Dräktig "ouppfostrad" häst

Asa_S

Trådstartare
Velar och velar.

Jag har ett sto på foder som är väldigt försvarsbenägen, troligtvis pga mänsklig behandling eftersom hon inte alls är likadan mot andra hästar. Hon är väldigt gosig framtill men jag upplever nästan att hon använder detta som ett sätt att hindra en från att komma längre bak. Ju längre bak man kommer desto mer irriterad blir hon, hon kliver mot en med bogen men framför allt stampar hon och hytter med bakhovar, kan till och med hoppa med baken, pinkar och piskar med svansen. Hon verkar inte egentligen rädd även om jag tror att det ligger en osäkerhet i botten utan mer som om hon lyckats skrämma ganska många och hon blir riktigt förbannad och kan ge sig på en om man sätter hårt mot hårt, dock ger hon sig rätt fort om man fortsätter att envisas. Normalt sett skulle jag inte tveka så mycket över hur jag skulle hantera henne men problemet nu är att hon är dräktig och eftersom hon är ganska gammal och har resorberat tidigare var min plan att inte hålla på och kräva en massa saker som gör henne upprörd.

Det verkar dock som om det finns ett "bäst-före-datum" på hennes perioder av respekt för mig och hur tacklar jag detta? Normalt sett vore det ju bara att jobba henne kontinuerligt så ramlar hon inte tillbaka men nu hade jag ju inte tänkt göra det? Hon är dessutom bättre i ridningen än från marken så en "icke-dräktighetsplan" hade innehållit att ta det den vägen.

Jag är lite lockad att skita i det helt men inser att hon dels måste gå att hantera för veterinär och andra, dels att jag har väldigt svårt att överse med att hon faktiskt pissar och piskar med svansen med uppenbar avsikt att träffa mig, och sopar iväg mig med sin ända om hon får chansen.

Hon kom till mig i början av maj och detta beteende har återuppstått först nu, om det beror på att hösten är i antågande eller att hennes nygamla sto-kompis är i brunst vet jag inte.

Fick jag leva i min önskevärld så skulle hon fortsätta vara gosig och få vara bara pysslad med men nu är det tydligen inte så. Så ska jag ryka ihop med henne ordentligt med några månaders mellanrum (markhantering) eller ska jag sätta igång henne och jobba henne kontinuerligt (med utgångspunkt från ridning) så att vi förhoppningsvis slipper mer än en kontrovers?

Hon är ett 17-årigt kallblodstravarsto.

Sv: Dräktig "ouppfostrad" häst

Gör det som känns rätt för dig.

Vi hade ett gammalt avelssto på 20år ungefär. Hon var riktigt hemskt och många var rent ut sagt rädd för henne. När hon har föl vid sidan kan hon jaga och attackera folk, utan föl är hon helt ok, trevlig men lite små sur. Vi valde att helt enkelt strunta i henne, hon var så pass gammal och beteendet var så pass befäst att vi ja, struntade i det. Hon verkades regelbundet och avmaskades, men vid verkning fick någon hålla i henne i grimma för att hon inte ska bita den som verkar. Men hon var egentligen inte värre än unghästarna att verka, bara lite tyngre. Vi lät henne vara tjurig och lät henne vara, och det funkade för oss eftersom hon endast gick som avelssto i stor flock.

Jag tycker att du ska fundera på vad du ska med hästen till. Är hon ett avelssto som står i flock dygnet runt och egentligen inte hanteras så mycket så tycker jag att det inte är värt att lägga ner all denna energi på hästen, som för den delen också är gammal och hunnit befäst beteendet ordentligt, och man riskerar att skada sig allvarligt! (blev själv sparkad förra veckan utav en häst som hanterats fel i många år och därför blir det "krig" mellan oss när jag kräver respekt, slutade med en spark mellan benen som kunde ha förstört ben, äggstockar, livmoder osv. -jag hade tur som inte blev allvarligt skadad, men kan inte rida på ett tag nu.)

Ska du använda hästen som ridhäst eller är tvungen att hantera henne dageligen (vid ex. in/utsläpp) osv. så tycker jag att du ska ta hjälp utav en duktig tränare och arbeta med hennes beteende regelbundet och flera dagar i veckan.

Att endast ryka ihop någon gång ibland med månaders/veckors mellan rum låter inte som någon bra ide. Då riskerar du bara att skada dig. Så jag tycker att du ska välja mellan att träna kontinueligt med hjälp/tips/råd utav tränare eller låta henne vara helt och hantera henne bara när det behövs (vet. besök, verkning, avmaskning osv)

Som tur är är hon aldrig elak framtill, och egentligen inte elak överhuvud taget, utan mest bara fräck och respektlös och dessutom kinkig med sin kropp. Vi har inte lösdrift utan daglig hantering ingår under icke-betessäsong, så det går inte att låta bli att hantera henne alls. Och det är liksom det som är problemet, för jag kan inte se mig sopas omkring av hennes rumpa så fort hon inte tycker att hon borde behöva flytta sig just bara för att jag vill det!

Det lilla jag har ridit henne är hon mestadels positiv egentligen men kan liksom inte låta bli att komma med inlägg för att se om hur mycket hon ska få vara med och bestämma... Ganska kul häst i grund och botten men just det här med att hon är så respektlös när man står på backen :mad:...

Det jag tänker är att hon måste acceptera att man får röra spenarna när det kommer i det läget att man måste mjölka ur.

"Usch" ja, och det har jag ju ingen aning om vad hon säger om i det läget alls, förstås, med spänt juver och allt...

Det lutar tyvärr mer och mer åt att jag kommer att bli tvungen att ta itu med detta igen, det går inte att blunda för. Sedan får jag väl försöka hitta någon balans av underhåll helt enkelt. Hon ska kollas om 3 veckor - hon kanske inte ens är dräktig längre och därför har återfallit i sitt gamla humör.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: niclas_e
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar