Dräktig, hög feber och flytningar - kastning?

anhe

Trådstartare
Fick precis ett samtal från stallet om att min fölmärr (beräknad i slutet av april) står med hög feber (över 40 grader) och flytningar, helt plötsligt. Allt har varit helt normalt med märren och dräktigheten fram till nu. Veterinär är givetvis på väg. Men jag har aldrig haft problem med en dräktighet innan, så jag står lite handfallen och frågande vad som är på gång. Vad fan betyder det här, har hon kastat och är infekterad av det (har inte sett något innan som tyder på kastning, men det är ju inte så ovanligt vad jag förstår), är hon på väg att kasta, eller kan hon ha någon typ av infektion ändå? Vaccinerades alldeles nyligen mot virusabort, kan det ge någon reaktion?

Antar att det blir UL idag för att kontrollera status på dräktighet och livmoder, sen får man väl ta det därifrån. Har hon kastat är det ju inte så mycket att göra åt det tyvärr, bara att försöka få märren frisk igen.

Sv: Dräktig, hög feber och flytningar - kastning?

hmm låter ju som virusabort, men är hon vaccinerad mot det bör det ju inte vara det.
Låter ju som en kastning, fast de flesta blir ju inte sjuka av det. Hoppas att ditt sto är ok och att det inte är nåt.

hmm låter ju som virusabort, men är hon vaccinerad mot det bör det ju inte vara det.
Låter ju som en kastning, fast de flesta blir ju inte sjuka av det. Hoppas att ditt sto är ok och att det inte är nåt.

Ja, men hon är ju vaccinerad bara för ett par dagar sen, så det skyddet har hon väl inte hunnit få än. Vet kommer på em, får väl se vad han säger, men bra känns det inte. Har väldigt mycket bad feelings av det här.

har ni tävlingshästar eller andra som är ute mycket och reser?? för om dte nu skulle vara virusabort måste hon ju fått det nånstans ifrån..

Ja, igår var veterinären ut, och hon har inte kastat, ÄN. UL visade en normal fölunge som verkar vara vid liv. Däremot är märren kraftigt infekterad i vaginan och har öppen livmodermun, inte alls bra med andra ord. Vet kunde inte säga om infektionen kommer utifrån eller inifrån, och varför hon är öppen är också ett frågetecken. Är hon öppen p.g.a en pågående kastning, eller är det något fel på märren som gör att hon inte sluter sig mm? Min vet hade aldrig sett en sådan här häst, med den här typen av förlopp, och då är han ändå stuteriveterinär med gynekologi som sitt specialområde. Virusabort trodde han inte på, det var helt atypiskt för det. Det fanns dem som kastade p.g.a virusabortvaccineringen, men då borde det inte heller vara det här förloppet. Nu står hon på en dunderkur med hippotrim samt febernedsättande, och kommer göra ett tag, oavsett om hon kastar eller inte. Vet tror ju att hon mest sannolikt kommer kasta, men om vi mot förmodan skulle klara häva infektionen och klara fölet så stod han mest och funderade över hur vi i så fall får märren fullgången så som hon såg ut nu. Han pratade om att det nog var läge att börja ringa runt till lite forskare i så fall.

Hon har inte kastat i natt i alla fall och är pigg och glad efter medicinering. Står nu på box, så kastningen borde vi inte lyckas missa.

Usch då, vilket jobbigt läge :crazy:

Håller tummarna att det löser sig för er och att hon får behålla fostret!

usch och fy, ja prova att få tag i Darenius då.. eller nån på ett stort stuteri.
Håller tummarna att det går vägen..

Jag håller tummarna för att stoet ska bli bra och behåller fölet!

Jag beklagar verkligen!:(

Du har mina djupaste sympatier, vet precis hur jäkligt det känns. Mitt sto kastade i juletid-06 i månad 8. Liksom du var jag lite förberedd på att det skulle kunna ske då hon fick flytningar och började rinna mjölk några dagar innan. Ändock - känslan och "chocken" när hon tillslut kastade.. :cry: Det tog mig ett tag att sörja, alla förväntningar och förhoppningar man haft.. Bestämde mig dock för att betäcka om kommande vår och nu har jag en fin grabb på 2,5 som röjer runt i hagen:love:

Hoppas att ditt sto under omständigheterna mår bra, ge henne lite extra kärlek och fjäsk närmaste dagarna, och en stor knippe cybermorötter från mig!:)

Jag är hemskt ledsen.... mina varmaste tröstkramar till dig. Jag vet hur det känns! Att det är naturens gång är inte någon tröst för dig nu heller. :cry:
Jag kan bara skicka mina tröstkramar.....

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: Kellie
·
Avel Ifjol lånade jag ut min märr och hennes mage. Hon betäcktes, blev dräktig, kollades på 19 dagar med UL och allt såg bra ut. Då fick hon...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: dee79
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 290
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka