Dräktig trots förkylning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
M

mercedez

Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av att ett sto blivit mycket förkyld (snuvig och hosta) direkt efter betäckning och trots allt fött fram ett friskt föl?. Jag tänker på känslig period m m? Ska ultraljuda ett sto i morgon eller övermorgon och är så nervös att hon inte ska vara dräktig bara för att hon drabbats av en dunderförkylning....Vad tror ni, kan stona bli dräktiga trots att de är förkylda?:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dräktig trots förkylning?

*puttar upp*

Är det ingen som vet?

Visst kan dom få ett friskt föl för det .
Men dom torde även kunna resorbera om dom blir riktigt dåliga .

Mia

Ja, just det här med resorbering är jag mest rädd för.....

Ingen mer som vill dela med sig av erfarenheter?

Stona kan bli snoriga efter seminering om hingsten har EVA.

Mitt sto vart förkyld och fick feber efter att hon stått på seminstation en gång och hon hade inte tagit sig. Hon fick insemineras om och på 3:e försöket tog hon sig. Och det va tur för hingstens säsong slutade bara någon dag senare.

Jag vet inte om det har med saken att göra men de gånger vi betäckt o stona kommit hem snoriga o hostiga har det endast inte blivit föl alls (de resorberade) eller som förra året ett döfött...:( som sagt jag vet inte om det har med saken att göra men här vart det inga föl på sjuka ston:(

Usch, vad tråkigt....Jag misstänker att min dam inte heller kommer att ha tagit sig denna gången.....Ringde till Flyinge och de sa att hästar kan bli förkylda av bara miljöombytet också.....Behöver alltså inte vara så att hingsten smittat dem med något...

Jo, så sa de till oss med men efter 4 betäckningar på 3 ston i 2 år på samma ställe med samma resultat = sjuka ston när de kommer hem är jag väldigt kritisk. Vi hade ett sto på ett annat ställe, hon kom hem frisk o har nu fölat ett friskt föl...

Hej!
Så vart mitt ena sto i fjol. Direkt efter hemkomsten från seminstationen så visade hon förkylning. Ingen feber men hosta och snor. Hon har i dag fött ett friskt stoföl. Hon vart så pass dålig att hon var under isolation och kunde inte ultraljudas.... Men, allt har gått bra än så länge.

Så visst finns det hopp.

/ Malin

oohh!!:):), då finns det lite hopp i alla fall då?? Nu håller jag tummarna..

Jag minns att jag gjorde en koll på mitt sto. Hade ut vet. och hon tog blovprov och skickade iväg för att vara på säkra sidan så hon inte hade fått abortvirus. Men det hade hon ju inte och idag har jag ff kvar avkomman hon fick och hon mår alldeles prima :)

Hon är dräktig enl ul igår på dygn 17!!!!!:banana::banana::banana:
Hoppas nu bara att det håller hela vägen ut......
Finns det fler som har erfarenhet av detta?

*Puttar upp tråden lite* Skulle gärna höra fler erfarenheter av er beträffande dunderförkylda dräktiga ston (framförallt förkylda i början av dräktigheten).

Oavsett vilka erfarenheter du får från andra så är det svårt att veta hur det går för ditt sto. Det beror ju på vad som orsakat "förkylningen", det finns ett antal olika virus som kan ge dessa symptom som kan ha olika andra effekter. En förkylning är bara vardagsnamnet på symptomen, inte på en sjukdom.
Även om det gått bra eller dåligt för andra så kan man inget säga om din häst då du inte vet orsaken till snorigheten. Och även om man vet orsaken kan prognosen för fostret vara svår att uttala sig om. Trist men sant. Att hon fortfarande är dräktig bådar ju gott i alla fall. Lycka till med ditt sto! :)

Kloka ord....Det är så sant som du säger.....Jag ser bara 10 månader av oro framför mig.:cry:
Måste försöka intala mig att om det skulle vara något fel på fostret så borde hon resorbera eller kasta. Men man har ju läst att vissa kan gå tiden ut men att fölen kan vara försvagade och dö strax efter födseln...
Nä, nu får jag inte måla f*n på väggen, jag ska försöka tänka positivt i stället!:p

*delvis kl*

Jag är rätt ny på sånt här, men skulle man kunna tolka det här som symptom på EHV? (avortvirus) OM det är så, är det då vettigt att vaccinera redan i månad tre? Som jag förstått det kan fostret påverkas i månad fyra. När kan man se symptom på EHV? Är det hur tidigt som helst?

Nu får någon rätta mig om jag pratar gojja alldeles, är som sagt ny på området, och är väl i stadiet då jag försöker förstå det jag läser. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 764
Senast: Packipim
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 786
Senast: MayGrace
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 839
Senast: Quandezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka