Dräktig tik med kräkningar

falukorw

Trådstartare
Min dräktiga tik på dygn 49 idag mår inte bra. Imorse vid 5 började hon kräkas, bara vatten och slem. Gjort det ca 1-2ggr/timmen fram till nu. Avföringen är helt normal. Verkar en aning loj men svårt att säga om det beror på regnvädret som hon hatar eller något annat. Normal temp 38.1. Vill inte ha någon mat vilket är extremt ovanligt för henne. Flytningar har hon haft hela dräktigheten och de är genomskinliga och luktfria.
Är väl ingen fara att hon inte får någon mat idag, valparna tar ju vad de ska iaf. Hoppas hon ätit något olämpligt men man blir betydligt mer oroliga när de är dräktiga. Vad kan det annars vara? Hur länge kan man fasta en dräktig tik?
Är i valet och kvalet om jag ska åka till veterinären eller inte... Vad skulle ni gjort?

Har du kollat så hon inte är uttorkad eller håller på att bli det? Lyft i nackskinnet o se om det går tillbaks långsamt eller inte alls. I så fall hade jag åkt om det var min tik, i synnerhet med tanke på valparna. Sen funderar jag lite på preeklampsi också.

Hur ser tandköttet ut? Äter hon om du bjuder på något riktigt gott? Keso+ägg tex? Är hon avmaskad? Med vad i så fall?

Hon är avmaskad med milbemax innan parning.

Kontakt med en veterinär jag känner som tyckte jag skulle åka in och även kontakt med djursjukhuset som tyckte att jag kunde avvakta men komma in om hon fortsatt inte fick behålla vatten. Åkte inte in.
Hon slutade kräkas vid 12 och fick lite magfoder att äta vid 16, är hungrig. Fram till nu har hon mått bra men nu har hon börjat rapa och smaska igen så känns som om hon skulle kunna börja kräkas igen. :(

Mycket riktigt... Nu kräktes hon upp delar av maten. Har inte fått nåt sen kl 18 så lite har hon väl hunnit ta upp. Innan hon kräktes nyss hade det ju varit lugnt i nästan 12 timmar... Varför ska de alltid bli värre på natten? :(

Uppdatering
Natten har varit lugn, dock har hon stundtals valt att sova på golvet vilket aldrig händer i normala fall. Ute vill hon bara äta gräs så nåt knas i magen har hon ju. Funderar på om det kan vara magkatarr? Fast det ger ju inte riktigt de här symptomen väl? Kan man ge omeprazol till dräktig tik?

I nuläget känns hon inte så sjuk att man behöver åka till veterinären. Hon har fått pyttelite att äta nu. Hoppas det går bra. Blir hon inte sämre men inte heller bättre så får de bli besök hos veterinär imorgon.

Uppdatering
Natten har varit lugn, dock har hon stundtals valt att sova på golvet vilket aldrig händer i normala fall. Ute vill hon bara äta gräs så nåt knas i magen har hon ju. Funderar på om det kan vara magkatarr? Fast det ger ju inte riktigt de här symptomen väl? Kan man ge omeprazol till dräktig tik?

I nuläget känns hon inte så sjuk att man behöver åka till veterinären. Hon har fått pyttelite att äta nu. Hoppas det går bra. Blir hon inte sämre men inte heller bättre så får de bli besök hos veterinär imorgon.

Jag skulle vara försiktig med att ge omeprazol till dräktig tik. Hittade detta:

Omeprazole. Omeprazole, the first of the PPIs, is classified as a class C drug in pregnancy because at doses similar to those used in humans, omeprazole produced dose-related embryonic and fetal mortality in pregnant rats and rabbits.[33] No teratogenicity was observed.

Uppdatering

Åh håller tummarna att det går bra nu resten av dagen och att hon piggnar på sig snabbt!

Liknande trådar

Hundhälsa ...tiiidigt imorse var min lilla tik lite orolig o vankade ut till köket, jag tänkte att hon kanske ville ha vatten så jag gick upp o...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: minimal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka