dräktig katt?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Jag skrev för ett tag sen om en liten trött och hungrig katthona som kom in i min butik och bad om hjälp en lördag.
Vi har annonserat överallt, ringt polisen och varit hos vet. och scannat efter chipmärkning-utan resultat.
Min sambo och jag anser därför att katten inte har någon ägare och katten får stanna hos oss, där den förövrigt verkar trivas jättebra.

Nu tycker vi iallafall att lilla kisse blivit lite väl rund om magen....
När vi var hos vet. så kunde hon inte hitta något ärr efter ev kastration men hon bedömde att katten borde vara könsmogen. (Hon är runt året.)
Så nu undrar jag lite över detta med en katts dräktighet!

Hur länge är de dräktiga?
Kan man känna och avgöra att det är dräktighet och inte en tjock liten mage det rör sig om?

Vi har bokat till för kastrering på onsdag. Kan man då göra någon form av "abort" i samband med ingreppet? Hur kommer lilla kisse må av en sån sak?

Tacksam över lite svar och tankar runt detta.
 
Sv: dräktig katt?

Jag är inte rätt person att svara på dina frågor så det lämnar jag till andra, mer kunniga bukefalister, men jag vill verkligen ge er en jättestor eloge för att ni tar hand om den lilla kattjejen. Det behövs fler som ni! :bow: :love:
 
Sv: dräktig katt?

Så nu undrar jag lite över detta med en katts dräktighet!

Hur länge är de dräktiga?
Kan man känna och avgöra att det är dräktighet och inte en tjock liten mage det rör sig om?

Vi har bokat till för kastrering på onsdag. Kan man då göra någon form av "abort" i samband med ingreppet? Hur kommer lilla kisse må av en sån sak?

Tacksam över lite svar och tankar runt detta.

Normaldräktighet brukar va 63 dagar, plus minus någon dag.

Ja det kan man känna när såpass tid gått att honan blivit märkbart rundare, iaf för en hyfsad van. Man kan bla känna av de enskilda fostren. Bröstvårtorna brukar också vara större och hallonröda.
Mot slutet känner man ju givetvis av rörelserna.
Har du kanske en van kattmänniska i närheten? En uppfödare t.ex. Annars ett nytt vet besök??.

Ja kastrering under pågående dräktighet (=även abort) går bra, speciellt om veterinären är förvarnad . Det kan t.o.m. vara lättare än att kastrera under pågående löpning - för då är vävnaderna sköra.
En brasklapp: kastrering sent i dräktigheten är däremot svårare, och har även etiska poänger. En del veterinärer avböjer.
Men för en van veterinärkirurg som har erfarenhet från detta slags ingrepp är detta ingen svår uppgift och behöver inte medföra ökade risker
Ring till veterinären och rådgör tycker jag.


Heders att du hjälper den behövade så fint! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 157
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 394
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp