering, så här tidigt kommer det troligen inte kosta extra.
 
Sv: Dräktig?

Det är det att jag har absolut inget emot att hon är dräktig även om det inte var planerat! Så jag ser bara fram emot att hon ska få bebisar, men hon ska kastreras så fort bebisarna har kommit :P
 
Sv: Dräktig?

Går typ inte, mjölken kan försvinna om kastreringen genomförs när hon har bebisar. Hon kan öht inte gå ut under de 12 veckor som hon har ungar. Har du inte råd att kastrera henne, så har du nog inte råd att föda upp en kull :crazy: Har du tur får hon bara en liten kull på 3-4 ungar. Men har du otur föds 7-9st (som min katt fick innan hon kastrerades). En hel flock med kattungar som ska ha mat (när de är stora nog att äta vanlig mat), som bajsar överallt, klöser sönder möbler etc. Kattmat är ju dessutom så himla dyrt i jämförelse med övriga djurfoder. Dessutom är det svårt att hitta hem åt katter, så du kan räkna med att få ha hela kullen kvar (=fler katter att kastrera).
 
Sv: Dräktig?

När det är dags för ev kattungar att flytta hemifrån lär det vara massor med kattungar som söker hem.Räkna med att behålla dom mycket längre än 12 veckor-för du är väl noga med hemmen för att undvika att de blir några av alla de kattungar som kommer att överges i höst.Det går ju inte att gardera sig helt, men man kan ju försöka.
 
Sv: Dräktig?

Det är det att jag har absolut inget emot att hon är dräktig även om det inte var planerat! Så jag ser bara fram emot att hon ska få bebisar, men hon ska kastreras så fort bebisarna har kommit :P

Har du inte råd att kastrera henne har du definitivt inte råd med en kull. :) Räkna på det får du se. Bara väldigt grundläggande kostnader som mat, sand, vaccin, märkning och besiktning landar på många tusenlappar per unge.
Vad gör du om det uppstår förlossningskomplikationer? Vad gör du om en kattunge blir sjuk?
Ska man ha kattungar bör man minst ha 10.000 undanstoppade för oförutsedda utgifter. Min senaste kull kostade mångdubbelt mer än det.. Bara självriskerna för veterinärkostnaderna passerade 20.000 med råge. Så kan det gå om man har otur.. Eller så går det bra, men du behöver ändå mata, sköta, vaccinera, märka och besiktiga en kull kattungar. Det blir dyrt, har du inte haft råd med en kastrering har du som sagt definitivt inte råd med detta. :)
 
Sv: Dräktig?

Det är det att jag har absolut inget emot att hon är dräktig även om det inte var planerat! Så jag ser bara fram emot att hon ska få bebisar, men hon ska kastreras så fort bebisarna har kommit :P

Då du inte har råd att kastrera din hona som kostar ca 1500kr hur har ska du ha råd att föda upp en kull kattungar?:crazy:
Katter har en tendens att föda under nätter, gärna då helg då de blir extra dyrt att om man måste åka in.. Ett akut kejsarsnitt är inte billigt (räkna med några 1000-lappar). Om din hona är försäkrad bli kostnaden "bara" självrisken + ev procentsats... Om kattmamman måste kejsarsnittas kan du passa på att kastrera honan samtidigt så slipper hon flera operationer.

Andra saker som kan hända honan är livmoderinflammation (om inte alla moderkakor kommit ut eller om de finns döda kattungar i magen), mjölkstockning, juverinflammation och något som jag tror kallas nekros..
Kattungarna kan dö i blodgruppskrock (vet du mamma katts blodgrupp?), lunginflammation eller virusrelaterade saker. Kattungar med gomspalt måste tas bort, även om de lever trots att de föds missbildade..(inte roligt men ett måste).

Kan även hända att en förstföderska eller osäker mamma stöter bort även friska kattungar då blir ditt jobb att mata dem va 3e timme och kissa/bajsa dem om ej mamman gör de.

Växer de upp och börjar äta kattmat vid ca 3-4veckor då kan jag tala om att de kommer successivt äta hål i din pengabugdet ju större de blir... Tills de är 12v och klara att lämna sin mor (id-märkta, vaccinerade, avmaskade och besiktade) så lovar jag att kullen kostat dig flera tusen...har du verkligen råd med de?
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig?

Inflikning: 1500kr för kastrering är nog lite i överpris. Mina honor kastrerades för runt 900kr.


Kastrering är hur som helst billigare och bättre för alla; för dig (TS), för katten, för kattstammen. Om du vill ha en kattunge så är det mycket bättre att köpa en, eller ännu hellre köpa en från ett av alla överfulla katthem.
 
Sv: Dräktig?

Jag har kastrerat honkatt på en liten privatmottagning i en småstad, där kostade det 1000, vilket kändes lite som överpris eftersom allt var väldigt stressat och kändes lite opersonligt. Här på stor klinik i en lite större stad kostar den 1100 (+500kr för abort) - men med väldigt bra bemötande och omvårdnad! Så det är nog väldigt olika beroendes på vart i landet man går!
 
Sv: Dräktig?

Går typ inte, mjölken kan försvinna om kastreringen genomförs när hon har bebisar. Hon kan öht inte gå ut under de 12 veckor som hon har ungar. Har du inte råd att kastrera henne, så har du nog inte råd att föda upp en kull :crazy: Har du tur får hon bara en liten kull på 3-4 ungar. Men har du otur föds 7-9st (som min katt fick innan hon kastrerades). En hel flock med kattungar som ska ha mat (när de är stora nog att äta vanlig mat), som bajsar överallt, klöser sönder möbler etc. Kattmat är ju dessutom så himla dyrt i jämförelse med övriga djurfoder. Dessutom är det svårt att hitta hem åt katter, så du kan räkna med att få ha hela kullen kvar (=fler katter att kastrera).

Jag menade givetvis när bebisarna flyttat :) Och att föda upp kullen kommer inte bli några problem, min kille var arbetslös innan man har fått nytt jobb nu så det har löst sig, sen har jag mina föräldrar på min sida med.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
641
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 974
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Min katt utreds just nu för felin hyperestesi. Eller ja, vi närmar oss diagnosen genom att först utesluta annat. Två veterinärer varav...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Kaching
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp