Draglinor!

L

LindaK

Jag har en liten fråga. Upptäckte att det på B**jes fanns draglinor i nylon, för ett ganska billigt pris. MIn fråga är då nu : Är dessa draglinor bra? ELLER är de rent av farliga? Kan de gå sönder under en körtur? Nu är min tanke med körtur alltså inte maratonkörning, utan fritidskörning i skritt och trav på vägar och så. Är det nån som har provat dem? Eller nån som vet överhuvudtaget? Tacksam för svar!

Sv: Draglinor!

LindaK skrev:
Jag har en liten fråga. Upptäckte att det på B**jes fanns draglinor i nylon, för ett ganska billigt pris. MIn fråga är då nu : Är dessa draglinor bra? ELLER är de rent av farliga? Kan de gå sönder under en körtur? Nu är min tanke med körtur alltså inte maratonkörning, utan fritidskörning i skritt och trav på vägar och så. Är det nån som har provat dem? Eller nån som vet överhuvudtaget? Tacksam för svar!

Jag har draglinor i nylon! Ville ha i läder men när jag skulle köpa så hade dom inte hemma i rätt längd! Så jag tänkte att jag tar nylon sålänge-dom var ju så billiga så jag kan ju byta till läder när jag hittar!:D Men jag upplever dom som ganska bra faktiskt! Om man tänker efter så är ju de flesta spännremmar, som dom använder för att surra fast flera tons last på lastbilar och så, ofta i nylon! :) Så jag tror att risken för att dom ska gå sönder är ganska liten... Dom har säkert gjort tester för hur mycket "tryck" dom klarar!
Jag har iofs inte köpt mina på B**jes så jag kan ju inte uttala mig om just deras variant!

Tack för ditt svar!:bow:
Jag hade samma tanke som dig, att nylon används inom många andra områden, och då är det otroligt starkt och hållbart!
Tänkte mest om det var någon som hade hemska erfarenheter av dessa. Men du har alltså bara positiva?! Det låter ju bra!!:banana:

ja bara positivt än så länge! :D
Har inte haft mina i mer än ett par veckor men när vi skulle vänja hästen vid draglinor så plocka tränaren fram ett par helt vanliga spännremmar-för det var allt han hade i närheten. Å de funka skitbra det me. Så jag har kört med någon form av nylon i ungeför ett halvår å än så länge har inget hänt! :banana:

De kuskar som kör mycket rekomenderar inte att köpa draglinor av nylon för att de dels kanske inte håller och är fräscha lika länge som ett par i läder, men också för att de kan skava mot hästen.

linneaforss skrev:
De kuskar som kör mycket rekomenderar inte att köpa draglinor av nylon för att de dels kanske inte håller och är fräscha lika länge som ett par i läder, men också för att de kan skava mot hästen.

OK! Ska hålla koll efter skav! Men tycker inte dom ligger emot spec. mycket!
Jag kör ju än så länge bara 2 ggr i veckan! Är kanske skillnad om man kör mer!?!

Jag har dessa draglinor. De är betydligt bättre än vad jag trodde de skulle vara, cirka 5 cm breda och ganska tjocka. Rejäla draglinor faktiskt. Skav kan uppkomma med draglinor i läder också.

Jag tror inte alls att det är några problem om man kör 2 gånger i veckan. Och till dej som sa att de i läder också kan skava...visst kan de det, men det är inte lika troligt eftersom de är mycket mjukare.

Mjukare än nylon? Vad menar du? Nylon är väl också mjukt?

Ja men de är ofta stela i början! och kan fransa upp sig! jag tror du själv vet vad jag pratar om!

Mina är inte stela...? Draglinor i läder är däremot, vad jag har förstått, ganska stela. Speciellt om de är väldigt tjocka.

Läder glider mer mot hästens sidor, eftersom de har slät yta, vilket inte nylon gör på samma sätt!

Det har du rätt i, men det har väl inte med stelheten att göra?

Nej kanske inte, jag mena på att de kan vara stela i början och på så sätt lite opraktiska.

Jag hade såna till shettisen, och de var bra. Framförallt billiga.

Jag tycker det är läskigt som nån sa, att de bränner hästen om den skulle fastna med ett ben. Jag har hellre läder.

Jag har även ett par i rep som jag gjort själv, de är bättre tycker jag.

/jenny

linneaforss skrev:
Ja men de är ofta stela i början! och kan fransa upp sig! jag tror du själv vet vad jag pratar om!

Mina är inte alls stela utan helt "mjuka". Inte den typen av nylon som är "hårt packad" om du förstår vad jag menar! utan väldigt följsam! Som jättekraftiga skösnören i konsistensen! :D

jag har såna från börjes med läder där man spänner(hålen) skitbra är de och jag kan inte tänka mej att de skulle gå av i första taget.

de borde ju vara bättre än läder som om man inte sköter det kan spricka och gå sönder såna problem har man ju inte med nylon.

och om de går emot och skavar...nej såklart inte så nära mot kroppen ska inte draglinorna sitta.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej! Jag letar efter en egen islandshäst, men priserna är ju hutlösa just nu! Så när man hittar en lite billigare häst blir man ju...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 171
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka